آرشيو اخبار
محرابيان : سال گذشته حدود‪ ۴۰‬درصد نياز داخلي ، شكر وارد شد.
 
سرپرست وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: سال گذشته حدود ‪ ۴۰‬درصد نياز داخلي به شكر از محل واردات تامين شد.


"علي‌اكبر محرابيان" روز يكشنبه در حاشيه مراسم افتتاح ششمين نمايشگاه بين‌المللي شيريني و شكلات و ماشين‌آلات مربوط به‌آن درمحل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران ، در جمع خبرنگاران ضمن اظهاراين مطلب افزود: قيمت قند و شكر توليدي در ايران نسبت به قيمت تمام شده جهاني آن ، بالاتر است.

وي تصريح كرد، در صورتي كه اجازه ندهيم تا واردات انها درحد كنترل شده، صورت گيرد، اين امر باعث افزايش قيمت در اين زمينه مي‌شود و اجحاف به مصرف كننده خواهد بود.

سرپرست وزارت صنايع آماري در مورد واردات شكر و همچنين توليد قند و شكر در كشور ارايه نكرد.

محرابيان در ادامه افزود: در فصل‌هايي از سال كه ميزان توليد قند و شكر با نياز داخلي برابري نمي‌كند ، مجوز واردات شكر داده مي‌شود.

وي با اشاره به‌اينكه سال گذشته ‪ ۴۰‬درصد نياز داخلي كشور به شكر از محل واردات تامين شد، افزود: توليدات داخلي كفاف مصرف را نمي‌دهد، اما واردات به صورت كنترل شده ، صورت مي‌گيرد.

سرپرست وزارت صنايع افزود: ممكن است شكر در انبارها بيش از نياز داخل باشد كه به علت ماندگاري اين كالا ، در فصول بعدي از آن استفاده خواهد شد.

محرابيان با اشاره به اينكه كالاهاي انباري سرمايه هستند، در ادامه افزود: هر سال بخش كشاورزي با فراز و نشيب‌هايي روبه رو است و گمان نمي‌كنم كه ميزان توليد قند و شكر در سال جاري نسبت به سال گذشته كاهش يابد.

وي درخصوص اقدام‌هاي دولت براي واردات شكر گفت:دولت تلاش مي‌كند با تغيير تعرفه قند و شكر اجازه اجحاف به مصرف‌كننده را ندهد و بازار را كنترل كند.

سرپرست وزارت صنايع و معادن صادرات شيريني و شكلات كشور در سال گذشته را ‪ ۲۰۰‬ميليون دلار اعلام كرد و افزود: اين ميزان صادرات با توجه به ‪۵۰۰‬ ميليون دلار صادرات صنايع غذايي‌كشور ، بسيار قابل توجه است.

سرپرست وزارت صنايع موقعيت صنايع شيريني و شكلات در ايران را مطلوب دانست و ابراز اميدواري كرد كه با تلاش‌هايي كه انجام مي‌شود اين صنعت روز به روز گسترش بيشتري يابد.

وي همچنين در خصوص وضعيت شهرك‌هاي صنعتي گفت: شهرك‌هاي صنعتي لوكوموتيو صنعت كشور هستند و در صورتي كه بتوانيم ايجاد ‪ ۷۵۰‬شهرك را به سرعت اجرايي كنيم ، رشد و بالندگي صنعت كشور را شاهد خواهيم بود.

محرابيان در ادامه افزود: متاسفانه در برخي از مناطق از تصويب شهرك‌هاي صنعتي چندين سال مي‌گذرد كه هنوز طرح ايجاد اين شهرك هااجرايي نشده است.

به گفته وي، با اعتبار تخصيصي از سوي دولت در اين زمينه ، درآينده شاهد راه‌اندازي شهرك‌هاي جديد صنعتي در كشور خواهيم بود.

سرپرست وزارت صنايع در پايان تاكيد كرد، دولت درصدد ايجاد شهرك‌هاي صنعتي و واگذاري آنها به بخش خصوصي است تا اين بخش وارد اين عرصه شود و ميزان احداث شهرك‌ها نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهي يابد.

ششمين نمايشگاه بين‌المللي شيريني و شكلات ايران تا ‪ ۲۶‬مهرماه امسال در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برپا است و علاقه‌مندان مي‌توانند از آن ديدن كنند.

گفتني است:گزارش‌هاي منتشره حاكي از آن است كه در سال ‪ ۱۳۸۵‬مصرف سالانه شكر و توان توليد كارخانه‌هاي داخل در اين زمينه به ترتيب حدود ‪ ۱/۹‬و ‪۱/۲‬ ميليون تن بود كه كسري حدود ‪ ۷۰۰‬هزار تن لاجرم مي‌بايستي از طريق واردات تامين مي‌شد.
تاريخ خبر: 22/7/86
منبع: IRNA
كد خبر: 197
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR