آرشيو اخبار
افزايش تعرفه واردات شكر* يك كارشناس: احتمال افزايش قيمت شكر وجود دارد بازار داخلي تا شهريور سال آينده اشباع خواهد بود
 
سرانجام پس از مدت‌ها انتقاد توليدكنندگان داخلي شكر از نحوه تعيين تعرفه‌هاي واردات اين كالاي استراتژيك به كشور، بالاخره كميسيون ماده يك افزايش تعرفه واردات شكر را به كشور تصويب كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس تصميم كميسيون ماده يك، تعرفه واردات شكر سفيد و شكر خام به كشور به ترتيب از 20 به 35 درصد و 10 به 20 درصد افزايش يافته است.

اما در همين زمينه مجيد پارسايي ـ يك كارشناس صنعت قند و شكر ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا با افزايش تعرفه، قيمت شكر در بازار داخلي افزايش مي‌يابد؟ گفت: ممكن است با افزايش تعرفه واردات شكر به كشور قيمت اين كالا در بازار داخلي اندكي افزايش يابد؛ با اين وجود بازار داخلي شكر دست‌كم تا شهريور ماه سال آينده كاملا اشباع خواهد بود.

وي همچنين با بيان اين‌كه با كاهش تعرفه واردات شكر هم كشاورزان چغندركار ضرر كردند، هم كارخانه‌هاي توليد شكر، توضيح داد: سه سال پيش توليد شكر ايران به بيش از يك ميليون و 350 هزار تن نيز رسيده بود، اما با در پيش گرفتن سياست كاهش تعرفه واردات، مجموع توليد شكر چغندري و نيشكري در كشور هم‌اكنون به كمتر از 500 هزار تن رسيده است.

پارسايي با اشاره به اين‌كه سال گذشته به دليل فروش نرفتن شكر توليد داخل، كارخانه‌ها نيز نتوانستند پول چغندركاران را بدهند، يادآور شد: همين امر و خشكسالي باعث شد كه سطح كشت چغندر امسال كاهش يابد.

اين كارشناس صنعت قند و شكر يادآور شد: در حال حاضر حدود 30 كارخانه توليد شكر چغندري و 9 كارخانه توليد شكر نيشكري دركشور وجود دارد و اغلب كارخانه‌ها زير ظرفيت توليد كار مي‌كنند.

وي اضافه كرد: ظرفيت توليد شكر در كشور به بيش از يك ميليون و 700 هزار تن نيز مي‌رسد.

تاريخ خبر: 20/11/87
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 294
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR