آرشيو اخبار
رييس اتاق بازرگاني ايران:تجارت شكر كوبا در انگليس براي بازرگانان ايراني مشكل آفرين است
 
همايش بررسي فرصت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري ايران و آمريكاي لاتين با حضور وزير بازرگاني كشورمان و نمايندگان كشور‌هاي ونزوئلا، اوروگوئه، برزيل، كوبا و مكزيك صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني ايسنا سيدعلينقي خاموشي ـ رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ـ در اين همايش مهمترين مانع موجود بر سر راه گسترش روابط اقتصادي ايران و كوبا و برخي ديگر از كشور‌هاي آمريكاي لاتين را اطلاع نداشتن عاملان اقتصادي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري عنوان كرد.

خاموشي گفت: زمينه براي همكاري با كشور‌هاي آمريكاي لاتين فراهم شده و بايد اقداماتي نيز درباره افزايش تبادلات هيات‌هاي تجاري با اين كشور‌ها انجام گيرد.

به گفته وي سرمايه‌گذاري در زمينه كارخانه كاغذ‌سازي و شكر در كوبا از زمينه‌هاي مطلوب براي مشاركت سرمايه‌گذاران ايراني محسوب مي‌شود.

خاموشي همچنين يكي از مشكلاتي كه بازرگانان كشورمان در خريد شكر از كوبا با آن مواجهند را تجارت غير مستقيم اين محصول دانست و افزود: شكر كوبا در انگليس خريد و فروش مي‌شود و نه در كوبا كه اين امر مشكلاتي را فراهم مي‌آورد.

وي عنوان كرد: علاوه بر كاغذ و شكر، سرمايه‌گذاران ايراني مي‌توانند در صنعت كفش كوبا نيز سرمايه‌گذاري كنند و از آنجا به ساير كشور‌هاي آمريكاي لاتين نيز صادرات داشته باشند.

رييس اتاق بازرگاني ايران همچنين از اينكه هنوز كشورمان با هيچ يك از كشور‌هاي آمريكاي لاتين روابط پولي و بانكي برقرار نكرده اظهار تاسف كرد و گفت: تا زماني كه روابط بانكي بين دو كشور برقرار نشود و گشايش اعتبار مستقيما انجام نگيرد امكان گسترش روابط نيز مشكل‌تر خواهد بود.

وي خواستار برقراري روابط گمركي بين ايران و كشور‌هاي آمريكاي لاتين و نيز امضاي موافقت نامه‌هاي حمايت از سرمايه‌گذاري و برقراري تعرفه‌هاي ترجيحي شد.

به گزارش ايسنا سيدمسعود ميركاظمي‌ ـ وزير بازرگاني ـ نيز در اين همايش در سخناني با اشاره به توليد ناخالص ملي و وضعيت تجارت خارجي در برخي از كشور‌هاي آمريكاي لاتين توانمندي‌هاي كشورمان را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي بيان كرد.

وي گفت: بر اساس اعلام فائو ايران در توليد 66 قلم كالاي كشاورزي در بين 10 كشور اول جهان قرار گرفته است.

وزير بازرگاني افزود: كشور‌هاي هندوستان، آسياي جنوب شرقي و اروپا به ترتيب از عمده‌ترين بازار‌هاي صادراتي ايران محسوب مي‌شود.

به گفته ميركاظمي‌ صادرات ايران به آمريكاي لاتين از جمله برزيل، ونزوئلا، شيلي، پاناما و اروگوئه از حجم قابل توجهي برخوردار نيست.

همچنين وزير بازرگاني در جمع خبرنگاران نيز گفت: واردات سالانه 400 ميليارد دلار كالا و نيز برخورداري از منابع طبيعي فراوان، محصولات كشاورزي و توليدات صنعتي در كشور‌هاي آمريكاي لاتين اين كشور‌ها را به لحاظ اقتصادي داراي اهميت كرده است.

ميركاظمي‌ افزود: با توجه به حجم بالاي واردات در كشور‌هاي آمريكاي لاتين و رقابت پذيري كالا‌هاي ايراني در اين كشور‌ها قطعا توليدات داخلي ما مي‌توانند ساليانه بخشي از بازار اين كشور‌ها را به خود اختصاص دهد.

وي با اشاره به علاقه‌مندي كشور‌هاي آمريكاي لاتين براي گسترش روابط اقتصادي با ايران عنوان كرد: وزارت بازرگاني در نظر دارد با برگزاري نمايشگاه‌ها و تبادل هيات‌هاي تجاري ـ اقتصادي و نيز امضاي موافقتنامه‌هاي دو جانبه روابط خود را با اين كشور‌ها توسعه دهد.

به گزارش ايسنا، دلانوئيز ـ وزير تجارت خارجي كوبا ـ نيز در اين همايش با بيان بخشي از توانمندي‌هاي اقتصادي كشور خود گفت: كوبا در سال گذشته به 5/12 درصد رشد اقتصادي دست يافت و در سال جاري نيز 10 درصد رشد توليد ناخالص داشته است.

وي با بيان اين كه كوبا در حال حاضر 11 ميليون نفر جمعيت دارد افزود: اميد به زندگي در كوبا 77 سال است و علت رشد آن نيز نتايج موفقيت‌هايي است كه در بخش‌هاي بهداشت و درمان به آن‌ها دست يافته‌ايم.

وزير تجارت خارجي كوبا همچنين با بيان وضعيت تجارت بين‌الملل اين كشور افزود: بيش از 70 درصد صادرات كوبا به صدور خدمات اختصاص دارد كه بخش عمده آن را صادرات خدمات توريستي تشكيل مي‌دهد و در حال حاضر كوبا پذيراي سالانه بيش از دو ميليون توريست است.

به گفته وي تجارت خارجي كوبا در سال‌هاي اخير 27 درصد رشد داشته كه از كل صادرات 31 درصد آن را كالا‌هاي غير سنتي و 69 درصد را نيز محصولات بيوتكنولوژي و دارو تشكيل مي‌دهد.

دلانوئيز همچنين با تاكيد بر اين كه كشور كوبا در پي سياست تنوع‌بخشي به صادرات است افزود: با وجود اين كه 85 درصد تجارت خارجي كوبا تا قبل از دهه 60 ميلادي با اتحاديه اروپا بوده است اما در حال حاضر عمده تجارت ما با كشور‌هاي آمريكاي لاتين است به طوري كه 44 درصد تجارت كوبا با آمريكا، 33 درصد با اروپا، 22 درصد آسيا، دو درصد آفريقا و يك درصد اقيانوسيه است.

وي تاكيد كرد: تجارت با آمريكاي لاتين براي كوبا در اولويت قرار دارد و كوبا به دنبال ايجاد يك همگرايي بين منطقه‌اي است لذا به همين منظور نيز با 12 كشور آمريكاي لاتين موافقتنامه تجاري به امضا رسيده است.

وزير تجارت كوبا گفت: تشكل‌گرايي در بين كشورهاي آمريكاي لاتين با محوريت تجارت آزاد در حال شكل‌گيري است.

وي در ادامه با بيان اين كه كوبا بزرگترين ذخاير نيكل جهان را در اختيار دارد افزود: در سال گذشته صادرات نيكل از كوبا 46 درصد كل صادرات كوبا را تشكيل مي‌داده است.

دلانوئيز همچنين با اشاره به توليد 77 هزار تني نيكل در كوبا گفت: كوبا در نظر دارد در سال‌هاي آينده توليد نيكل خود را به 100 هزار تن برساند.

وي همچنين با اشاره به صادرات هشت ميليون تني شكر از سوي كوبا بيان كرد كه صادرات شكر در كوبا مقام سوم دارد و علاوه بر آن در صادرات سيگار و مركبات نيز عملكرد خوبي داشته است.

وزير تجارت كوبا درباره وضعيت واردات به اين كشور نيز سخن گفت و افزود: واردات ماشين آلات و تجهيزات در كوبا رتبه اول را دارند و 44 درصد واردات را تشكيل مي‌دهند.

وي در ادامه خواستار سرمايه‌گذاري شركت‌هاي ايراني در كوبا شد و گفت: هدف اصلي كوبا گسترش روابط اقتصادي با ايران است و تمايل دارد در زمينه راه‌آهن، ماشين آلات و تجهيزات كشاورزي، محصولات پتروشيمي، كاني‌هاي غير فلزي و لوازم برقي همكاري داشته باشد.

دلانوئيز همچنين با اشاره به امضاي 31 موافقتنامه بين ايران و كوبا در بخش‌هاي حمل و نقل و محصولات شيميايي خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي گسترش اين روابط و در راستاي اجراي موافقتنامه‌هاي دو جانبه در حال كاهش ماليات، حمايت از سرمايه‌گذاري متقابل هستيم.
تاريخ خبر: 7/12/85
منبع: ISNA
كد خبر: 117
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR