آرشيو اخبار
وزير بازرگاني در گفت‌وگو با ايسنا:تعرفه شكر افزايش نمي‌بايد.دولت تاكنون 500 هزار تن شكر خريده است.
 
دولت با هدف اينكه قيمت شكر براي مصرف‌كننده افزايش نيابد پرداخت يارانه را پذيرفته است كه در صورت مطرح شدن نياز به خريد جديد مي‌توان با پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و وزارت اقتصاد آن را در شوراي اقتصاد مطرح كرد.

سيدمسعود ميركاظمي‌ ـ وزير بازرگاني ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا درباره تعرفه واردات شكر توضيح داد: حمايت از توليد شكر دو جنبه دارد كه اولين راه حل آن افزايش تعرفه است كه موجب افزايش قيمت شكر در بازار داخل مي‌شود تا كارخانه‌ها بتوانند شكر توليدي خود را با قيمت تمام شده توليدي خود به فروش برسانند.

به گفته او اگر قيمت شكر در بازار پايين بوده و قيمت تمام شده براي كارخانه بالاتر باشد، قاعدتا توليدكنندگان با مشكل فروش مواجه خواهند بود كه معمولا بهترين راهكار افزايش تعرفه است.


ميركاظمي‌ ادامه داد: در حالت دوم دولت براي حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده اقدام به خريد شكر كارخانجات با قيمت بالاتر كرد و با اختصاص يارانه در واقع هزينه اضافي توليد از سوي دولت پرداخت شد و به همين دليل نيز تعرفه شكر در سال گذشته كاهش نيافت و هنوز هم واردات شكر با تعرفه 10 درصد و چهار درصد (براي شكر خام) در حال انجام است.

وي تصويب خريد 650 هزار تن شكر از كارخانجات توليدي از سوي شوراي اقتصاد را راهكار مناسبي ارزيابي كرد و گفت: آخرين آمار از اجراي مصوبه شوراي اقتصاد حاكي از خريد 500 هزار تن شكر از توليدكنندگان است.

وزير بازرگاني همچنين با اشاره به اقدام كارخانجات شكر در واردات شكر خام افزود: علاوه بر اقدام كارخانجات براي خريد شكر خام دولت نيز يك سال پيش‌تر خريد شكر خام را انجام داده و در انبار‌ها نگهداري مي‌شود كه در فصلي كه كارخانجات استحصال شكر ندارند در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد و از بحث‌هايي است كه با هدف حمايت از توليد از سوي دولت پيگيري مي‌شود.

ميركاظمي‌ در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اشباع بازار شكر آيا درباره تعرفه واردات آن تصميم جديدي اتخاذ مي‌شود يا نه؟ گفت: اتخاذ تصميم در اين زمينه بايد در دولت مطرح شود و چون خريد 650 هزار تن شكري كه از سوي شوراي اقتصاد مصوب شده بود در حال انجام بوده و هنوز تكميل نشده است و از سويي هم مشكلي وجود ندارد در همين وضعيت مي‌ماند البته اگر باز هم مشكلي باشد مي‌توان پيشنهاد جديدي را در شوراي اقتصاد مطرح كرد كه خريد جديدي انجام شود و يا اينكه تعرفه تغيير يابد.

وزير بازرگاني همچنين به اين سوال كه توليدكنندگان شكر نگران شكر‌هاي باقيمانده در انبار‌هايشان هستند، آيا برنامه خريد جديدي خواهد داشت يا نه؟ پاسخ داد: دولت با هدف اينكه قيمت شكر براي مصرف‌كننده افزايش نيابد پرداخت يارانه را پذيرفته است كه در صورت مطرح شدن نياز به خريد جديد مي‌توان با پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و وزارت اقتصاد آن را در شوراي اقتصاد مطرح كرد.

وي تاكيد كرد: اگر اسناد و مدارك كارخانجات توليدكننده شكر معلوم كند كه شكر‌هايشان باقيمانده و شكر توليدي آن‌ها از محل استحصال شكر خام وارداتي نيست ارائه پيشنهاد جديد خريد انجام مي‌شود البته بايد توجه كنيم كه شكري كه دولت از كارخانجات خريداري مي‌كند در زماني كه كالا برگي اعلام شود مستقيما از در كارخانه به سمت عوامل توزيع حمل مي‌شود.

ميركاظمي‌ با بيان اينكه استحصال چغندرقند معمولا از اواسط شهريور ماه شروع مي‌شود، افزود: در سال گذشته قيمت شكر در زمان آغاز استحصال چغندرقند كاهش نيافته بود و روند نزولي قيمت شكر از اواخر سال گذشته آغاز شد كه تحت تاثير نوسانات قيمت جهاني انجام گرفت بنابراين معتقدم كارخانجات شكر بخشي از توليداتشان را در همان زمان و با قيمت مطلوبي به فروش رساندند و بخشي از توليداتشان هم كه در انبار‌ها باقيمانده همان بخشي است كه در حال فروش به دولت هستند، لذا توجه داشته باشيم كه كارخانجات شكر نيز به واردات شكر خام براي تسويه اقدام كرده‌اند كه اين دو را بايد از هم تفكيك كنيم.

وي تصريح كرد: اقدام دولت در افزايش ندادن تعرفه در شرايط فعلي بازار منطقي است چراكه اگر قيمت شكر در داخل به كيلويي هزار تومان مي‌رسيد اولين اعتراض‌كنندگان خود رسانه‌ها بودند اين در حالي است كه دولت هزينه‌هاي جلوگيري از افزايش قيمت شكر را به تدريج مي‌پردازد.

تاريخ خبر: 2/4/86
منبع: ISNA
كد خبر: 155
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR