آرشيو اخبار
وزير بازرگاني آخرين وضعيت شكر را تشريح كرد: ممنوع نبودن واردات شكر- تصميم‌گيري درباره شكر در كارگروه دولت.
 
در حال حاضر يك كارگروه در دولت براي تصميم‌گيري و بررسي مساله شكر تشكيل شده تا به نحوي تصميم گيري شود كه مردم و حتي كارخانه‌ها در اين زمينه با مشكلي روبه‌رو نشوند.

مسعود ميركاظمي ـ‌ وزير بازرگاني ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا ادامه داد: ما به طور معمول حدود يك ميليون 300 هزار تن توليد شكر داريم كه حدود 55 درصد آن از محل كشت نيشكر تهيه مي‌شود.

او با بيان اينكه نياز كشور به شكر دو ميليون 150 هزار تن است گفت: 450 هزار تن سالانه شكر به صورت شيريني و شكلات و نوشابه از ايران صادر مي‌شود كه اگر ما تفاوت توليد شكر در كشورمان و نياز كشور به شكر را در نظر بگيريم اين تفاضل حدود دو ميليون تن مي‌شود و بايد يك ميليون تن شكر وارد كشور شود تا بازار عرضه و تقاضا متعادل شود.

ميركاظمي با بيان اينكه در دو سال اخير دولت براي كالاهاي اساسي و مقابله با مشكلات احتمالي كه ممكن است براي مردم در راستاي تامين اين كالاها پيش بيايد اين سياست‌ را در پيش گرفته كه به جاي خريد شش ماهه براي كالاهاي اساسي خريد يك ساله را در نظر گرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه به همين منظور براي دو سال 85 و 86 كالاهاي اساسي را از يك سال قبل خريداري كرديم تصريح كرد: اينكه گفته مي‌شود شكر زياد وارد ايران شده است به اين علت است كه اين خريد شكر مربوط به يك سال بعد بوده، يعني اينكه ما در سال 85 براي سال 86 نيز خريدمان را انجام داده‌ايم.

وي گفت: 650 هزار تن شكري كه از كارخانه‌جات در سال 86 خريداري شد متعلق به سال 87 است چرا كه ما خريدمان را براي سال 86 از قبل انجام داديم‌ و اكنون اين خريد در حال توزيع است.

وزير بازرگاني ادامه داد: دولت امسال براي سال 87 قطعا خريد خارجي نخواهد داشت. خريد داخلي خود را دولت انجام داده است و پول آن را نيز پرداخت كرده است.

وي براي حل مشكلات پيش آمده دو راه‌حل را قابل اجرا دانست و گفت:‌ راه حل اول اين است كه تعرفه‌ شكر را بالا ببريم كه در نتيجه آن قيمت تمام شده بالا بيايد و كارخانه‌جات نيز بتوانند كيلويي 560 تومان شكر در بازار بفروشند اما راه حل‌دوم اين است كه دولت شكر را از كارخانه‌جات به قيمت بالاتر از قيمت جهاني خريد كند كه براي مردم قيمت شكر ارائه شده بالا نرود و دولت از بين اين دو راه حل، راه حل دوم را انتخاب كرد.

ميركاظمي افزود: ‌در نتيجه دولت حدود 150 تومان بالاتر از نرخ جهاني، شكر را خريداري كرد كه كارخانه‌جات دچار مشكل نشوند كه مقداري از اين شكر خريداري شده در بازار توزيع شده و بخشي ديگر در كارخانه است.

وي گفت:‌ ما در دو سال گذشته حتي يك كيلو شكر سفيد وارد كشور نكرده‌ايم بلكه شكر خام وارد كشور شده است كه اين خود زمينه‌ساز اشتغال و افزايش سود دهي كارخانه‌جات در سال 85 نسبت به سال 84 شد.

وزير بازرگاني تاكيد كرد: البته اين به اين معنا نيست كه بگوييم اكنون اين كارخانه‌ها دچار مشكل نقدينگي نيستند ولي بر اساس تبصره در نظر گرفته شده حدود 200 ميليارد تومان تسهيلات بانكي به اين كارخانه‌ها اختصاص داده شده است.

وزير بازرگاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است واردات شكر ممنوع ‌شد؟ تصريح كرد: واردات هيچ كالايي ممنوع نمي‌شود و ما فقط مي‌توانيم تعرفه وضع كنيم كه در مورد اين مساله در شوراي اقتصاد بحث جدي وجود دارد.

وي اضافه كرد: در مورد نوع حمايت از كارخانجات شكر در سال گذشته با خريد شكر اين حمايت انجام شد و امسال نيز منتظر هستيم كه شوراي اقتصاد در مورد اين مساله تصميم‌هاي لازم بگيرد.

ميركاظمي‌ خاطرنشان كرد: در مورد وضعيت شكر ممكن است كه يا تعرفه داشته باشيم و يا ممكن است از حمايت‌هاي مستقيم برخوردار باشيم.

تاريخ خبر: 28/7/86
منبع: ISNA
كد خبر: 206
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR