Iranian Sugar Factories Syndicate
 
انتخاب موضوع
اخبار سنديكا
 
اخبار ايران
 
اخبار جهان
 
استانداردهاي قند و شکر در ايران
 
بانك عملكرد كارخانه ها
 
آمار عملكرد كارخانه ها
 
آمار هاي تخصصي فند و شكر
 
كارخانه هاي قند و شكر
 
 تحولات نرخ جهاني شكر
 
تحولات نرخ فند و شكر ايران
 
سمينارهاي داخلي وبين المللي
 
تکنولوژي قند
 
ماهنامه شكر
 
مجله صنايع قند ايران
 
آرشيو عكس
 
جستجو در سایت

وب  انجمن
 
اخبار سنديكا
شرايط كشت نيشكر در خوزستان براي بخش خصوصي فراهم مي‌شود
 
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: اين شركت آمادگي دارد شرايطي را براي بخش خصوصي در استان فراهم كند تا با كسب سود مطمئن وارد كاشت نيشكر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان حسين آميلي در نشستي با رسانه‌هاي استان با بيان اينكه كاشت نيشكر در خوزستان قدمتي دو هزار و 500 ساله دارد، عنوان كرد: كاشت نيشكر در گذشته همواره به صورت خود مالكي و توسط مردم و بخش خصوصي صورت ‌گرفته است.

وي افزود: در حال حاضر از يك صد هزار هكتار اراضي كه در استان به كشت اين گياه اختصاص يافته مي‌شود، 85 هزار هكتار آن زير كشت نيشكر است.

آميلي با اشاره به دولتي بودن تمامي واحدهاي كشت و صنعت نيشكر ادامه داد: از كل سهام شركت توسعه نيشكر، 40 درصد آن متعلق به بانك صادرات، 40 درصد آن متعلق به بانك ملي و 20 درصد آن متعلق به دولت و نماينده آن يعني وزارت جهاد كشاورزي است در حالي كه بخش خصوصي بايد وارد كشت نيشكر شود.

وي بيان كرد: در حال حاضر يك مجموعه بخش خصوصي در سطحي به مساحت 70 هكتار عمليات كشت نيشكر را آغاز كرده و شركت ماشين آلات را با تخفيف ويژه به آنها ارائه مي‌كند و به صورت رايگان به آنها خدمات فني مهندسي ارايه مي‌دهد.

آميلي اظهار كرد: اين بخش خصوصي از چند روز گذشته آغاز به كشت كرده و تا 10 روز آينده كار كشت به پايان مي‌رسد و پاييز سال 90 برداشت نيشكر آغاز مي‌شود.

معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي افزود: نيشكر توليد شده توسط بخش خصوصي، به قيمتي از آنها خريداري مي‌شود كه سود آن از سود كاشت ساير محصولات بيشتر باشد. اين اقدام به منظور ايجاد انگيزه ورود بخش خصوصي و روي آوردن آنها به كشت نيشكر صورت مي‌گيرد.

آميلي بيان كرد: براي مجموعه‌هاي كوچك بخش خصوصي صرفه اقتصادي ندارد كه اقدام به خريد ماشين آلات با هزينه بسيار كنند به همين علت شركت خدمات فني مهندسي و ماشين آلات را با تخفيف ويژه به متقاضيان كشت نيشكر مي‌دهد.

وي عنوان كرد: همچنين به منظور ترغيب كشاورزان به كشت نيشكر در اراضي خود، قيمت خريد نيشكر كاشته شده آنها به ميزاني تعيين مي‌شود كه بيش از درآمد كاشت محصولاتي از جمله كاشت 2 محصول در سال مانند گندم و ذرت باشد .

آميلي افزود: اثر ناشي از نوسانات قيمت شكر اثري بر قيمت خريد نيشكر از بخش خصوصي نمي‌گذارد و ميزان زيان يا سودي كه شركت از فروش شكر توليدي بخش خصوصي به دست مي‌آورد به آنها منتقل نمي‌شود. البته قيمت توافقي خريد شكر در هنگام عقد قرارداد به نحوي تعيين مي‌شود كه بخش خصوصي از آن منتفع گردد.

وي افزود: كشت نيشكر در مناطق جنوبي استان و مكاني كه گياه دچار يخ‌زدگي نشود امكان پذير است و بخش خصوصي در جنوب خوزستان تا دزفول، شوشتر و جنوب انديمشك مي‌تواند اقدام به كشت نيشكر كنند.

معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي همچنين در زمينه ميزان آب مورد نياز به كشت نيشكر نسبت به ديگر محصولات با توجه به شرايط استراتژيك آب براي مصارف كشاورزي در خوزستان تاكيد كرد: آب مورد نياز براي كاشت يك هكتار برنج بين 20 تا 22 هزار متر مكعب و براي كاشت يك هكتار گندم 10 هزار متر مكعب است براي كاشت يك هكتار ذرت دامي نيز بين 15 تا 17 هزار متر مكعب آب نياز است.

آميلي با بيان اينكه كشاورزان در سال چند محصول كشت مي‌كنند، ادامه داد: اگر يك سال بخواهند گندم و ذرت بكارند نياز به 27 هزار متر مكعب آب دارند و در صورت كاشت برنج و گندم نياز به 27 تا 32 هزار متر مكعب دارند در حالي كه ميزان آب مصرفي براي آبياري يك هكتار نيشكر در سال 27 هزار متر مكعب است و در فصل پاييز و زمستان نيز به منظور غذاسازي گياه و فصل برداشت آن، آبياري قطع مي‌شود پس كشاورزان از نظر تامين آب مورد نياز براي كشت با مشكل مواجه نمي‌شوند.

وي با يادآوري پديده خشكسالي 2 سال پيش عنوان كرد: گياه نيشكر گياهي پنج ساله است در حالي كه سال گذشته در توزيع آب به اراضي كشاورزي به اين مسئله كم توجهي شد و آب بر اساس مباني كارشناسي توزيع نشد. زراعت چند ساله با زراعت يك ساله متفاوت است و به گياهي مانند درختان ميوه كه پس از چندين سال به بار مي‌نشيند نمي‌توان به علت بروز خشكسالي 2 سال آب نداد اين باعث از بين رفتن محصول چند ساله آن مي‌شود در حالي كه محدود كردن آب براي يك كشت يك ساله تنها موجب زيان به توليد همان سال مي‌شود.

معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با اشاره به اينكه بهينه‌ترين و مدرن ترين سيستم آبياري در كشور در شركت توسعه نيشكر است، افزود: درحالي كه همه پساب‌هاي خانگي، صنعتي و شهري به رودخانه كارون ريخته مي‌شود اين شركت تنها شركتي است كه پساب خود را به اين رودخانه نمي‌ريزد و آن را ساماندهي كرده به طوري كه شركت در اين زمينه بيش از 40 ميليارد تومان هزينه كرده است.

وي بيان كرد: شركت توسعه نيشكر سرمايه‌گذاري بسياري براي ايجاد كارخانجات توليد شكر و هفت كشت و صنعت زير مجموعه خود انجام داده و به همين علت آمادگي دارد به متقاضيان كشت نيشكر خدمات فني و مهندسي خود را به منظور افزايش ظرفيت توليد شكر خود ارائه دهد.

آميلي بيان كرد: اين شركت پيش از كاشت نيشكر به منظور بررسي و ارزيابي مشكلات، كار كارشناسي انجام مي‌دهد و راه كارهاي مناسب را به متقاضيان ارائه مي‌دهد. ژ

او تاكيد كرد: در حال حاضر ظرفيت اسمي شركت 700 هزار تن است كه در حال حاضر 6 واحد كشت و صنعت شركت به بهره برداري سيده و عمليات آماده‌سازي و شيرين سازي هزار و 500 هكتار از اراضي كشت و صنعت واحد دهخدا در حال انجام است و كارخانه آن 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته وتا پايان سال 90 به بهره برداري نهايي مي‌رسد.

وي ادامه داد: ديگر كشت و صنعت‌ها بين 2 تا 10 سال است كه به بهره‌برداري رسيده‌اند و با 40 تا 100 درصد ظرفيت توليدي خود در حال كارند كه عمده عدم تحقق ظرفيت آن‌ها خشكسالي سالهاي گذشته بوده است.

آميلي با اشاره به وعده‌هاي معاون اول رييس جمهور براي تامين نقدينگي واحد كشت و صنعت دهخدا گفت: پرداخت تسهيلات بانكي از سوي بانكهاي صادرات و ملي براي اين واحد درحال انجام است. اين واحد تا اواخر سال 90 به مرحله بهره‌برداري آزمايشي مي‌رسد.

معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي ادامه داد: همچنين 2 واحد زير مجموعه شركت توسعه نيشكر شامل واحد MDF و كارخانه خمير مايه در مرحله تست است و امسال در مراسمي به بهره‌برداري نهايي مي‌رسد.

آميلي در زمينه اصلاح و تعيين تعرفه شكر نيز خاطرنشان كرد: تعرفه شكر توسط وزارت كشاورزي اصلاح و به گمرك ابلاغ شده و محموله‌هاي شكر جديد با تعرفه جديد محاسبه مي‌شوند.

تاريخ خبر: 06/07/1389
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
كد خبر: 366

تهران-میدان دکتر فاطمی-خ شهید گمنام- ساختمان 23 -طبقه دوم تلفن: 88965715-88969903-88964260-021

E_mail: info@isfs.ir