آرشيو اخبار
نماينده‌ شوش: همه با كنار گذاشتن اختلافات، رضايت حق و آباداني كشور را نصب‌العين قرار دهيم.واردات بي‌رويه شكر كارخانجات شكر را با مشكل مواجه كرده است.
 
نماينده‌ي مردم شوش در خانه ملت امروز در نطق پيش از دستور خود با اشاره به نامگذاري امسال به نام اتحاد ملي و انسجام اسلامي، اين سال را فرصت مغتنمي دانست كه كه در مجلس، دولت، مسوولان و آحاد ملت ايران، طبق دستور صريح قرآن، همه‌ي اختلافات و منيت‌ها را كنار گذاشته و رضايت حق و آباداني كشور را نصب‌العين خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدجاسم ساعدي عضو فراكسيون اقليت مجلس، افزود: خصوصا ما نمايندگان مجلس كه داراي تريبون آزاد هستيم و سخنان ما مستقيما و بدون هيچ سانسوري از راديو و روزنامه رسمي پخش و منتشر مي‌شود و نسبت به همه‌ي مسوولان در بيان نظرات خود آزادتريم، داراي مسووليت سنگين‌تري هستيم.

رييس كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به واردات بي‌رويه و بي‌سابقه شكر در 12 ماه اخير توسط شركت بازرگاني دولتي و بخش خصوصي كه در نتيجه‌ي كاهش تعرفه واردات شكر از رقم 150 درصد به رقم 10 درصد اتفاق افتاد، گفت: اين امر باعث ورود بيش از 5 برابر شكر مورد نياز كشور گرديد و نتيجه‌ي آن ايجاد بحران در شركت‌هاي نيشكري و نيمه تعطيل شدن كارخانه‌هاي چغندري در سراسر كشور است.

به گفته‌ي وي، طبق آمارهاي رسمي، نياز سالانه كل كشور به شكر دو ميليون تن است كه از اين مقدار، يك ميليون و چهار صد هزار تن توليد داخل و فقط 600 هزار تن از طريق واردات تأمين مي‌گرديد، اما متأسفانه در 10 ماهه‌ي سال 85 و دو ماهه‌ي اول 86 جمعا بيش از 3 ميليون تن شكر توسط شركت بازرگاني دولتي و بخش خصوصي وارد شده است.

وي افزود: حدود 50 درصد از محصول توليد داخل به دليل عدم تأمين نقدينگي و عدم خريد توسط شركت بازرگاني دولتي در انبار كارخانه‌هاي توليدكنندگان قند و شكر انبار شده و هم‌چنان در بلاتكليفي مانده است.

به گفته‌ي رييس كميسيون كشاورزي، اين در حاليست كه شركت‌هاي بزرگي مثل شركت نيشكر هفت تپه با حدود 7 هزار نفر كارگر و شركت توسعه نيشكر خوزستان با حدود 16 هزار نفر كارگر و شركت نيشكر كارون با حدود 8 هزار نفر كارگر طي چند ماه اخير با بحران جدي مواجه شده و حتي از پرداخت حقوق كارگران خود عاجز مانده‌اند.

ساعدي اين اتفاق را اتفاقي عجيب و غيرمنتظره خواند و گفت: از شما نمايندگان ملت تقاضا دارم نسبت به اين اتفاق كه رانت‌خواري آشكار است و نتيجه آن تعطيلي كارخانجات توليد قند و شكر با هزاران شغل مولد و تعطيلي بخش مهمي از كشاورزي كشور كه به كشت چغندر قند اختصاص داشته است، واكنش نشان داده و در يك حركت انقلابي و سريع كشور را از اين بحران نجات دهيد.

وي از رييس جمهور خواست كه نسبت به تعيين بازرسان ويژه و مورد اعتماد جهت بررسي موضوع و اتخاذ يك تصميم عاجل و انقلابي، اقدام كرده و كشور را از اين مصيبت كه به دست افراد غيرمتخصص و احتمالا مغرض ايجاد شده است، نجات دهد.

نماينده‌ي مردم شوش با اشاره به سفر هيأت دولت به خوزستان به مصوبه هيأت دولت در اين استان در تأمين اعتبار مورد نياز افت ولتاژ برق شهرهاي مختلف استان اشاره و خاطرنشان كرد: متأسفانه عليرغم پيگيري‌هاي مستمر نمايندگان خوزستان و شركت برق منطقه‌اي و شركت توزيع نيروي برق خوزستان، موفق به تأمين اين اعتبار نشده‌ايم.

وي در ادامه با اشاره به قدمت و اهميت تاريخي چغازنبيل پيشنهاد كرد كه دولت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به سازمان يونسكو پيشنهاد دهد كه محدوده‌ي تاريخي شوش و هفت تپه را به عنوان پايتخت فرهنگي دنيا معرفي نمايد.

وي با بيان اين‌كه پس از استعفاي استاندار خوزستان، وزارت كشور تاكنون تصميم خاصي براي انتخاب استاندار اتخاذ نكرده است، خواهان تعيين يك مدير توانا، متدين و آشنا به شرايط و مشكلات استان خوزستان شد.
تاريخ خبر: 8/3/86
منبع: ISNA
كد خبر: 150
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR