آرشيو اخبار
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس:سهم ايران از بازار غذاهاي حلال جهان فقط500ميليون دلار است.واحدهاي توليدي قند و شكر با انباشت توليد مواجه شده‌اند.
 
هم‌اكنون ارزش بازار غذاهاي حلال در دنيا حدود 260 ميليارد دلار است، اما متاسفانه سهم ايران از اين بازار فقط 500 ميليون دلار است.

ولي ملكي – عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس – در مراسم تقدير از پيشكسوتان صنايع كنسرو ايران با بيان اين مطلب گفت:‌ در حال حاضر فراكسيون صنايع غذايي مجلس با پيگيري‌هاي مداوم خود توانسته است بسياري از مشكلات مربوط به صنايع غذايي كشور را كه طي سال‌هاي گذشته به آن‌ها بي‌توجهي شده بود، مطرح كند. به عنوان مثال در سال‌هاي گذشته صنايع لبني كشور با افزايش قيمت مواداوليه مواجه بودند، اما توليدات كارخانه‌ها مجاز به افزايش قيمت نبودند ولي با پيگيري‌هاي به عمل آمده توسط فراكسيون صنايع غذايي اخيرا بحث آزادسازي قيمت‌ها مطرح شده است و از اين‌كه صنايع لبني كشور نيز به سرنوشت صنايع نساجي دچار شوند تا حدودي جلوگيري شد.

وي با اشاره به اين‌كه در رابطه با مشكلات صنعت قند و شكر و چغندركاران نيز فراكسيون پيگيري مداوم دارد، توضيح داد: ‌هم‌اكنون مصرف سالانه ايران در اين زمينه حدود 2 ميليون تن است و مصرف سرانه كشور نيز حدود 27 كيلوگرم است كه بسيار بيشتر از استاندارد جهاني است.

وي ميزان توليد سالانه قند و شكر را حدود يك ميليون و 200 هزار تن و ميزان واردات را حدود 3 ميليون تن دانست و اضافه كرد: متاسفانه هم‌اكنون واحدهاي توليدي قند و شكر با انباشت توليد مواجه شده‌اند و محصولشان در انبارها باقي مانده است؛ ضمن اين‌كه اگر به جاي واردات شكر، شكر زرد وارد كنيم كارخانه‌هاي قند و شكر در فصول نبود چغندر نيز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

وي درباره صنايع كنسرو نيز گفت:‌ صنعت كنسرو مادر صنايع تبديلي به حساب مي‌آيد و در زمان جنگ تحميلي خدمات شاياني به رزمندگان كرد و به همين دليل امروز بايد به اين صنعت توجه خاصي شود.

وي با اشاره به اين‌كه از زمان ورود صنايع برودتي، صنايع كنسرو تا حدودي دچار مشكل شده‌اند، افزود: علي‌رغم اين مشكلات صنايع كنسرو همچنان از صنايع مطرح در زمينه ماندگاري غذا هستند.

ملكي با اشاره به وجود برخي ديدگاه‌هاي نادرست نسبت به صنايع غذايي عنوان كرد:‌ به عنوان مثال در مقطعي ماالشعير توليد داخل حرام دانسته مي‌شد، در حالي‌كه مشابه خارجي وارد و به راحتي در كشور مصرف مي شد؛ اين در حالي بود كه محصول داخلي (None Alcholic) بود، اما محصول خارجي (Free Alcholic) بود؛ يعني ابتدا داراي الكل بود و سپس الكل‌زدايي مي‌شد.

وي ادامه داد: زماني نيز كه دلستر به بازار آمد فقط به اين دليل كه نام آن شباهت خارجي داشت با مشكلاتي مواجه شد، در حالي‌كه دلستر تركيبي از نام‌هاي فارسي و تركي به معناي خوشايند و مطلوب است.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه بزرگترين عامل موفقيت در صنعت غذا ايجاد تنوع در محصولات است، توضيح داد:‌ شناخت ذائقه مردم و بالابردن كيفيت و نوآوري در بسته‌بندي از ديگر عوامل مهم در جلب رضايت مشتري هستند و بزرگان صنايع غذايي اگر بخواهند سهم قابل توجهي در بازارهاي بين‌المللي داشته باشند بايد با يكديگر براي فتح بازارهاي هدف متحد شوند.

ملكي تصريح كرد:‌ امروزه شركت مك‌دونالد درآمد سالانه‌اي معادل 152 ميليارد دلار دارد در حالي كه كل درآمد سالانه نفتي كشور حدود 40 ميليارد دلار است و اگر بخواهيم به جاي مك‌دونالد برندي داخلي حداقل در سطح خاورميانه داشته باشيم بايد علاوه بر حمايت دولت از صنايع غذايي فعالان اين صنعت با يكديگر همكاري سازنده داشته باشند.

تاريخ خبر: 25/3/86
منبع: ISNA
كد خبر: 154
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR