آرشيو اخبار
مفتح: بازرگاني كشور نيازمند روان‌سازي است
 
معاون توسعه داخلي وزير بازرگاني معتقد است: روان نبودن جريان بازرگاني كشور موجب شده تا هرگونه تصميم در خصوص واردات ياصادرات كالا برخي نگراني -ها را ايجاد كند.

" محمد صادق مفتح"، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه قوانين بازرگاني بايد در كشور نهادينه شود ، گفت: با تسهيل امور بازرگاني كشور، مي‌توان در تمامي مواقع سال به تنظيم مناسب بازار كمك كرد.

وي در عين حال با تاكيد بر اينكه دولت در درجه نخست با هدف حمايت از توليد داخل به تنظيم بازار مي‌پردازد، تصريح كرد: حمايت از توليد داخل به معناي ممنوعيت واردات نيست .

به گفته وي ، هم اكنون در بسياري از كشورهاي جهان در مواقع خاص سال ، دولتها اجازه واردات را مي‌دهند و اين موضوع نيز هيچ صدمه‌اي به اقتصاد اين كشورها وارد نمي‌كند ، در حالي كه در ايران نگاهها متفاوت است .

معاون وزير بازرگاني درباره برخي قوانين در خصوص صادرات و واردات گفت:
" بازرگاني كشور دوران برزخ را طي مي‌كند."
وي در ادامه تصريح كرد، در حالي كه قانون برنامه چهارم توسعه از اقتصاد آزاد سخن گفته است ،اما بر سر راه تحقق اين هدف هنوز مشكلاتي وجود دارد.

مفتح با اشاره به موضوع كمبود سيب زميني كه از چندي پيش بوجود آمده است ، گفت : زمينه تسهيل واردات سيب زميني از برخي كشورهااز جمله پاكستان فراهم شده است.

معاون وزير بازرگاني با اشاره به نبود ابزار و تجهيزات كنترل كافي و پيشرفته براي آزمايش محصولات وارداتي به كشور گفت:به‌جاي ايجاد موانع بسيار بر سر راه واردات ، همچون ساير كشورها بايد موضوع بازرسي را به سازمانهاي بازرسي‌كننده ، محول كرد.

مفتح اظهار داشت: در بسياري از كشورها امر بازرسي و آزمايش محصولات وارداتي به كشور به سازمانهاي خاص سپرده مي‌شود،اما دولتها مانع واردات كالا نمي‌شوند.

وي همچنين در خصوص وضعيت مرغ و تخم مرغ ،گفت : در دوره‌اي خاص به دليل احتمال آنفلوآنزاي مرغي برخي نگراني‌ها به وجود آمد كه اين موضوع به خط توليد صدمه وارد كرد.

معاون وزير بازرگاني با اشاره به اينكه روند توليد تخم مرغ نيازمند برنامه‌ريزي دو ساله است ، افزود:در زمان حاضر كشور در اين خصوص با كمبودي مواجه نيست و تا پايان سال نيز ميزان توليد به حدي خواهد رسيد كه نياز داخلي را تامين خواهد كرد.

مفتح درواكنش به برخي انتقادها مبني بر نگراني توليدكنندگان از واردات مرغ و يا شكر گفت : اينكه بخواهيم با هدف حمايت از توليدكننده،مصرف‌كننده را از ياد ببريم، رفتاري غيرمنطقي مي‌باشد.

به گفته وي، تاكنون مرغ به كشور وارد نشده است واگر هم وارد شود نبايد از نگران بود.

معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: حمايت از توليدكنندگان روشهاي خاص خود را دارد و اتخاذ روشهايي چون خريد تضميني يكي از سيستمهاي حمايتي دولت از توليدكنندگان به شمار مي‌رود.

وي گفت: هم اكنون قيمت مرغي كه در بازار وجود دارد ،به معناي ضرر دهي واحدهاي مرغداري نيست و قيمت‌ها نيز روند منطقي ومعقول خود را طي مي‌كنند.

معاون وزير بازرگاني افزود:در صورتي كه دولت احساس كند كه توليدكننده ضرر مي‌كند، با خريد كالا يا اختصاص يارانه از وي حمايتهاي لازم را بعمل مي - آورد.

مفتح با اشاره به آرام بودن بازار شكر در شرايط كنوني گفت : همه ساله با نزديك شدن ايام عيد نگراني در مورد بازار شكر وجود داشت ، اما امسال تدابير خاص انديشيده شده است و مشكلي به وجود نخواهد آمد.

وي تصريح كرد:براساس مصوبه شوراي اقتصاد علاوه بر ميزان شكر خريداري شده از توليدكنندگان ، ‪ ۴۰۰‬هزار تن شكر اضافي نيز از انها خريداري شده و اين ميزان به ذخاير سال آينده ، اضافه مي‌شود.

مفتح همچنين گفت :دولت تدابير لازم را براي تنظيم بازار در شب عيد انجام داده است.

معاون وزير بازرگاني در پايان افزود: برنامه ريزي لازم در خصوص تنظيم بازار شب عيد و ساماندهي آن از ماهها پيش آغاز شده است و در زمان مقرر برنامه‌هاي دولت در اين خصوص اعلام مي‌شود.
تاريخ خبر: 23/11/85
منبع: Irna
كد خبر: 112
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR