آرشيو اخبار
واردات بدون وقفه
 
556 هزار و 826 تن شكر به ارزش 153 میلیون و 791 هزار و 257 دلار در نیمه نخست امسال توسط بخش خصوصی وارد كشور شد در حالی كه انبارهای كارخانجات مملو از شكرهای تولیدی سال 86 و حتی 85 است. در حالی كه صادق مفتح معاون وزیر بازرگانی در ابتدای سال در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرده بود در صورت صفر بودن و نداشتن تولید و واردات شكر در سال جاری موجودی انبارها نیاز بازار را تامین می‌كند؛ در نیمه نخست سال جار&1740; حدود نیم میلیون تن شكر خارجی وارد شد. سال 85 با تولید شش میلیون و 600 هزار تن چغندرقند بالاترین میزان تولید را در طول عمر 112 ساله صنعت قند و شكر داشتیم و در مجموع یك میلیون و 258 هزار تن قند و شكر از محل چغندر قند و نیشكر تولید شد اما در همین سال با واردات دو میلیون و 481 هزار تن شكر و كاهش تعرفه‌ها به صفر، شكرهای تولید شده در داخل روانه انبارها شد و شكرهای وارداتی با قیمت‌های پایین‌تر نیاز بازار را تامین كرد. عدم‌فروش شكرهای تولید شده كارخانه‌ها باعث كاهش نقدینگی آنها و در نتیجه عدم‌پرداخت طلب چغندركاران شد. این روند، كاهش تولید چغندرقند در سال 86 را تا 30 درصد سبب شد و ادامه این وضعیت پایداری واردات و افت تولید شكر را تا 81 درصد در سال جاری نسبت به سال 85 رقم زد. به طوری كه تولید این محصول در سال 87 تنها 300 تا 400 هزار تن از سوی انجمن صنفی كارخانجات قند و شكر ایران پیش‌بینی شده است.
علیرضا اشرف رئیس سندیكای قند و شكر ایران تاكید كرد: «متاسفانه با سیاست‌های غیرمنطقی كه در دو سال گذشته در پیش گرفته شد، صنعت قند و شكر به قهقرا رفت و برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول به صفر برسد».
وی معتقد است: «راه‌اندازی هر كارخانه 10 سال زمان نیاز دارد لذا بازگرداندن صنعت به شرایط سال 85 كاری بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود». اشرف اذعان كرد: «امسال كمترین تولید را در 35 سال گذشته داشته‌ایم و سال آینده نیز خبری از این صنعت نخواهد بود».
او با بیان اینكه «سال گذشته یك میلیون و 50 هزار تن قند و شكر تولید شد»، خاطرنشان كرد: «امسال یك سوم سال 85 و كمتر از 500 هزار تن تولید خواهیم داشت». در حالی كه قیمت تمام شده شكر داخلی برای كارخانجات تنی 783 دلار برای سال جاری محاسبه می‌شود؛ شكرهای وارداتی با پرداخت یارانه‌های سنگین توسط كشورهای تولیدكننده با قیمت 512 دلار وارد كشور شده و با 543 دلار به دست مصرف‌كننده می‌رسد. این اختلاف قیمت 240 دلاری در هر تن باعث ناتوانی تولیدكنندگان داخلی در رقابت با واردات محصولات مشابهی شده كه طی سال‌های 85 تاكنون بازار از وجود آن اشباع شده است.
سیاست‌های اتخاذ شده برای شكر، زیان تولیدكنندگان شكر را با درآمد پایین در پی داشته است چرا كه تولیدكنندگان را با سیل واردات محصولاتی مواجه كرده كه با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده آن به بازار عرضه می‌شود و كاهش تولید و از بین رفتن فرصت‌های شغلی نتیجه‌ای بود كه از این سیاست‌ها حاصل شده است. سیاست كاهش تعرفه و افزایش واردات به خاطر افزایش ذخیره استراتژیك توجیه شد و طرح خودكفایی شكر كه قرار بود با راه‌اندازی واحدهایی همچون هفت تپه، شوشتر، كشت و صنعت كارون و امام خمینی (ره) در سال 87‌ـ86 محقق شود به صف دیگر پروژه‌های ناتمام پیوست. رئیس سندیكای قند و شكر ایران در ادامه یادآور شد: «قیمت شكر سفید در سال گذشته 640 تومان در هر كیلو به صورت مصوب تعیین شد و امسال با لحاظ تورم پیش‌بینی می‌شود قیمت 680 تومان برای تولید داخل در نظر گرفته شود در حالی كه كارخانجات با توجه به كمبود مواد اولیه و عدم‌بهره‌برداری كامل از ظرفیت كارخانه‌ها قیمت 780 تومان را منطقی می‌دانند».
وی با اشاره به اینكه «شكر وارداتی در حال حاضر 510 تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد»، اذعان كرد: «بازار موجود به هیچ وجه قابل رقابت برای تولیدكنندگان داخلی نیست و برای ایجاد یك شرایط مناسب رقابتی حداقل باید تعرفه شكرسفید به 45 درصد افزایش یابد». رضا موحد كارشناس صنایع قند ایران نیز اظهار كرد: «اكنون تجار بیشترین منافع حاصل از واردات را داشته و بخش‌های كشاورزی و صنعت متحمل بیشترین زیان می‌شوند». وی متذكر شد: «سیاست‌های تعرفه‌ای دولت به منزله نابودكردن صنعت قند و شكر است». موحد با اشاره به اینكه «در هیچ جای دنیا تعرفه واردات این كالا صفر نیست» ادامه داد: «در سال‌های گذشته با صفر شدن تعرفه، ركورد واردات این محصول به كشور شكسته شد و تولید داخل به شدت كاهش یافت».
به اعتقاد او این روند موجب شده كارخانه‌های قند و شكر دخالت دولت در سیاستگذاری و تعیین نرخ شكر را عامل اصلی مشكلات كنونی قلمداد كنند».
تاريخ خبر: 14/8/87
منبع: کارگزاران
كد خبر: 278
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR