آرشيو اخبار
معاون وزير بازرگاني:برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان وجود ندارد.خريد اجباري شكر همه انبارها را پر كرده است.
 
معاون وزير بازرگاني فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آينده اين شركت براي سيلو‌سازي و خصوصي‌سازي آرد و گندم، صادرات گندم، حمايت‌هاي دولت از خريداران بخش خصوصي در حوزه گندم و مدرن كردن نانوايي‌هاي سنتي را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مجيد پارسانيا ـ مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ـ در نشستي خبري با اشاره به فعاليت 54 هزار واحد نانوايي سنتي در كشور عنوان كرد: براساس تبصره 2 قانون بودجه 28 ميليارد تومان تسهيلات براي به‌سازي شرايط نانوايي‌هاي سنتي پيش‌بيني شده است كه در سه مرحله و تا سقف چهار ميليون تومان براي نانوايي‌هاي متقاضي و تا پايان سال جاري جذب مي‌شوند.

به گفته وي از زمان ابلاغ اين مصوبه تاكنون هفت هزار واحد نانوايي سنتي از اين تسهيلات بهره‌مند شده‌اند.

معاون وزير بازرگاني بحث غني‌سازي آرد از طريق حذف كاربرد جوش شيرين در تهيه نان و نيز افزايش بازرسي و كنترل‌هاي كيفيت را از عمده‌ترين راهكار‌هاي كيفي‌سازي توليد نان برشمرد و از تشكيل كميته بهبود كيفيت نان و آرد خبر داد.

وي اظهار كرد: شرايط براي بهبود كيفيت در توليد نان سنتي فراهم شده و اقدامات سختگيرانه‌تري نيز براي كارخانجات در حال افزايش است.


پارسانيا در پاسخ به اين سوال كه آيا تصميم وزارت بازرگاني براي حمايت بيشتر و مدرن‌سازي واحد‌هاي سنتي توليد نان به معناي منتفي شدن صنعتي كردن توليد نان است؟ گفت: از نظر ما تا زماني كه پيشنهاد يا طرحي در بودجه پيش‌بيني نشود تنها در حد نظريه است اما معتقديم نان صنعتي نقش كمك‌كننده براي حوزه نان محسوب مي‌شود البته آيين‌نامه‌اي نيز براي حمايت از واحد‌هاي صنعتي پيش‌بيني شده است.


* آينده نان را به نان صنعتي گره نمي‌زنيم

معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: وزارت بازرگاني نمي‌خواهد آينده نان را به نان صنعتي گره بزند چراكه توليد نان صنعتي پديده فرهنگي، كيفيتي و بهداشتي مخصوص به خود بوده و به جهت تنوع، سليقه‌اي است و هيچ فرمول جايگزيني ندارد.

وي بيان كرد: نان صنعتي مزيت‌هاي بديهي دارد و امكان توليد با حجم بالا را فراهم مي‌كند كه براي كشورمان نيز مزيت محسوب مي‌شود و البته به همين دليل نيز حمايت‌هاي خوبي نيز از اين بخش به عمل آمده است به طوري كه حتي براي دوره‌اي توليد صنعتي توليدكنندگان را بازاريابي خواهيم كرد، اما معتقديم امكان ايجاد واحد صنعتي كه تمام اتوماتيك بوده و چند سيلو هم داشته باشد، نيست.

به گفته پارسانيا پنج تا هفت درصد از هزينه‌هاي نان سنتي را آرد تشكيل مي‌دهد در حالي كه 73 درصد هزينه‌ها سهم نيروي انساني است لذا براي رفع اين مشكل نيز دستورالعمل تهيه و به استان‌ها ابلاغ شده است كه براساس آن مجوز احداث نانوايي به شكل آزاد به متقاضيان داده مي‌شود.


* ايجاد نانوايي‌هاي خصوصي‌

معاون وزير بازرگاني درباره شرايط فعاليت واحد‌هاي نانوايي خصوصي گفت: واحد‌هاي آزاد نانوايي سنتي حتما بايد با كارت‌هايي كه در شبكه خريد آرد وجود دارد، خريد كنند و روزانه حداقل 400 كيلو مصرف آرد داشته باشند، از سويي نيز قيمت نان توليدي آن‌ها نيز از سوي اتحاديه قيمت‌گذاري مي‌شود.

وي وجود تناقض در سياست دولت براي توليد انبوه نان صنعتي و حمايت از توليد نان به شكل سنتي را رد كرد و گفت: با اتخاذ سياست فعلي فضاي رقابتي براي نان صنعتي به وجود مي‌آيد چراكه در چنين شرايطي مصرف‌كننده حق انتخاب دارد.

پارسانيا توضيح داد: براساس دستورالعمل وزير بازرگاني درباره تبديل واحد‌هاي سنتي به آزاد واحد‌هاي جديد و برخي واحد‌هاي فعال فعلي در اين زمينه فعال مي‌شوند و احتمالا قيمت نان توليدي آن‌ها 10 تا 15 درصد از ناني كه در واحد‌هاي سنتي فعلي توليد مي‌شود گران‌تر خواهد بود.

وي درباره افزايش قيمت نان نيز تصريح كرد: برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان وجود ندارد.

معاون وزير بازرگاني در ادامه از توقف واگذاري گندم اماني به كارخانجات آرد خبر داد و گفت: مشكلي كه در زمينه واگذاري گندم اماني به كارخانجات آرد مبني بر احتمال عرضه نكردن آرد در شبكه وجود داشت با حذف واگذاري اماني حل مي‌شود، لذا براي اين منظور در سال جاري اين طرح در سه استان سمنان، يزد و خراسان شمالي به عنوان پايلوت انجام مي‌شود و براساس آن كارخانجات بخش خصوصي وارد عرصه خريد گندم مي‌شوند و مباشران دولتي خريدي انجام نمي‌دهند.

وي دليل اصلي توقف واگذاري گندم اماني به كارخانجات آرد‌سازي را نبود شفافيت در عملكرد خروجي برخي كارخانجات عنوان كرد و افزود: بازرگاني دولتي در تلاش است تا امكانات خريد گندم را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد تا زمينه براي آزادي عمل در خريد گندم فراهم شود.


* تغيير سرعت استراتژي توليد شكر

به گزارش ايسنا پارسانيا در بخش ديگري از سخنانش و در پاسخ به سوالي درباره ميزان خريد‌هاي يارانه‌اي شركت بازرگاني دولتي در سال جاري گفت: در سال جاري و با توجه به مصوبه شوراي اقتصاد، 600 هزار تن برنج، 500 هزار تن روغن خام و حدود 440 هزار تن شكر وارداتي و 650 هزار تن شكر داخلي خريداري شده است.

وي همچنين با تشريح وضعيت بازار شكر از سال 84 تاكنون و كاهش تعرفه واردات شكر با هدف حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده عنوان كرد: معتقديم كه در حوزه توليد شكر زحمات فراواني كشيده مي‌شود اما مشكل اصلي مربوط به ضرورت تغيير سرعت استراتژي توليد است، لذا اميدواريم كارخانجات توليدي با تغيير استراتژي‌هاي توليدي خود به شرايط پايدار دست يافته و از سوي ديگر شرايط رضايت‌مندي مصرف‌كنندگان نيز فراهم شود.

پارسانيا درباره احتمال وجود شكر خريداري نشده در كارخانجات توليدي نيز بيان كرد: امكان وجود شكر در كارخانجات وجود دارد چراكه خريد 650 هزار تني با در نظر گرفتن توانايي آن واحد و كيفيت آن انجام شده است.

وي با بيان اينكه شكر از محصولاتي است كه فاقد شبكه پخش و بسته‌بندي است، مجددا از توليدكنندگان خواست تا با ايجاد برند و شبكه پخش و سيستم‌هاي بسته‌بندي به امر ساماندهي توليد و بازار اين محصول كمك كنند.

پارسانيا گفت: دولت در حال حاضر به دليل خريد اجباري كه از توليدكنندگان داخلي شكر داشته با محدوديت فضا براي نگهداري مواجه است چراكه دولت در برابر درخواست توليدكنندگان با انعطاف برخورد كرد ولي در حال حاضر مجبوريم انبار‌هايي را براي نگهداري شكر‌هاي خريداري شده اجاره كنيم كه هزينه‌هايي را تحميل خواهد كرد،‌ چراكه به دليل محدوديت منابع يارانه‌اي امكان اعلام تعداد كالابرگ‌هاي بيشتر نيز وجود ندارد.


* 4.5 ميليون تن كمبود سيلو

وي در واكنش به انتقاد‌هايي كه از ميزان خريد‌هاي بازرگاني دولتي مي‌شود، عنوان كرد: تكاليف بازرگاني دولتي براي خريد محصولات براساس مصوبات موجودي است كه عمدتا از شوراي اقتصاد ابلاغ مي‌شود و اين گونه نيست كه رفتاري مستقل و از سر تدبير داشته و براي خريد، جابه‌جايي و فروش كالايي اقدام كند.

معاون وزير بازرگاني در ادامه ظرفيت ذخيره‌سازي گندم در سيلو‌هاي كشور را 9 ميليون و 500 هزار تن اعلام كرد و افزود: از كل اين ميزان ظرفيت ذخيره‌سازي گندم تنها پنج ميليون تن ظرفيت استاندارد داريم كه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته حدود پنج ميليون تن ظرفيت ذخيره‌سازي نيز در حال احداث است.

وي با تاكيد بر لزوم فعاليت بخش خصوصي در امر سيلو‌سازي خاطرنشان كرد كه در سال جاري براي ساخت سيلو از سوي بخش خصوصي و كارخانجات آرد‌سازي در حدود 2/2 ميليون تن پيش‌بيني شده است.

به گفته پارسانيا 40 توليدكننده و سرمايه‌گذار خارجي نيز بازار ايران در گندم و آرد را شناسايي كرده و به دنبال جذب كار از ايران هستند كه ورود اين سرمايه‌گذاران در بخش سيلو قدرت چانه‌زني ما را افزايش داده است.

معاون وزير بازرگاني همچنين اعطاي تسهيلات ريالي و ارزي به سرمايه‌گذاران بخش احداث سيلو با همكاري بانك تجارت را مورد توجه قرار داد و گفت: براي اعطاي تسهيلات پيش‌بيني شده توجيه اقتصادي و نيز ميزان تسهيلات مورد نياز و پشتيباني از متقاضي در دستور كار قرار گرفته و براي افزايش حمايت‌ها از اين امر متقاضيان مي‌توانند از تسهيلات استاني در زمينه واحد‌هاي زود بازده نيز بهره‌مند شوند. به اين ترتيب اگر 15 درصد سهم آورده داشته باشند قادر خواهند بود از تسهيلاتي كه مشمول پنج درصد يارانه مي‌شوند، استفاده كنند.


* صدور 400 هزار تن مجوز صادرات گندم

پارسانيا با بيان اينكه از اول سال تاكنون مجوز صادرات 400 هزار تن گندم براي متقاضيان صادر شده است، تاكيد كرد: وضعيت توليد گندم در شرايط ويژه‌اي قرار دارد و مزيت‌هاي صادراتي را فراهم كرده كه غرورآفرين است البته صدور جواز صادرات تا جايي كه ذخاير استراتژيك كشور به خطر نيفتد ادامه مي‌يابد.

وي كل خريد تضميني گندم اول سال تاكنون را هشت ميليون و 100 هزار تن اعلام كرد و گفت: عمده اين خريد‌ها در استان‌هاي فارس، خوزستان و گلستان انجام شده و البته خريد‌هايي نيز از سوي بخش خصوصي انجام شده كه از آمار دقيق آن مطلع نيستيم از سويي نيز به دليل تغييرات آب و هوايي دو هفته از برنامه خريد عقب هستيم.

وي خاطرنشان كرد: هدف اصلي وزارت بازرگاني در بحث خريد گندم رفتن به سمتي است كه امكان نقش‌آفريني بخش خصوصي را براي خريد‌هاي توافقي ايجاد كند.


* 500 ميليون يورو براي خريد ماشين‌آلات صنعتي توليد نان

پارسانيا در ادامه درباره ميزان تسهيلات اختصاص يافته به امر صنعتي شدن نان نيز توضيح داد: در سال جاري 100 ميليارد تومان يارانه براي كارخانجات توليد صنعتي و 100 ميليارد تومان يارانه نيز براي بازخريد كارگران نانوايي‌ها اختصاص يافته، البته علاوه بر اين ميزان يارانه‌اي حدود 500 ميليون يورو نيز براي كمك به خريد ماشين‌آلات توليد نان صنعتي در نظر گرفته شده است.

وي افزود: دولت در سال جاري براي كمك به توليد آرد غني شده نيز پنج ميليارد تومان بودجه مصوب دارد كه با همكاري كارخانجات آرد انجام مي‌شود و نتيجه آن قطعا بهبود نقش تغذيه‌اي نان در سبد مصرفي شهروندان خواهد بود.

پارسانيا همچنين به فعاليت 324 واحد توليد آرد‌سازي در كشور اشاره كرد و يادآور شد كه در اين واحد‌ها در حال حاضر 53 هزار و 300 تن ظرفيت روزانه دارند كه البته 19 درصد آن‌ها در رتبه ممتاز، 36 درصد رتبه دوم، 33 درصد سوم، 12 درصد رتبه چهارم و يك درصد در رتبه پنجم قرار دارند كه نشان مي‌دهد كارخانجات رفتار خوبي براي به‌سازي ساختار خود انجام داده‌اند.

معاون وزير بازرگاني مجددا بر لزوم انحصارزدايي از بحث گندم و آرد تاكيد كرد و افزايش كيفيت توليد نان و آرد و تلاش در فراهم كردن فضاي رقابتي براي فعاليت بخش خصوصي و نيز حمايت از رفع انحصار و گسترش كمك‌هاي فني و اعتباري از سيلو‌سازي را از جمله مهمترين برنامه‌ها و اهداف وزارت بازرگاني برشمرد.

تاريخ خبر: 8/5/86
منبع: ISNA
كد خبر: 165
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR