آرشيو اخبار
نماينده مردم بويين‌زهرا در مجلس:بيم آن مي‌رود كه سال آينده، سال ختم توليد چغندر و شكر باشد.مردم در اين 2 سال‌ شكر را كم‌تر از كيلويي 800 تومان نخريده‌اند.
 
در حالي كه هدف از واردات بيش از 2 ميليون تن شكر، كاهش قيمت شكر براي مصرف كننده اعلام شده بود، مردم ما شكر مورد نياز خود را در اين سال‌ها به كم‌تر از كيلويي 800 تومان نخريده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، قدرت‌الله عليخاني ـ نماينده مردم بويين‌زهرا و آوج در مجلس ـ با گراميداشت هفته دفاع مقدس بيش‌تر زمان نطق قبل از دستور روز يك‌شنبه خود را به مشكلات به وجود آمده از واردات شكر اختصاص داد و افزود: در ماه مبارك رمضان مي‌خواهم به عنوان يكي از نمايندگان ملت، از درد و رنج حدود 200 هزار كارگر و كشاورز شاغل در قديمي‌ترين صنعت ايران يعني صنعت قند و شكر با شما سخن بگويم.

او متذكر شد كه قبل از اين نيز، تعدادي از نمايندگان تذكراتي داشته‌اند و ادامه داد: در دو سال گذشته كارشناسان و صاحب‌نظران، مكررا در اين باره هشدار داده بودند؛ اما متاسفانه گوش شنوايي وجود نداشته و حتي برخي مسوولان دولت هم كه در برابر كوچكترين تيتر انتقادي روزنامه‌ها از دولت نهم بلافاصله ادعاي كودتاي خزنده را مطرح مي‌كنند، در برابر صدها تيتر و خبر درباره اين رخداد تاسف‌بار سكوت كرده و حتي يك كلام هم پاسخ نمي‌دهند؛ از اين رو اميدوارم هر چه سريع‌تر تا پيش از بحراني‌تر شدن وضعيت‌، اقدامي صورت گيرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: همه مي‌دانيد كه كشورهايي كه داراي سيستم اقتصادي 100 درصد آزاد هستند از توليدات كشاورزي خود حمايت جدي و واقعي مي‌كنند. به عنوان مثال در اتحاديه اروپا كه تعرفه كالاهاي وارداتي در حد صفر است، توليدات كشاورزي مانند شكر داراي تعرفه 164 درصدي است و يا در كشور همسايه، تركيه كه عضو سازمان تجارت جهاني است و تعرفه‌هاي واردات آن بسيار پايين است، تعرفه واردات شكر 138 درصد است.

او افزود: هدف كشورها از اين كار حفظ استقلال و حمايت از كشاورزان خود است كه با واردات بي‌رويه دچار آسيب نشوند.

نماينده مردم بويين‌زهرا در مجلس يادآور شد: در دولت خاتمي تعرفه واردات شكر سفيد 150 و شكر خام 130 درصد آن هم با هدف حمايت از توليد داخلي تعيين شده بود. دولت نهم با شعار حمايت از توليد داخلي و خودكفايي در محصولات كشاورزي بر سر كار آمد و وزير جهاد كشاورزي آن در برنامه تقديمي به مجلس هنگام راي اعتماد اعلام كرد، در توليد شكر در سه سال آينده به خودكفايي خواهيم رسيد و به نظر همه كساني كه با اين رشته از توليد آشنايي دارند رسيدن به خودكفايي تا سال 1386 قابل دسترسي بود و حجم عظيم سرمايه‌گذاري دولت‌هاي گذشته در كشت نيشكر و ساخت كارخانجات و رشد سطح زير كشت چغندر با سياست تعيين قيمت تضميني به نفع كشاورزان در همين راستا بود.

عليخاني با ابراز تاسف از اين كه « دولتي كه در شهريورماه 1384 با شعار خودكفايي بر سركار آمد رسما در آبان‌ماه 1384 تعرفه واردات شكر خام و شكر سفيد را از 130 و 150 درصد به 30 و 50 درصد كاهش داد» گفت: چند ماهي از اين مصوبه دولت نگذشته بود كه مجددا در بهمن ماه 1384 تعرفه شكر خام به 5 درصد و شكر سفيد به 20 درصد كاهش و در ارديبهشت‌ماه سال 1385 بار ديگر با تصويب دولت، نرخ تعرفه (سود بازرگاني) شكر سفيد صفر و شكر خام 6 درصد تعيين شد. نتيجه اين تصميمات مكرر و پي‌در‌پي دولت، در آستانه نابودي قرار گرفتن يكي از مهم‌ترين رشته‌هاي صنعتي كشور شده و در مقابل به شهادت آمار و ارقام چند صد ميليارد تومان در جيب عده‌اي خاص ريخته است كه اقدام به واردات شكر در سال 85 كرده‌اند.

او تصريح كرد: نمايندگان مجلس شما اطلاع داريد كه در 39 كارخانه‌اي كه با استفاده از چغندر و نيشكر، قند و شكر توليد مي‌كنند حدود يك ميليون و 400 هزار تن شكر توليد مي‌شود و نياز كشور حداكثر تا دو ميليون تن در سال برآورد و به عبارتي مي‌بايست سالانه حدود 500 تا 600 هزار تن شكر وارد شود ولي در اثر سياست‌هاي دولت در سال 1385 طبق آمار گمرك حدود دو ميليون و 600 هزار تن شكر وارد شده و در سال جاري هم تاكنون 700 هزار تن شكر وارد شده است يعني بيش از 5 برابر نياز يكسال كشور به واردات.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس افزود: در نتيجه اين اقدام، حداقل كشت چغندر نسبت به سال زراعي قبل 30 درصد كاهش يافته است. انبار كارخانجات مملو از شكر توليدي سال گذشته است و اكنون كه به فصل برداشت چغندر رسيده‌ايم، كارخانجات نه انباري براي ذخيره توليد دارند و نه منابعي براي پرداخت به چغندركاران و كاميون‌داراني كه چغندر را از مزرعه تا كارخانه حمل مي‌كنند اين شغل را از دست داده‌اند و اگر اقدام عاجلي صورت نگيرد، بيم آن مي‌رود كه سال آينده، سال ختم توليد چغندر و توليد شكر باشد، سالي كه دولت وعده داده بود سال خودكفايي در اين محصول باشد.

نماينده مردم بويين‌زهرا در مجلس خاطرنشان كرد: همكاران محترم؛ با مروري بر روزنامه‌ها در سال گذشته و با بررسي مكاتبات انجمن توليدكنندگان قند و شكر، همواره شاهد هشدارهاي پي‌درپي كارشناسان و صاحب‌نظران بوده‌ايم اما گوش شنوايي نيافته‌ايم. متاسفانه وضعيت به جايي رسيده كه در اواخر سال گذشته 5 نفر از وزيران كه برخي از آن‌ها در ايجاد همين شرايط نقش اصلي را داشتند، در نامه‌اي به رييس جمهور دراين‌باره هشدار جدي دادند.

عليخاني افزود: در بخشي از اين نامه آمده است، متاسفانه واردات بي‌رويه و بي‌سابقه شكر كه باعث انباشت محصول توليدي كارخانه‌هاي قند كشور شده، لطمه چشم‌گيري در توليد سال آتي به جاي خواهد گذارد و خيزش ايجاد شده در جهت خودكفايي سير قهقرايي را خواهد پيمود و تمامي تلاش توليدگران براي ازدياد توليد در آتش بر افروخته شده از واردات به تلي از خاكستر تبديل خواهد شد؛ در همان ايام نيز سه نفر از استانداران در نامه‌هاي جداگانه‌اي به رييس‌جمهور نسبت به اين وضعيت هشدار داده بودند.

او اظهار كرد: همكاران عزيز، در شروع كار مجلس در سوگندي كه خورديم متعهد شديم از حقوق ملت دفاع كنيم. حتما فرياد مكرر مقام معظم رهبري در حذف گلوگاه‌هاي فساد را به ياد داريد اما در مقابل اين فاجعه‌اي كه زندگي عده‌اي از ضعيف‌ترين اقشار جامعه را با مشكل روبرو كرده است چه كرده‌ايم؟ در حالي كه هدف از واردات بيش از دو ميليون تن شكر، كاهش قيمت شكر براي مصرف كننده اعلام شده بود، مردم ما شكر مورد نياز خود را در اين سال‌ها به كم‌تر از كيلويي 800 تومان نخريده‌اند.

عليخاني ابراز تاسف كرد: شكر وارداتي با قيمت تمام شده حدود 400 تومان در واقع موجب نابودي توليد داخلي شده و اگر دو ميليون تني كه توسط بخش به اصطلاح خصوصي وارد كشور شده است را در مابه‌تفاوت آن ضرب كنيم به چند صد ميليارد تومان، منافع به عده‌اي خاص در نتيجه سياست غلط غيركارشناسي دولت مي‌رسيم. آيا با اين سيستم تصميم‌گيري مردم ما نبايد بدبين شوند؟ اين منافع بادآورده در چه اموري قرار است مصرف شود؟

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس درباره مشكل مسكن 1500 خانوار از كارگران استان كارگري قزوين، گفت: متاسفانه با دخالت مسوولان قضايي استان مشكل مسكن براي 1500 خانوار از كارگران استان كارگري قزوين، ايجاد شده است.

وي خواستار رفع اين مشكل از سوي رياست قوه قضاييه شد و افزود: همچنين از رياست قوه قضاييه تقاضا مي‌كنم در مورد تاسيس دادگاه بخش ارداق شهرستان بويين‌زهرا دستور عاجل را صادر كنند.
تاريخ خبر: 1/7/86
منبع: ISNA
كد خبر: 180
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR