آرشيو اخبار
يك كارشناس اقتصاد كشاورزي: كاهش تعرفه‌ واردات به ضرر كشاورزان است - واردات بي‌رويه شكر، صنعت نيشكر و چغندرقند را در معرض نابودي قرار مي‌دهد.
 
واردات بي‌رويه، انگيزه توليد را از كشاورزان مي‌گيرد، اما از طرف ديگر اگر واردات صورت نگيرد قيمت محصولات به صورت سرسام آوري افزايش پيدا مي‌كند و اين واردات هم به نظر مي‌رسد كه براي حمايت مصرف كنندگان شهري انجام مي‌شود كه در گذشته هم به همين منوال بوده است.

دكتر غلامرضا سلطاني - عضو هيات علمي دانشگاه شيراز در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: توسعه كشاورزي كشور ما كه بر مبناي خودكفايي است ايجاب مي‌كند تا حد ممكن برنامه تجارت خارجي بخش كشاورزي را طوري طراحي كنيم كه در آينده بتوانيم از پتانسيل‌ها و استعدادهاي طبيعي در جهت توسعه كشت و توليد محصولاتي كه مزيت نسبي داريم، تلاش كنيم. يعني از يك طرف صادرات گسترش يابد و از طرف ديگر تا حد امكان واردات به محصولاتي منحصر شود كه مزيت لازم براي توليد آنها در داخل كشور وجود ندارد.

وي ادامه داد: شكر يكي از همين محصولات است كه قيمت آن در بازار جهاني بسيار پايين است، در حاليكه هزينه توليد آن در داخل بسيار بالاست كه اگر براساس مزيت نسبي برنامه‌ريزي شود نبايد به دنبال توسعه اين محصول باشيم، اما در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي است كه اگر واردات بي‌رويه شكر ادامه يابد باعث مي‌شود كه صنعت نيشكر و چغندرقند كه مقدار زيادي سرمايه‌گذاري شده و اشتغال ايجاد كرده در معرض نابودي قرار گيرد.

اين كارشناس اقتصاد كشاورزي اظهار كرد: در شرايط كنوني با توجه به اينكه شكر توليدي در انبارها جمع شده، واردات شكر نبايد صورت بگيرد.

وي بهترين راه را ادامه تلاش در جهت استراتژي خودكفايي در برخي از محصولات مانند گندم دانست و افزود: براي بقيه محصولات بايد بر مبناي مزيت نسبي برنامه‌ريزي شود كه اين امر از طريق بهبود فناوري در كشاورزي و افزايش عملكرد در واحد سطح ميسر است؛ نه اينكه تنها از طريق توسعه سطح زيركشت و فشار بر منابع آبي افزايش يابد.

سلطاني معتقد است: پايين آوردن تعرفه‌هاي واردات به ضرر كشاورزان است و به ميزان كاهش اين تعرفه‌ها نهاده‌هاي كشاورزي كاهش نيافته است كه كشاورزان در اين امر متضرر خواهند شد.

وي خاطرنشان كرد: دولت ناگزير است كه با كاهش تعرفه‌ها مصرف كنندگان را راضي نگه دارد و از افزايش بي‌رويه قيمت‌ها جلوگيري كند يا اينكه كشاورزان را راضي نگه دارد، از طرف ديگر دولت براي بخش كشاورزي حمايت‌هاي زيادي از جمله خريد تضميني محصولات را براي كشاورزان دارد.

سلطاني اظهار كرد: راه حلي وجود ندارد كه هم مصرف كننده راضي باشد و هم توليدكننده و اين مشكل در همه كشورها مشهود است ولي در حال حاضر به نظر مي‌رسد اولويت دولت در اين است كه مهاركردن تورم با استفاده از واردات است كه بزرگترين مشكل در حال حاضر هم افزايش تورم است، اما لازمه استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در كشور كاهش واردات بي‌رويه محصولات حداقل در كوتاه مدت است.

تاريخ خبر: 11/4/85
منبع: ISNA
كد خبر: 156
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR