Iranian Sugar Factories Syndicate
 
انتخاب موضوع
اخبار سنديكا
 
اخبار ايران
 
اخبار جهان
 
استانداردهاي قند و شکر در ايران
 
بانك عملكرد كارخانه ها
 
آمار عملكرد كارخانه ها
 
آمار هاي تخصصي فند و شكر
 
كارخانه هاي قند و شكر
 
 تحولات نرخ جهاني شكر
 
تحولات نرخ فند و شكر ايران
 
سمينارهاي داخلي وبين المللي
 
تکنولوژي قند
 
ماهنامه شكر
 
مجله صنايع قند ايران
 
آرشيو عكس
 
جستجو در سایت

وب  انجمن
 
اخبار سنديكا
گريز شكر از قيمت مصوب
 
در روزهايي كه قيمت شكر را مكانيسم عرضه و تقاضا بايد تعيين كند، اين محصول روند صعودي قيمت را در پيش گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هم‌اكنون قيمت هر كيلو شكر در مراكز عمده‌فروشي 1250 تومان است و در سطح شهر بسته‌هاي 900 گرمي شكر با قيمت 1500 توماني كه بر روي آن‌ها نصب شده است، به دست مردم مي‌رسد.

با وجود اين، معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران عرضه شكر با قيمت كيلويي هزار و 500 تومان را گران‌فروشي اعلام مي‌كند و مي‌گويد: هنوز ذخاير سال گذشته شكر مانده است و اكنون كمبود شكر وجود ندارد اما شكر در بازارهاي بين‌المللي يك تغيير قيمتي داشته و شايد تغيير قيمت آن به آن دليل باشد.

هدايت حاتمي ادامه مي‌دهد: در شكر قيمت مصوب وجود ندارد و ما داريم از قيمت‌هاي مصوب و اين موارد حتي‌المقدور دور مي‌شويم. چون عرضه‌ و تقاضا به‌خوبي خود را كنترل مي‌كند. استراتژي دولت هم اين است كه تا حد امكان ورود نكند.

تعيين قيمت توسط مكانيزم عرضه و تقاضا در بازار را معاون کالاهاي مصرفي و خدمات عمومي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز به گونه‌ ديگر بيان مي‌كند.

محمد قبله در اين مورد به ايسنا مي‌گويد: معمولا قيمت شكر داخلي از مهر ماه به مهر ماه هر سال تعيين مي‌شود و در اين شرايط چون توليد ما كفاف نياز ما را نمي‌كند، ديگر وابسته به شكر‌هاي خام وارداتي به هر قيمتي كه مي‌آيد، مي‌شويم. بنابراين به هر قيمت دلاري كه شكر را خريداري كرده باشند با توجه به آن مي‌فروشند.

وي تصريح مي‌كند: قيمت شكر بيشتر به پايه وارداتي مربوط مي‌شود تا به توليد داخلي كه قيمت ثابت داشته باشد. ما ديگر آن شكر توليد داخلي را نداريم و بايد ببينيم قيمت‌ جهاني شكر چقدر مي‌شود و براساس آن حدود قيمت را تعيين كنيم.

* افزايش قيمت شكر ناشي از چيست؟

براساس گفته اين مقام وزارت بازرگاني بايد افزايش قيمت شكر را ناشي از افزايش قيمت جهاني آن بدانيم كه مراجعه به آمارهاي گمرك كشور اين موضوع را تاييد نمي‌كند.

طبق آخرين آمارهاي گمرك كه طبيعتا شكرهاي موجود در بازار ايران نيز مربوط به اين واردات است در ارديبهشت ماه سال جاري هر كيلو شكر با قيمت 0.5 دلار (حدود 600 تومان) وارد شده كه اين رقم در مقايسه با ارديبهشت ماه سال گذشته كه 0.6 دلار بود كاهش داشته است. البته اگر بخواهيم نوسان نرخ ارز را هم در نظر بگيريم قيمت هر كيلو شكر در ارديبهشت ماه سال گذشته همان 600 توماني بوده كه در ارديبهشت ماه امسال بوده است.

با وجود اين مراجعه به آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه قيمت شكر در آخرين گزارش نسبت به هفته مشابه سال گذشته بيش از 20 درصد رشد داشته است.

طبق آمار بانك مركزي قيمت هر كيلو شكر در هفته منتهي به 13 خردادماه نسبت به هفته مشابه ارديبهشت ماه نيز 0.3 درصد رشد داشته است.

بر اين اساس قيمت هر كيلو شكر در ميادين شهرداري همان 1250 توماني ذكر شده كه اكنون در مراكز عمده‌فروشي نيز با همين قيمت عرضه مي‌شود.

اما متوسط قيمت در سطح شهر را بانك مركزي 1284 تومان ذكر كرده كه تفاوت فاحشي با شكرهاي بسته‌بندي شده 900 گرمي عرضه شده در سطح شهر تهران با قيمت 1500 تومان دارد.

از سوي ديگر به گفته معاون سازمان حمايت قيمت شكر در شش ماهه گذشته 875 تومان بوده كه اكنون ديگر اين قيمت پايه وجود ندارد و دولت همه چيز را به مكانيسم عرضه و تقاضاي بازار واگذار كرده كه گويا حاصل تاكنون چيزي جز افزايش قيمت نبوده است.

تاريخ خبر: 22/03/1390
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 385

تهران-میدان دکتر فاطمی-خ شهید گمنام- ساختمان 23 -طبقه دوم تلفن: 88965715-88969903-88964260-021

E_mail: info@isfs.ir