آرشيو اخبار
در نامه به وزير جهاد كشاورزي مطرح شد:اعتراض انجمن قند و شكر به اظهارات يكي از مديران وزارت جهاد كشاورزي .
 
انجمن كارخانجات قند و شكر در نامه‌اي به وزير جهاد كشاورزي نسبت به اظهارات يكي از مديران اين وزارتخانه اعتراض كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در نامه انجمن قند و شكر به محمد اسكندري وزيرر جهاد كشاورزي آمده است: عمر صنعت قند كشور از 110 سال تجاوز نموده و روابط صميمانه، عاطفي و كاري كارخانه‌هاي قند و كشاورزان نيز چنين قدمتي را دارا مي‌باشد،مديران و كاركنان كارخانه‌هاي قند نيك مي‌دانند كه بقا و تداوم فعاليت كارخانه‌ها با وجود چغندركاران معنادار بوده و نبود اين عزيزان به منزله مرگ صنعت قند خواهد بود و همواره سعي داشته‌اند تا با تحمل بيشترين مشكلات، گرفتاري‌هاي چغندركاران در حداقل ممكن قرار گيرد.
اين نامه افزود: نشانه اين امر، عملكرد سال 84 كارخانه‌ها در تامين و پرداخت بموقع بهاي چغندر بوده كه با جلب رضايت كشاورزان و البته حمايت‌هاي جنابعالي منجر به توليد 6/6 ميليون تن چغندر (بالاترين ميزان عمر صنعت) گرديد.
انجمن قند و شكر ادامه داد:به استحضار عالي مي‌‌رساند در اخبار ساعت 14 مورخ 26 آبان‌ماه ماه راديو ايران مصاحبه‌اي با صداي جناب آقاي انصاري فرد مدير كل محترم روابط عمومي آن وزارتخانه پخش كه متاسفانه با تهمت‌ها و صحبت‌هائي بدور از اخلاق همراه بوده و بطور قطع تنها نكته‌اي كه مديران اين صنعت را به آرامش دعوت ميك‌ند،‌اعتقاد راسخ به روز رستاخيز و پاسخگويي افراد در دادگاه عدل الهي بوده و شك نداريم كه پاسخگويي در اين دادگاه عمل سهلي نخواهد بود.
انجمن كارخانجات قند و شكر يادآور شد: بنابراين ضمن ابراز گلايه‌مندي از گفتار غير صادق و غيرواقع ايشان كه تشويش اذهان عمومي و تحريك كشاورزان را در پي داشته و با اشاره به اينكه اين صنعت بعنوان صنعتي تبديلي، اميد و انتظار حمايت‌هاي حضرتعالي و مجموعه وزارت جهاد كشاورزي را دارد، در ابتدا تصميم نداشتيم پاسخ صنعت قند وشكر را در رسانه‌هاي عمومي مطرح كنيم اما با تكرار اظهارات ايشان در خبرگزاري جمهوري اسلامي بيان اين توضيحات را لازم دانستيم.
اين انجمن به طرح برخي از محورهاي مصاحبه مدير روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي مبني بر اينكه " ميزان قند و شكر موجود در كارخانه‌ها بسيار بسيار كمتر از آن است كه كارخانه‌ها ادعا مي‌كنند" ، " متاسفانه جوسازي رواني ايجاد كرده‌اند كه پول نداريم پول چغندركاران را پرداخت كنيم"،" در طول يكسال گذشته صدها ميليارد تومان وام‌‌هاي مختلف دريافت كردند"،" آنقدر پول داشتند كه بعضي از همين كارخانجات در تجارت مسكن مشاركت داشتند"، " شكري كه بقول خودشان هزينه آن كيلوئي 360 توامن بوده، در قالب بسته‌بندي، در بازار كيلوئي هزار تومان فروخته‌اند"، " متاسفانه اين اجحاف را در حق چغندركاران كرده‌اند"،" شكر كه در بازار ريخته نشده كه جايگزين شكر داخلي بشود"،" " تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه كارخانجات قند و شكر مشكل فروش نداشته‌اند "، " مشكل مديريتي كارخانه‌ها بوده و ايجاد هياهو براي باج‌گيري بوده است" ، " قرار است شكرهاي مانده در انبارها خريداري شود و چغندركاران به كارخانه‌ها مراجعه كنند و مطالباتشان را بخواهند و اگر پرداخت نكردند شكايت كنند" پرداخت و اظهار داشت: در پاسخ به نكات فوق باستحضار مي‌رساند: همانگونه كه بارها اعلام گرديده ميزان قند و شكر موجود بجا مانده از سال 85 بر اساس اعلام كارخانه‌ها كه مستند به دفاتر قانوني و موجودي فيزيكي در انبارها مي‌باشد بالغ بر 286 هزار تن بوده كه با موجودي اعلام شده از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران مغايرتي را نشان مي‌دهد كه از سوي كارخانه‌ها قابل اثبات است، حال معلوم نيست كه مسئول محترم روابط عمومي آن وزارتخانه چگونه و بر اساس چه تحقيقي موجودي‌هاي كارخانه‌ها را بسيار بسيار كمتر از ادعا مي‌دانند.
نامه انجمن تصريح كرد: انتظار اين بود كه از سوي وزارتخانه‌ و سازمان‌هاي كشاورزي استان‌ها نماينده‌اي از انبار چند كارخانه بازديد و با توجه به موجودي اعلام شده از سوي كارخانه‌ها و بازرگاني دولتي حقيقت‌يابي مي‌نمودند نه اينكه آمارهاي شركت مذكور را ملاك داوري قرار دهند. از سوي ديگر از ابتداي بهره‌برداري سال جاري تا تاريخ15 آبان‌ماه 86 بالغ بر 275 هزار تن قند و شكر توليد شده كه با احتساب موجودي سال 85 به رقم 561 هزرا تن بالغ كه چنانچه با همان قيمت هر كيلو 5600 ريال مصوبه شوراي محترم اقتصاد مورد محاسبه قرار گيرد، ارزش كل موجودي به 3140 ميليارد ريال بالغ مي‌گردد حال به چه دليل چنين رقمي از ديد ايشان كم جلوه مي‌كند بايستي از ايشان سوال نمود.
اين انجمن افزود: همان گونه كه در بند فوق اشاره رفت تمامي نقدينگي كارخانه‌ها به صورت كالا در انبارها راكد شده و هيچگونه وجهي جهت پرداخت به كشاورزان، كاميونداران، كاركنان اعمال ساير هزينه‌هاي جاري كارخانه‌ها وجود ندارد لذا با وجود اين حقيقت، دليلي بر ايجاد جو رواني وجود نداشت و بيان اين امر از سوي ايشان، خود ايجاد فضاي مسموم بر عليه توليد است.
انجمن كارخانجات قند تاكيد كرد: متأسفانه حتي ايشان خبر ندارند كه مطالبات كشاورزان مربوط به سال 85 كلاً تسويه شده و فقط مطالبات سالجاري آن (از 1/7/86 تاكنون) باقي مانده است.
در بند ديگر اين نامه آمده است: همانطور كه استحضار دارند كارخانه‌ها در سال 85 از دو نوع تسهيلات استفاده نمودند: تسهيلات موسوم به خريد نقدي چغندر به ميزان 1240 ميليارد ريال از بانك ملت، كه اين رقم تا خردادماه 86 مورد تسويه حساب قرار گرفته و كاملاً بازپرداخت گرديده است و تسهيلات جاري و تسهيلات تبصره 2 قانون بودجه سال 85 كه از اين محل عمده تسهيلات بازپرداخت و هم‌اكنون بدهي كارخانه‌ها به بانكها به ميزان 1181 ميليارد ريال (118 ميليارد تومان) است.
انجمن ادامه داد: حال چنانچه موجودي قند و شكر كارخانه‌ها به ارزش 3140 ميليارد ريال، به وجه نقد تبديل گردد نه تنها مطالبات بانكها كه عمدتاً مشمول كارمزدهاي سنگين و جرائم متعلقه مي‌باشد، بازپرداخت مي‌شود بلكه مطالبات كشاورزان نيز تسويه تا از كشت چغندر رويگردان نشوند متأسفانه مسئول روابط عمومي آن وزارتخانه به دليل كم آگاهي از امور، دريافتي‌هاي كارخانه‌ها را صدها ميليارد تومان ذكر كرده‌اند.
بند ديگر اين نامه افزود: متهم كردن كارخانه‌ها به مشاركت در تجارت مسكن، اوج بي‌انصافي و عدم رعايت شأن مدير دولت اسلامي بوده كه به نظر مي‌رسد اين امر بايستي از سوي آن وزير محترم پيگيري و ايشان را وادار به اثبات اين ادعا نمايند. چه اينكه اصولاً چنين عمليات كاسبكارانه‌اي در روح توليدكننده وجود نداشته و اگر توليدكننده بدنبال چنين منافعي بود هيچگاه در امر توليد سرمايه‌گذاري نمي‌نمود،بهرحال اگر ايشان مستنداتي در اين زمينه دارند جهت اطلاع افكار عمومي منتشر نمايند.
انجمن كارخانجات قند و شكر تاكيد كرد: كارخانه‌ها هيچگاه ادعاي قيمت تمام شده 360 تومان براي هر كيلوگرم شكر را ننموده‌ بلكه قيمت تمام شده (قابل فروش) را همواره در حدود 6000 ريال اعلام كرده‌اند.ثانياً: از تعداد اندك كارخانه‌هائيي كه مبادرت به بسته‌بندي مي‌نمايند، هيچيك از آنان بسته‌بندي شكر را به قيمت هزار تومان بفروش نرسانيده‌اند بلكه هم‌اكنون برخي از كارخانه‌ها حتي حاضر بفروش بسته‌بندي 900 گرمي به قيمت 6000 ريال هستند كه متأسفانه استقبالي صورت نگرفته است.حال چنانچه ايشان در اين زمينه نيز مستنداتي دارند ارائه نمايند.
اين انجمن يادآور شد: در خصوص صحبتهاي ايشان در بند شش هماهن گونه كه استحضار دارند كارخانه‌ها در سال 85 بالغ بر 6/6 ميليون تن چغندر به ارزش 3220 ميليارد ريال خريداري و بهاي آن را تا خردادماه سال 86 (بعد از خريد 250 هزار تني دولت) به كشاورزان پرداخت نموده و تنها بدهي كارخانه‌ها به كشاورزان چغندر تحويلي سالجاري (از مهرماه تاكنون) بوده كه بدليل عدم فروش محصول، تسويه حساب صورت نگرفته است. متأسفانه ايشان اطلاع ندارند كه ضرر اصلي بدحسابي با كشاورزان به كارخانه‌ها تحميل شده و باعث كاهش مواد اوليه آنان خواهد شد.لذا هيچ كارخانه‌اي سعي در اجحاف به كشاورزان را نخواهد داشت بنظر مي‌رسد در اين‌ رابطه ايشان خود را دايه دلسوزتر از مادر دانسته‌اند.
نامه انجمن اضافه كرد: صحبتهاي مشاراليه در رابطه با اينكه «شكر در بازار ريخته نشده كه جايگزين شكر داخلي شود» بسيار تعجب‌آور بوده چه اينكه گوئي شكرهاي وارداتي در دريا سرازير شده و هيچ‌ مشكلي را براي بازارهاي داخلي بوجود نياورده است. نكته‌اي كه قابل تأمل است آنست كه نظرات و صحبتهاي ايشان بسيار فراتر از آگاهي‌ها و شرح وظايف يك مسئول روابط عمومي بوده و به نظر مي‌رسد ورود به مسائل تخصصي چه از حيث بازار و چه از حيث فني و كشاورزي در چارچوب كار و اطلاعات ايشان نباشد.
در بخش ديگر اين نامه تصريح شد: همانطور كه استحضار دارند تعداد عمده‌اي از كارخانه‌هاي قند به دولت و نهادهاي انقلابي و نهادهاي عمومي غير دولتي از قبيل بانكها، سازمان اتكا، بنياد مستضعفان، آستان‌ قدس رضوي‌ تعلق داشته و بكار گرفتن لفظ «باج‌گير» در شأن ارگانهاي مذكور و ساير توليدكنندگان نمي‌باشد و لذا در اين خصوص فقط بايستي از ادبيات گفتاري وي اظهار تأسف كرد.
در پايان اين نامه آمده است: استحضار دارند كه كارخانه‌هاي قند با توصيه و تقاضاي اين انجمن و به منظور جلوگيري از بروز هرگونه زمينه سواستفاده دستجات و گروههاي خاص در تحريك كشاورزان و ايجاد ناامني و آشوب نسبت به تحويل چغندر كشاورزان اقدام و هم‌اكنون نيز بالغ بر 70 درصد چغندر توليدي سال جاري را جذب و در كارخانه‌ها تخليه نموده‌اند. متأسفانه ايشان با گفتارشان و به عكس‌‌ عمل كارخانه‌ها سعي در تحريك آنان براي رجوع به كارخانه‌ها را داشته‌اند چه اينكه قطعاً فرمان مراجعه كشاورزان به كارخانه‌ها با تحريك عده‌اي فرصت‌طلب همراه شده و امكان هرگونه درگيري را بوجود خواهد آورد. فلذا چنانچه اين عمل مشاراليه عواقبي را در هر يك از مناطق و كارخانه‌ها ايجاد نمايد، بايد پاسخگوي عمل خويش باشد.

تاريخ خبر: 5/9/86
منبع: FARS News
كد خبر: 212
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR