آرشيو اخبار
رئيس انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر در گفت و گو با فارس: دستور رئيس جمهور براي حل مشكل كارخانجات قند و شكر مسكوت ماند .
 
خبرگزاري فارس: رئيس انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر گفت: دستور رئيس جمهوري براي تشكيل كميته‌اي متشكل از وزارتخانه‌هاي مختلف و حل مشكلات صنايع قند و شكر مسكوت مانده است.

بهمن دانايي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اخيرا آقاي مفتح معاون توسعه بازرگاني در مصاحبه‌اي عنوان كرده‌اند قيمت تمام شده شكر در ايران بالاتر از ديگر كشورهاست و تحت اين شرايط مردم نبايد تاوان فرسودگي صنايع قند و شكر را بپردازند.
وي افزود: علاوه بر اين آقاي مفتح عمر جوانترين كارخانه قند و شكر كشور را 25 سال ذكر كرده‌اند كه نشان مي‌دهد اطلاعات نادرستي در اختيار ايشان قرار داده شده است.
دانايي تصريح كرد: صنعت قند و شكر هم داراي كارخانه‌هاي جديد كه عمر آنها به 4 تا 5 سال مي‌رسد و هم داراي كارخانجات قديمي است در عين حال بسياري از كارخانجات قديمي به خوبي بازسازي و نوسازي شده‌ و به خوبي مورد استحصال و بهره‌برداري قرار گرفته‌اند.
وي يادآور شد: ضريب استحصال شكر از چغندرقند در ايران 80 درصد و در كشور آمريكايي و اروپايي حدود 85 درصد است.
رئيس انجمن صنفي كارخانجات قند و شكر در خصوص بالا بودن قيمت تمام شده توليد صنايع قند و شكر در ايران نيز تصريح كرد: قيمت تمام شده توليد شكر در كشور هم‌اكنون 570 تا 580 دلار براي هر تن است، حال آنكه اين رقم در اروپا به 900 دلار يعني 5/1 برابر هزينه توليد صنايع ما بالغ مي‌شود، منتها در اين كشورها از صنايع قند و شكر حمايت مي‌شود و به عنوان مثال تعرفه واردات شكر در كشوري مانند تركيه 138 درصد است.
وي گفت: 80 درصد قيمت تمام شده محصول كارخانجات شكر توسط دولت تعيين مي‌شود كه 60 درصد مربوط به قيمت تضميني چغندر قند و 20 درصد هزينه دستمزد است.
وي تعرفه‌هاي بسيار پايين واردات شكر كه طي سالهاي اخير اعمال و منجر به راكد ماندن بخش عمده كارخانجات و كاهش شديد كشت چغندرقند شد را مورد اشاره قرار داد و گفت:بحثهايي كه از سوي مسئولان وزارت بازرگاني مطرح مي‌شود توجيه مشكلاتي است كه واردات بي‌رويه به صنعت قند و شكر تحميل كرده است.
دانايي طرح بحثهايي چون عدم بسته‌بندي شكر در كارخانجات داخلي را توجيه ديگر وزارت بازرگاني براي واردات ذكر كرد و افزود: بسياري از صنايع غذايي مانند كارخانجات توليد نوشابه شكر را به صورت فله‌اي و در بسته‌بنديهاي يك تني خريداري مي كنند و بسته‌بنديهاي يك تا چند كيلويي براي اين مصرف‌كنندگان معنايي ندارد.
وي كاهش كشت چغندر از 6 ميليون و 400 هزار تن در سال 84 به 5/1 ميليون تن در سال جاري را نيز يادآور شد و افزود: بدين ترتيب حجم توليد شكر صنايع داخلي از 5/1 ميليون تن به 200هزار تن كاهش يافته و از 32 كارخانه (توليد قند و شكر از چغندرقند) بيش از 10 كارخانه فعال نخواهند بود.
وي افزود: بر اين اساس طي نامه‌اي به وزير كار براي بي‌كاري گسترده‌اي كه به دليل راكد ماندن كارخانه‌ها ايجاد خواهد شد ، تقاضاي تشكيل كميته بحران كرده‌ايم.
دانايي گفت: ما بارها خطر نابودي صنعت و اشتغال را هشدار داديم، اما متاسفانه شنيده نشد و حال بايد حاميان واردات پاسخگوي مشكلات باشند.
وي با بيان اينكه هنوز نيز عده‌اي باور نكرده‌اند صنعت قند و شكر دچار چه گرفتاريهايي شده است، افزود: هنگامي كه قيمتهاي جهاني شكر بالا رفت و ديگر توليدمان را نيز از دست داده بوديم، متوجه خواهيم شد مرتكب چه اشتباهي شده‌ايم.
رئيس انجمن صنفي كارخانجات شكر خاطر نشان كرد: معاون وزير بازرگاني اظهار داشته‌اند،" هنگامي كه مي‌توانيم شكر را با قيمت هر كيلو 400 تومان وارد كنيم كدام مجوز شرعي مي‌گويد اين كالا با قيمت 600 تومان بدست مصرف كننده برسد".
وي در پاسخ به اظهارات مفتح پرسيد: آيا شكر 400 توماني با همان قيمت بدست مصرف كننده رسيده و آيا مصرف كننده، شكر بسته‌بندي را كمتر از 800 تا 850 تومان خريداري كرده است؟ بر اساس كدام مجوز شرعي مردم مجبورند معادل قيمت كالا هزينه بسته‌بندي بپردازند.
دانايي افزود: مشكل قند و شكر اين است كه دولتها چه قبل و چه پس از انقلاب ثبات در تصميم‌گيري نداشته‌اند، هرگاه قيمت جهاني رشد كرده اقدام به قيمت‌گذاري براي صنعت داخلي كرده‌اند و هرگاه افت داشته واردات را در پيش گرفته‌اند.
وي با تاكيد بر اينكه صنعت قند و شكر هيچ‌گاه استراتژي روشني نداشته است، افزود: اگر قرار است صنعت قند و شكر آزاد شود نبايد اين آزادسازي تبديل به رهاسازي شود،بلكه پايد اين سياست طي دوره‌ زماني و به صورت پلكاني و تدريجي تحقق پذيرد.
دانايي ديدار صاحبان و مديران صنعت قند و شكر با رئيس جمهوري در مشهد را نيز مورد اشاره قرار داد و افزود: در اين ديدار كه حدود 20 روز قبل انجام شد رئيس جمهوري با سعه‌صدر سخنان صاحبان صنعت را شنيدند و دستور تشكيل كميته‌اي با حضور وزيران اقتصادي و به رياست وزير صنايع را صادر كردند.
وي گفت: پيرو اين دستور جلسه‌اي با حضور يك وزير و دو معاون وزير و جلسه‌اي نيز در تهران در دفتر دكتر داودي معاون اول رئيس جمهوري تشكيل شد كه نتيجه خاصي در بر نداشت و به جمع‌بندي نرسيديم و پس از آن نيز مسئله مسكوت ماند.

*تلاش كارخانجات قند و شكر براي مقابله با احتكار و گراني

علي‌رغم تنگناها و بي‌مهريهايي كه توليد كنندگان قند و شكر طي سالهاي اخير متحمل شده‌اند،طي روزهاي اخير آمادگي خود براي حمايت از مصرف كننده و مقابله با گراني و احتكار را اعلام كرده‌اند.
دانايي در خصوص افزايش قيمت شكر اظهار داشت: بخشي از افزايش قيمتها ناشي از افزايش قيمتهاي جهاني است، در عين حال برخي از روزنامه‌هاي موثر از جلسه واردكنندگان شكر براي احتكار اين محصول و افزايش قيمت خبر داده‌اند.
وي اضافه كرد: بر اين اساس كارخانجات براي مقابله با قيمتها اعلام آمادگي كرده‌اند شكر انبار شده خود از سالهاي قبل را با قيمت سال 84 يعني هر كيلو 570 تومان در فروشگاههاي زنجيره‌اي و تعاونيها عرضه كرده از افزايش جهت جلوگيري كنند.
دانايي تاكيد كرد: آگهي اين اعلام آمادگي امروز و فردا در روزنامه‌ها به چاپ مي‌رسد.

*طرح جامع شكر در بايگاني سكوت

وي همچنين گفت: طرح جامع شكر اواخر دولت هشتم يا حضور 40 تن از متخصصان صنعت ،وزارتخانه‌هاي صنايع، اقتصاد، جهاد كشاورزي و سازمان مديريت در مدت 17 ماه تهيه شد و بر اساس آن پيش بيني شده بود ايران تا افق سال 1400 به صادر كننده شكر تبديل شود.
وي افزود: متاسفانه اين طرح به دلايلي نامعلوم مسكوت ماند و معتقديم اگر اجراي آن هم اكنون نيز در دستور كار قرار گيرد براي حل مشكلات صنعت مثمر ثمر باشد.
انتهاي پيام/
تاريخ خبر: 22/02/87
منبع: خبرگزاري فارس
كد خبر: 253
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR