آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر:واردات شــكــر در دست دلال و واسطه نباشد.پيش‌بيني مي‌كنيم توليد چغندر بيش از 35 درصد كاهش داشته باشد.
 
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر كشور اظهار كرد: اگر وضعيت كارخانه‌ها به همين شكل ادامه يابد كارخانه‌ها براي سال آينده تمايلي به كشت چغندر نخواهند داشت.

مهندس بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: به رغم پيگيري‌هاي فراوان براي اينكه دولت تكليف محصول مانده در انبارهاي كارخانه‌ها را تعيين كند هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

وي خاطرنشان كرد: براساس درخواست‌هاي مطرح شده قرار بوده كه دولت براي رسيدن كارخانه‌ها به نقدينگي، محصول مانده در انبارها را خريده يا براي آن مابه‌التفاوتي پرداخت كند كه متاسفانه هيچ اتفاقي نيافتاد و هم اكنون كه در نيمه شهريور ماه هستيم هنوز تكليف راه ندازي كارخانه‌ها معلوم نيست.

وي افزود: همه ساله كارخانه‌ها در نيمه دوم شهريورماه چغندر را برداشت كرده و بهره‌برداري آغاز مي‌شد ولي امسال زمان برداشت و بهره‌برداري مشخص نيست و شايد بسياري از كارخانه‌ها نتوانند به زودي راه‌اندازي كنند.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر كشور تاكيد كرد: اگر روند به همين صورت ادامه يابد بعيد نيست كه براي سال آينده بسياري از كارخانه‌ها تمايلي به كشت چغندر نداشته باشند.

وي شرايط ايجاد شده را از تبعات واردات بي‌رويه و سنگيني دانست كه از سال گذشته آغاز شده است و تصريح كرد: از شروع واردات هشدارها را به همه داده بوديم و لطمه خوردن صنعت از اين واردات بي‌رويه را تاكيد كرده بوديم.

دانايي درباره اعلام خبر توليد 6/4 ميليون تن چغندر در سال 87-86 از سوي وزارت جهاد كشاورزي گفت: تصور ما بر اين است كه شايد دوستان تا حدي خوش بينانه توليد را محاسبه كرده‌اند چراكه ما امسال نسبت به سال گذشته بالغ بر 46 هزار هكتار كاهش در سطح كشت داشته‌ايم و در ابتداي دوره كشت كارخانه‌ها وجوهي را در اختيار نداشته‌اند تا كود و سم و بذر را در اختيار كشاورزان قرار دهند.


وي يادآور شد: كمبود نقدينگي كارخانه‌ها موجب شد كه زمان كشت به تاخير بيافتد و زمان ماندن چغندر در زمين طولاني شد كه اين موضوع در نهايت باعث كاهش ميزان تن در هكتار چغندر شد. مجموعه اين عوامل باعث شد كه ميزان توليد چغندر كه در سال گذشته در حدود 5/6 ميليون تن بوده است در سال 87-86 به كمتر از چهار ميليون تن كاهش يابد.

دانايي متذكر شد: پيش‌بيني ما اين است كه در سال جاري بيش از 35 درصد نسبت به سال گذشته كاهش در توليد چغندر داشته باشيم.

وي با اشاره به اظهاراتي مبني بر بالا بودن قيمت تمام شده شكر توليد داخلي، گفت: همانطور كه بارها گفته شده قيمت تمام شده در اختيار كارخانه‌ها نيست و آنها هم هيچ دخل و تصرفي در قيمت تمام شده ندارند و اصولا ما اعتقاد نداريم كه قيمت تمام شده ما از كشورهاي ديگر بيشتر باشد. در بسياري از كشورهاي اتحاديه اروپا، آمريكا و ژاپن قيمت تمام شده توليد شكر تا 5/1 برابر بيشتر از ايران است و علاوه بر اين اگر فرض كنيم كه قيمت تمام شده ما كمي بالاست اركان اصلي قيمت تمام شده همچون قيمت چغندر، دستمزد و غيره را دولت تعيين مي‌كند.

دانايي تاكيد كرد: آيا تا به حال كسي سوال كرده كه چرا كشورهاي اتحاديه اروپا، آمريكا، ژاپن و بسياري از كشورهاي ديگر به رغم قيمت تمام شده 700 تا 800 دلار درهر تن به توليدشان ادامه مي‌دهند و خودشان را اسير و وابسته قيمت‌هاي دامپينگ شده جهاني نمي‌كنند؟ آيا آنها هم نمي‌توانند به جاي اينكه 800 دلار قيمت تمام شده و شكر را به خودشان تحميل كنند كشت چغندر و توليد شكر را تعطيل و از بازارهاي دامپينگ شده جهاني شكر را تهيه كنند؟

وي يادآور شد: چغندر در كشاورزي يك محصول پراهميت است كه در تناوب زارعي جايگاه خود را به طور كامل باز كرده و زنجيره‌اي را ايجاد مي‌كند كه بطور كامل در داخل است و با حفظ اين زنجيره مي‌توانيم اصلا وابسته نباشيم ولي در صورتي كه اين ديدگاه وجود داشته باشد كه توليد داخل را به حال خود رها كنيم و اقدام به واردات بي‌رويه و بدون در نظر گرفتن تهديدات ناشي از واردات براي توليد داخل داشته باشيم جاي بسي تاسف خواهد داشت.

دانايي ابراز عقيده كرد: معتقديم مسوولان دولت‌ها بايد مسائل را به صورت يك بسته ببينند كه در آن توليد، اشتغال، كشاورزي و بسياري از مسائل وجود دارد و اين طرز نگاه كه ما فقط بخش بازرگاني هستيم و ساير بخش‌ها را ناديده بگيريم بخشي نگري است و بطور حتم اين رويه به توليد و اقتصاد كشور لطمه مي‌زند.

وي افزود: در ايران براي توليد نيشكر بايد بسترسازي پرهزينه و پرسابقه‌اي را انجام دهيم و از زهكشي و تسطيح زمين تا در نهايت هزينه‌هاي سنگين آبياري بايد انجام شود.

دانايي تاكيد كرد: اصولا قدمت دستگاه كارخانه‌ها تاثير بسزايي در قيمت تمام شده شكر ندارند بلكه ركن اصلي،چغندر و دستمزد است كه بالغ بر 80 درصد قيمت شكر را تشكيل مي‌دهد و تعيين كننده آن هم دولت است.

دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر كشور وضعيت كارخانه‌هاي قند و شكر كشور را بحراني خواند و ابراز عقيده كرد: وضعيت فعلي كارخانه‌ها مناسب نيست و اينكه دوستان مي‌گويند كه از نظر شاخص‌هاي مالي، بورس و ساير شاخص‌ها كارخانه‌هاي قند در وضعيت مناسبي قرار دارد معلوم نيست كه آنها اين ارقام را از كجا آورده‌اند چراكه سال مالي كارخانه‌هاي ما در پايان تيرماه 1386 به پايان رسيده و مجامع آنها در آبان ماه برگزار مي‌شود و هيچ حساب و كتابي بيرون نيامده كه شاخص‌ها معلوم شده باشد.

وي در پايان با بيان اينكه ميزان واردات از ابتداي سال گذشته تا پايان مردادماه امسال به بيش از سه ميليون و 200 هزار تن رسيده است، تاكيد كرد: كارخانه‌ها با وارداتي كه دولت انجام مي‌دهد هيچ وقت مشكلي نداشته و نخواهند داشت و پيشنهاد ما اين است به جاي اينكه واردات شكر به دست دلال و واسطه بيافتد توسط دولت انجام شود و دولت هرگاه مشاهده كرد كه توليدكننده قصد اجحاف دارد مي‌تواند با تزريق شكر بازار را كنترل كند.
تاريخ خبر: 27/6/85
منبع: ISNA
كد خبر: 178
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR