آرشيو اخبار
بخش خصوصي: ‌وزارت بازرگاني تعرفه واردات شکر را 60 درصد تعيين کند
 
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند و کشور از وزير بازرگاني خواست تا نسبت به درخواست اين انجمن مبني بر افزايش تعرفه واردات شکر تا 60 درصد براي طرح در کميسيون ماده يک نظر موافق داشته باشد. بهمن دانايي" ‌روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادي ايرنا، تصريح کرد: ‌تعرفه پايين شکر موجب بروز مشکلات بسياري براي توليدکنندگان شده است.
به گزارش ايرنا، در زمان حاضر نرخ تعرفه واردات شکر سفيد 20 درصد و شکر خام 10 درصد است.
وي با بيان اينکه برخي از پيشنهاد افزايش 60 درصدي تعرفه واردات شکر تعجب مي کنند، گفت: در شرايطي که اين تعرفه در سال 85 برابر ‌150 درصد (شکر سفيد)‌بود کسي شگفت زده نبود اما با اين پيشنهاد که تعرفه ها نيز به يک سوم دو سال قبل بر مي گردد، ‌سوال برانگيز مي شود.
دانايي گفت: در آن سال، ميزان تعرفه شکر خام نيز 150 درصد تعيين شده بود.
يادآور مي شود‌،‌ وزير بازرگاني روز چهارشنبه قرار است در نشست کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي که با حضور نايب رييس مجلس و انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر برگزار مي شود، به پرسش هاي نمايندگان و فعالان بخش خصوصي پاسخ دهد.

** وزارت بازرگاني خود تعرفه را پيشنهاد کند
دانايي با طرح اين مطلب که ‌ما حتي از وزارت بازرگاني مي خواهيم بدون توجه به پيشنهاد تعرفه از سوي ما نسبت به احتساب درصد تعرفه خود تصميم بگيرد، افزود: اين رقم از طريق مقايسه قيمت تمام شده شکر داخل و ارزيابي اختلاف قيمت جهاني، قابل احتساب است.
دانايي به تدابير کشورهاي اروپايي و اصلي ترين بانيان سازمان جهاني تجارت در خصوص افزايش تعرفه محصولات کشاورزي با هدف حمايت از توليد داخل اشاره کرد و گفت:‌ اين کشور ها براي حمايت از توليدات داخل حتي حاضر به زير بار رفتن قوانين مصوب خود نيز نيستند.

** ضرورت توجه مسئولان
بند چهار مصوبه 19 آذرماه سال 84 شوراي اقتصاد ديگر موضوعي بود که دانايي توجه مسئولان را به آن جلب کرد و گفت: ‌براساس اين مصوبه وزارت بازرگاني موظف است نسبت به تعيين نرخ تعرفه به نحوي که قيمت شکر وارداتي با توليد داخل يکسان باشد تدابير لازم را اتخاذ کند اما در اين خصوص توجه جدي نشده است.
وي مدعي است: طي سه سال اخير بيش از 5/4 ميليون تن شکر به کشور وارد شده اما هنوز مصرف کننده قادر به خريد هر کيلو شکر به کمتر از 800 تومان نشده است.
وي معتقد است: ‌در زمان حاضر بيش از 80 درصد قيمت تمام شده در اين بخش را نرخ چغندر قند تضميني و دستمزد مصوب دربر مي گيرد.

** مصرف داخلي
به گزارش ايرنا، وزير بازرگاني در آخرين اظهارات خود با خبرنگاران ميزان مصرف شکر در داخل کشور را بيش از دو ميليون و ‎ 250هزار تن عنوان کرد و يادآور شد: بخشي از اين ميزان که حدود ‎ 500هزار تن مي‌شود در توليد و ساخت انواع شيريني، شکلات و غيره صادراتي به مصرف رسيده ا ست.
وي با اشاره به اينکه سال گذشته ‎ 650هزار تن شکر توسط دولت خريداري شده، افزود: ‌از ابتداي سال جاري تاکنون نيز ‎ 240هزار تن شکر از کارخانه‌ها براي سال آينده خريداري شده است.
براساس آمارهاي رسمي امارات، اروپا و برزيل و قاره آفريقا عمده ترين بازارهاي هدف وارداتي ايران براي شکر محسوب مي شوند.
عضو هيات مديره انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر ميزان توليد شکر در سال 85 را يک ميليون و 300 هزار تن اعلام کرد و گفت: ‌در سال جاري و تاکنون ميزان توليد کمتر از 500هزار تن است.
دانايي در ادامه سخنان خود، ميزان مصرف شکر داخلي را حدود يک ميليون و 900 هزار تن برآورد کرد و گفت: ‌کشور در سال جاري با کاهش 800 هزار تني در توليد داخل مواجه است.
دانايي با بيان اينکه تا سال 85 معادل ‌65 درصد ميزان مصرف داخلي توسط توليدکنندگان کشور تامين مي شد، گفت:‌ به دليل مشکلات توليد در زمان حاضر اين شرايط مهيا نيست.

** تصفيه شکر خام به صرفه نيست
اين فعال بخش خصوصي معتقد است: تصفيه شکر خام وارداتي توسط کارخانه ها نه تنها از نظر اقتصادي به صرفه نيست بلکه به دليل خورندگي خط توليد را مستهلک مي کند.
وي افزود: ‌کم توجهي به تعيين نرخ تعرفه براي شکر علاوه بر اينکه توليد کننده را دچار ضرر کرده، موجب شده تا دولت از منافع خود نسبت به اخذ تعرفه چشم پوشي کند و درعين حال زمينه سوء استفاده عده اي دلال و واسطه نيز دراين بازار فراهم شود.
تاريخ خبر: 10/10/87
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
كد خبر: 288
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR