آرشيو اخبار
عمق فاجعه
 
لیلا لطفی:دولت نهم با آخرین تصمیمی كه در ماه جاری برای شكر داخلی گرفت بهانه پایین نگه داشتن تعرفه وارداتی این محصول را حفظ كرد. البته در سال‌های اخیر دولت احمدی‌نژاد به هر بهانه‌ای تعرفه واردات را پایین نگه داشته و تصمیم جدیدش در مورد قیمت تضمینی شكر فقط این بهانه‌ها را تقویت كرده است. بهانه‌هایی كه نه به نفع تولید‌كننده و نه به نفع خود دولت است. همواره در جریان كاهش تعرفه شكر گروهی كه سود برده دلالان بودند. ولی دولت بی‌توجه به این موضوع هر سال به بهانه‌ای تعرفه را پایین نگه داشته است. نیاز بازار، قیمت بالای محصول داخلی و تامین ذخایر استراتژیك عمده دلایلی است كه در سال‌های اخیر مطرح می‌شود. مواردی كه دولت‌های پیشین نیز می‌توانستند به بهانه آنها درهای واردات را باز نگه دارند ولی این رویكرد را دنبال نكردند؛ رویكردی كه از سال 85 به جد دنبال می‌شود. دولت دو سال پیش به دنبال بحث آزاد‌سازی، تعرفه شكر را به‌شدت كاهش داد و اكنون نیز با همان رویكرد تعرفه را پایین نگه داشته است. البته دولتی‌ها معتقدند تعرفه در سطح معقولی افزایش یافته ولی فعالان صنعت نظری خلاف آن را دارند. از نگاه این فعالان رشد كنونی تعرفه‌ها نه تنها كمكی به كنترل واردات و بهبود اوضاع نمی‌كند، بلكه شرایط را بحرانی‌تر می‌كند. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شكر ایران می‌گوید: «با تداوم شرایط موجود تا دو، سه سال آینده میزان دیون شركت‌های قند از دارایی آنها بیشتر خواهد شد و در نتیجه صنعت به سمت نابودی كامل پیش خواهد رفت. » اتفاقی كه دولت به آن اهمیتی نمی‌دهد و با تصمیماتش دلالان شكر را قوی‌تر می‌كند. بازگشت به سال1338
در سال‌های اخیر وضعیت تولید شكر با مدیریت ناكارآمد دولت نهم به 38 سال قبل برگشته است. از دهه 50 تاكنون كه آمار تولید شكر وجود دارد هیچگاه تولید شكر كمتر از 550هزار تن نبوده است. در طول این دوران اگرچه تولید با نوسان‌های قابل‌توجهی روبه‌رو بود اما هیچگاه میزان تولید به سطحی كه امسال رسیده، نرسیده است. در سال جاری 500 هزار تن شكر تولید شد. پیش‌بینی این میزان تولید را حدود دو ماه پیش دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند كرد و مسوولان دولتی آن را تایید نكردند. ولی بالاخره اواسط مهرماه یكی از مدیران وزارت جهاد كشاورزی خبر كاهش 60 درصدی تولید شكر را تایید كرد. كاهش 60 درصدی كه در نتیجه ضعف مدیریت وزرا و مدیران دولت نهم اتفاق افتاده است. در آمار انجمن صنفی کارخانه‌های قند میزان تولید شكر كشور از نیشكر و چغندر در سال 1350 حدود 581 هزار و 371 تن بود، امسال نیز بعد از گذشت حدود 38 سال تولید دوباره به حدود 500 هزار تن رسیده است. در حالی كه در برنامه چهارم توسعه رشد تولید تا خودكفایی مدنظر تنظیم‌كنندگان قانون بود؛ اما دولت نه تنها برنامه را اجرا نكرد بلكه مرگ تدریجی تولید را به ارمغان آورد. اتفاقی كه در هیچ برنامه توسعه‌ای نیفتاد. البته در برخی از سال‌های برنامه، تولید دچار نوسان می‌شد اما هیچ وقت تولید به نقطه آغاز برنگشت؛ ولی مدیریت ضعیف دولت نهم این وضعیت را رقم زد. آمار نشان می‌دهد از سال 1382 تا 1385 تولید شكر روند صعودی به دنبال داشته اما یك‌باره در سال‌های 87 -86 به دلیل سهل‌انگاری دولت میزان تولید داخلی این كالای استراتژیك با كاهش چشمگیر روبه‌رو شد، به‌طوری كه در سال جاری تولید به 500 هزار تن رسید. وضعیتی كه نتیجه مستقیم سیاستگذاری دولت است. طبق آمار سایت انجمن صنفی کارخانه‌های قند در سال 1385 صنعت قند و شكر پایین‌ترین تعرفه دوران حیات خود را دید و دولت ركورد آمار واردات شكر را زد. میزان واردات در سال 1385 با افزایش بیش از 13 برابری نسبت به سال 50 و 5/3 برابر رشد نسبت به سال 83 به حدود دو میلیون و 481 هزار تن رسید. وارداتی كه سال گذشته نیز در حجم قابل‌توجهی ادامه داشت.
در سال گذشته یك میلیون و170 هزار تن شكر وارد كشور شد. بر اساس اعلام گمرك در نیمه نخست امسال نیز بالغ بر 556 هزار تن شكر وارد شده است. بدین‌ترتیب رشد واردات شكر به ایران از رشد تولید این كالا در كشور پیشی گرفته است. اتفاقی كه باعث شد چندی پیش دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند از عدم ‌پیگیری وضعیت كنونی از سوی مسوولان دولتی گلایه كند. به گفته دبیر و عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران امسال سطح زیر کشت شكر به 67 هزار هكتار رسیده است. در واقع کاهش شدید سطح زیر کشت چغندرقند عامل افت دست‌کم 50 درصدی تولید شکر در کشور نسبت به سال 85، آخرین سال مساعد شكر است. در سال 85 با سطح زیر كشت 210 هزار هكتار چغندر قند، تولید شكر چغندری 6/6 میلیون تن بود اما در سال جاری تولید شكر چغندری به یك میلیون و700 هزار تن رسیده ؛ مجموع تولید كمتر از 550 هزار تن است. به همین دلیل بهمن دانایی بر لزوم افزایش تعرفه 10 درصدی واردات شکر خام و تعرفه 20 درصدی واردات شکر سفید به دست‌کم 40 تا 50 درصد تاکید می‌كند و می‌گوید: « در صورت تحقق چنین امری، ضمن جلوگیری از واردات بی‌رویه شکر، می‌توان با فروش محصولات تولیدی انباشته شده در انبارها و بازسازی کارخانه‌ها، مطالبات کشاورزان را نیز به موقع پرداخت کرد.» انتقادی كه نتیجه‌ای در پی نداشت. فقط بعد از مدت‌ها یكی از مدیران دولتی حاضر به بازگویی وضعیت كنونی شد. مدیرکل دفتر نباتات صنعتی وزارت جهادکشاورزی گفته است در سال جاری میزان تولید شکر حدود 500 هزار تن خواهد بود.
«احمدعلی شیخی» می‌گوید: «سطح سبز قابل برداشت چغندرقند در سال جاری حدود 53 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و 600 هزار تن چغندرقند از این میزان سطح برداشت شود.» او شکر قابل استحصال از این میزان چغندرقند را نیز حدود 220 هزار تن اعلام می‌كند و می‌افزاید: «پارسال از حدود 130 هزار هکتار سطح سبز چغندرقند، چهار میلیون و 287 هزار تن محصول برداشت شد که بر این اساس، در سال جاری سطح سبز قابل برداشت و میزان تولید چغندرقند به ترتیب 60 و 63 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.» این مقام مسوول سپس شکر قابل استحصال از مزارع نیشکری را در سال جاری حدود 300 هزار تن اعلام می‌كند و می‌گوید: «در مجموع برآورد می‌شود که تولید شکر کشور در سال جاری نسبت به پارسال 52 درصد کاهش یابد. در سال گذشته حدود یک میلیون و 50 هزار تن شکر تولید شد اما امسال مجموع تولید كمتر از 550 هزار تن است.»
سقوط سهام
درسال‌های اخیر به دنبال سیاست‌های نادرست دولت سهام شركت‌های قند و شكر نیز افت كرده به‌طوری‌ كه پیش‌بینی می‌شود در سال 88 تعدادی از كارخانه‌های قند وشكر اعلام ورشكستگی كنند. دانایی با تایید این موضوع می‌گوید: «به دلیل سیاست‌های نادرست دولت در مورد كاهش تعرفه از سه ماهه اول سال 85 تا به حال سهام شركت‌های قندی كاهش تدریجی داشته است. به‌طوری كه شاخص كارخانه‌های قند از 650 واحد به 400 واحد رسیده است و بهای سهام شش شركت قندی از بهای اسمی سهام – هزار ریال- كمتر شده است.» به گفته او امسال در پی كاهش تعرفه‌ها هفت كارخانه از چرخه تولید قند وشكر خارج شدند وكارخانه‌های موجود تنها با 25 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌كنند. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شكر ایران پیش‌بینی هم می‌كند با توجه به وضعیت سود و زیان شركت‌های قندی و كاهش چشمگیر تولید و تاثیر آن بر عملكرد سال مالی منتهی به تیر 88، تعداد زیادی از شركت‌های قندی اعلام ورشكستگی كنند. طبق آمار موجود نیز پیش‌بینی می‌شود تعداد چغندركارانی كه به امر تولید می‌پردازند 50درصد كاهش یابد. در حال حاضر تعداد فعالان در مزارع 27 هزار و500 نفر هستند در حالی كه این تعداد در سال 85، 86 هزار و 700 نفر بودند.
تاريخ خبر: 14/8/87
منبع: کارگزاران
كد خبر: 277
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR