Iranian Sugar Factories Syndicate
 
انتخاب موضوع
اخبار سنديكا
 
اخبار ايران
 
اخبار جهان
 
استانداردهاي قند و شکر در ايران
 
بانك عملكرد كارخانه ها
 
آمار عملكرد كارخانه ها
 
آمار هاي تخصصي فند و شكر
 
كارخانه هاي قند و شكر
 
 تحولات نرخ جهاني شكر
 
تحولات نرخ فند و شكر ايران
 
سمينارهاي داخلي وبين المللي
 
تکنولوژي قند
 
ماهنامه شكر
 
مجله صنايع قند ايران
 
آرشيو عكس
 
جستجو در سایت

وب  انجمن
 
اخبار سنديكا
تصميمات غلط دامن چغندر را هم مي گيرد؟
 
سياست گذاري غلط در خريد تضميني محصولات کشاورزي به گندم محدود نمانده و دولت با قيمت گذاري ناعادلانه چغندر قند، توليد اين محصول را هم با اما و اگرهاي فراواني مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سياست‌هاي نادرست دولت در حوزه خريد تضميني محصولات استراتژيک و تخلفات گسترده در اجراي قانون خريد تضميني طي سالهاي اخير خسارات جبران ناپذيري به توليد محصولات استراتژيک وارد کرده که يکي از اين محصولات چغندر قند بوده است.
نياز کشور به شکر حدود 2.2 ميليون است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزي در سال 96 حدود 2 ميليون تن شکر در کشور توليد شد که در اين بخش به مرز خودکفايي رسيديم با اين حال برخي اشتباهات منجر به از دست رفتن اين دستاورد مهم شد.
قيمت پايين چغندر قند در سال 97 موجب شد کشاورزان از کشت اين محصول استراتژيک خودداري کنند و به جاي آن صيفي جات از جمله گوجه فرنگي بکارند که حجم گسترده توليد گوجه در سال گذشته موجب شده اين محصول روي دست کشاورزان بماند و دولت مجبور به خريد حمايتي و توافقي اين محصول شود.
در اين زمينه دي‌ماه سال 97، عليرضا يزداني، مجري وقت طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي گفته بود: قيمت خريد تضميني چغندر قند بهاره 3 هزار و 4.3 ريال و چغندر قند پاييزه 3 هزار و 338 ريال تصويب و اعلام شده است در حالي که پيشنهاد ما حدود 32 درصد افزايش نسبت به سال 96 بوده که براين اساس بايد قيمت به بالاي 400 تومان مي‌رسيد.
وي اضافه کرده بود: در صورتي که پيشنهاد ما مورد پذيرش قرار مي‌گرفت، روند افزايش نرخ خريد تضميني با توجه به رشد هزينه‌هاي توليد روندي منطقي بود ضمن اينکه بايد حتماً در نرخ شکر تجديدنظر انجام شود تا توليدکنندگان رغبت توليد داشته باشند.
يزداني با بيان اينکه از اسفندماه کشت چغندرقند در مناطق مختلف کشور شروع مي‌شود، تاکيد کرده بود: هر اتفاقي قرار است رخ دهد بايد قبل از اين زمان باشد تا کشاورز بتواند براي کشت تصميم بگيرد.
پيگيري‌ها و اعتراضات موجب شد دولت در تيرماه ?? قيمت اين محصول را تغيير دهد، اتفاقي که البته بسيار ديرهنگام بود و به عبارتي نوشداروي پس از مرگ. اين اقدام منجر به کاهش شديد سطح زيرکشت چغندر قند در کشور شد.
براي سال زراعي پيش رو، اين خطاي سياست گذار مجدداً تکرار شده است. قيمت خريد تضميني گندم به اذعان همگان ناعادلانه اسد؛ دولتمردان براي توجيه اقدام خود درباره عدم افزايش منطقي قيمت خريد تضميني گندم، کمبود بودجه و قيمت نان براي مصرف کننده را بهانه مي‌کنند، در حالي که درباره چغندر قند دولت هيچ دخالتي در خريد ندارد و خريد آن توسط کارخانجات انجام مي‌شود همچنين کارشناسان سرکوب قيمت محصولات توليدي را به دليل کنترل قيمت فراورده‌هاي نهايي، غيرمنطقي مي‌دانند و عنوان مي‌کنند اين سياست در نهايت منجر به از دست رفتن توليد داخل و وابستگي شديد به واردات خواهد شد.
اولتيماتوم به وزراي کشاورزي و صمت
در همين زمينه بهمن دانايي، دبير انجمن قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از سياست‌هاي دولت در تعيين نرخ خريد تضميني چغندر قند، گفت: متأسفانه قيمت 840 تومان براي هر کيلوگرم چغندر که از سوي دولت تعيين شده مورد رضايت کشاورزان نيست.
وي با بيان اينکه اين قيمت پايين است و کشاورزان را به کشت ترغيب نمي‌کند، افزود: بنده در نامه‌هاي مختلفي که به معاون اول رئيس جمهور، رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير جهاد کشاورزي و وزير صمت نوشته‌ام درباره اين مساله اولتيماتوم داده‌ام.
اين فعال بخش خصوصي تصريح کرد: نکته بسيار مهم اين است که اگر چغندر قند کشت نشود، تناسب کشت بر هم مي‌خورد و محصولات رقيب يعني سيب زميني، گوجه فرنگي و پياز به جاي آن کشت مي‌شود و سالهاي گذشته و حتي تابستان امسال شاهد بوديم که اين امر چقدر براي کشاورزان و خود دولت هزينه به بار آورد چرا که دولت ناچار شد محصولات کشاورزان را از آنان به صورت توافقي خريداري و در محل کشت دفن کند!
واردات شکر همين الان براي دولت 12 هزار تومان تمام مي‌شود!
دانايي تاکيد کرد: از سوي ديگر بحث وابستگي به واردات شکر مطرح است که همين الان اگر دولت بخواهد شکر وارد کند کيلويي 12 هزار تومان تمام مي‌شود که اين قيمت در حال حاضر حدود دو برابر قيمت توليد داخلي است ضمن اينکه در شرايط فعلي که با بحث محدوديت ارزي مواجه هستيم صرف ارز براي واردات محصولي مانند شکر که توان توليد آن را در داخل داريم، منطقي به نظر نمي‌رسد.
وي با بيان اينکه بنده در سال 97 نيز همين اولتيماتوم را حتي به شخص رئيس جمهور نيز داده بودم، اضافه کرد: متأسفانه در آن سال بي اعتنايي به هشدارها موجب کاهش شديد توليد و عقبگرد جدي در طرح خوداتکايي شکر شد.
اين فعال بخش خصوصي تصريح کرد: در صورت بي توجهي به هشدارهاي فعلي، در سالجاري نيز شاهد همين اتفاق خواهيم بود.
دانايي با بيان اينکه انتظار ما اين بود که قيمت خريد تضميني چغندر قند حداقل 1100 تا 1200 تومان تعيين و ابلاغ شود، افزود: 50 هزار نفر کشاورز در توليد چغندر قند مشغول به فعاليت هستند و زنجيره توليد چغندر تا قند و شکر بسيار قدرتمند است و باعث اشتغال دهها هزار نفري براي مردم مناطق محل استقرار کارخانه‌هاست اما متأسفانه عده‌اي با کوته نظري و تنگ نظري در حال آسيب زدن به اين زنجيره هستند. وي ادامه داد که چنانچه قيمت چغندر به حدود 1200 تومان برسد باز هم قيمت شکر توليدي از آن کمتر از نرخ شکر وارداتي خواهد شد.
وي با اشاره به افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد از جمله کودها و سموم شيميايي و همچنين بذر گفت: قبلاً واردات بذر با ارز 4200 توماني انجام مي‌شد و کشاورزان براي هرهکتار زمين يک ميليون بذر مصرف مي‌کردند الان واردات اين نهاده با ارز نيمايي انجام مي‌شود و کشاورزان براي هر هکتار زمين بايد 5 ميليون بذر مصرف کنند. به عبارتي هزينه بذر براي کشاورزان 5 برابر شده است. وي افزود که قيمت سرسام‌آور انواع کود و سم هم که جاي خود دارد.
در چغندر که لازم نيست دولت بودجه‌اي داشته باشد. تنها به بهانه اينکه قيمت شکر را براي مصرف کنندگان نمي‌خواهد افزايش دهد قيمت خريد تضميني را افزايش نمي‌دهد و توليد را سرکوب مي‌کند و اين در حالي است که شکر 12 هزار توماني وارداتي جايگزين مي‌شود و دولت به خواسته خود براي ارزان نگه‌داشتن شکر نمي‌رسد
دانايي با بيان اينکه چغندر قند تنها محصولي است که دولت آن را از کشاورزان خريداري نمي‌کند، گفت: هر چه چغندر قند کشت مي‌شود کارخانجات قند آن را از کشاورزان خريداري مي‌کنند. سال 96 در کشور حدود 8 ميليون و 70 هزارتن چغندر قند توليد شد که همه آن را کارخانجات خريدند همچنين در سال 97 نيز 7 ميليون و 170 هزارتن چغندر کشت شد که آن را هم کارخانجات خريدند و حتي يک عدد چغندر روي زمين نماند.
با تنگ نظري به توليد آسيب مي‌زنند
اين فعال بخش خصوصي افزود: وقتي پول محصول را هم دولت نمي‌دهد و بخش خصوصي مسئول خريد آن است چرا عده‌اي با تنگ نظري و عدم تعيين قيمت مناسب به توليد آسيب مي‌زنند؟
دانايي با بيان اينکه در بحث گندم دولت اعلام مي‌کند که بودجه براي خريد ندارد و به همين دليل قيمت را نمي‌تواند بالا ببرد، گفت: در چغندر که لازم نيست دولت بودجه‌اي داشته باشد. تنها به بهانه اينکه قيمت شکر را براي مصرف کنندگان نمي‌خواهد افزايش دهد قيمت خريد تضميني را افزايش نمي‌دهد و توليد را سرکوب مي‌کند و اين در حالي است که شکر 12 هزار توماني وارداتي جايگزين مي‌شود و دولت به خواسته خود براي ارزان نگه‌داشتن شکر نمي‌رسد.
وي با اشاره به افزايش چشمگير قيمت کالاهاي اساسي در سبد مصرفي خانوار، افزود: آيا اهميت شکر در سبد مصرفي خانوار از گوشت و مرغ بيشتر است که دولت به بهانه حمايت از مصرف کنندگان، توليد را به چالش مي‌اندازد؟
دانايي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه ميزان توليد چغندر قند در سالجاري در خوشبينانه ترين حالت به حدود 4.5 ميليون تن مي‌رسد، گفت: اگر دولت قيمت را اصلاح کند با رشد خوبي در توليد مواجه خواهيم شد اما به وضعيت سال 96 برنخواهيم گشت و براي رسيدن به رکورد آن زمان حداقل 3 سال زمان لازم است تا عقب گرد ما جبران شود.
وي با بيان اينکه از بهمن ماه کشاورزان با کارخانجات قند قرارداد منعقد مي‌کنند، افزود: دولت بايد هر چه سريع‌تر قيمت چغندر قند را اصلاح کند چرا که اين امر بسيار در تصميم کشاورزان تأثيرگذار است و به اعتقاد بنده حداکثر تا اول آذر ماه بايد اين اتفاق رخ دهد.
تاريخ خبر: 99/08/30
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 559

تهران-میدان دکتر فاطمی-خ شهید گمنام- ساختمان 23 -طبقه دوم تلفن: 88965715-88969903-88964260-021

E_mail: info@isfs.ir