آرشيو اخبار
*افزايش تعرفه واردات شكر؛ مسكني موقت* صنعت 100 ساله قند و شكر ايران نيازمند استراتژي بلندمدت است
 
تا پايان دي ماه سال جاري 830 هزار تن شكر وارد كشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه در مجموع طي سال‌هاي 1382 و 1383 حدود 419 هزار تن شكر وارد كشور شده بود و در سال 1384 نيز حدود 707 هزار تن شكر وارد كشور شد، طي 10 ماهه سال جاري بيش از 830 هزار تن از اين كالاي مصرفي وارد كشور شد.

نكته قابل توجهي كه در اين بين مي‌توان به آن اشاره كرد سهم بخش خصوصي از واردات شكر به كشور طي سال جاري است.

درحاليكه در سال‌هاي گذشته بخش دولتي نيز در امر واردات شكر به كشور سهم داشت، امسال كل واردات شكر به ايران توسط بخش خصوصي انجام شده است.


*افزايش تعرفه، مسكني موقت

با اين وجود به نظر مي‌رسد افزايش تعرفه واردات شكر به ايران كه چند روز پيش در كميسيون ماده يك به تصويب رسيد سير صعودي واردات شكر به كشور را متوقف كند.

براساس تصميم كميسيون ماده يك، تعرفه واردات شكر سفيد و شكر خام به كشور به ترتيب از 20 به 35 درصد و 10 به 20 درصد افزايش يافته است.

كارشناسان اصلي‌ترين علت افزايش تعرفه واردات شكر به كشور را جلوگيري از ورود شكرهاي دامپينگ شده در بازارهاي جهاني مي‌دانند.

در واقع با گسترش دامنه بحران مالي جهاني و كاهش شديد قيمت بسياري از كالا توليدكنندگان شكر نيز حاضرند توليدات خود را با قيمت كمتر در بازارهاي هدف به فروش برسانند كه ايران نيز از جمله اين بازارها محسوب مي‌شود.

با اين وجود كارشناسان معتقدند كه افزايش تعرفه براي حل مشكلات صنعت قند و شكر كشور مسكني بيش نبوده و بايد براي اين صنعت با بيش از 100 سال عمر در ايران استراتژي مشخصي تدوين شود.


*تعرفه واردات شكر به ايران، از عرش تا فرش

اما بررسي نظام تعرفه‌اي واردات قند و شكر به كشور نيز طي سال‌هاي اخير نشان‌دهنده اين موضوع است كه صنعت قند و شكر كشور نتوانسته همگام با زمان پيشرفت كند.

تا حدود نيمه سال 1384 تعرفه واردات شكر سفيد و شكر خام به كشور به ترتيب 150 و 130 درصد بودند.

از آبان تا بهمن همين سال تعرفه‌هاي يادشده به ترتيب به 50 و 30 درصد تنزل پيدا كردند.

از اول بهمن تا فروردين سال 1385 نيز تعرفه‌هاي شكر سفيد و شكر خام به ترتيب به 20 و 5 درصد كاهش يافتند.

از ارديبهشت سال 1385 تا آذر سال 1386 تعرفه‌هاي يادشده يك‌بار ديگر دست‌خوش تغيير شده و به 10 و 4 درصد رسيدند.

از آذر سال 1386 تاكنون نيز تعرفه‌هاي يادشده پس از چندين بار كاهش بالاخره با اندكي افزايش به ترتيب به 20 و 10 درصد رسيدند.

با اين وجود شكر را مي‌توان از جمله كالاهايي دانست كه طي سال‌هاي اخير بيشترين نوسان را در تعرفه واردات تجربه كرده است كه البته در اين بين توليدكنندگان داخلي نيز از بابت اين نوسان‌هاي شديد آسيب‌هاي زيادي را متحمل شده‌اند.


*از توليد يك ميليون تني تا توليد كمتر از 500 هزار تني

اما بررسي آمار توليد قند و شكر كشور از سال 1350 تا 1386 نيز نكات جالبي را نشان مي‌دهد. در حالي كه ميزان توليد قند و شكر كشور از نيشكر و چغندر در سال 1350 حدود 581 هزار و 371 تن گزارش شده است، اين ميزان توليد بعد از گذشت حدود 37 سال با افزايش كمتر از دو برابري به حدود يك ميليون و 52 هزار و 666 تن رسيد.

از سوي ديگر روند توليد قند و شكر در داخل كشور از سال 1382 تا 1385 روند صعودي داشته كه يك‌باره در سال 1386 ميزان توليد داخلي اين كالاي استراتژيك با كاهش روبه‌رو شد.

در سال جاري نيز كارشناسان برآورد كرده‌اند كه مجموع توليد شكر چغندري و نيشكري در كشور به كمتر از 500 هزار تن برسد.


*ايران، واردكننده عمده شكر

در حال حاضر برزيل، هند، چين، آمريكا، تايلند، مكزيك، استراليا، فرانسه، پاكستان و آلمان جزو بزرگترين توليدكنندگان شكر در جهان و كشورهاي برزيل، تايلند، استراليا، فرانسه، امارات متحده عربي، هند و گواتمالا جزو بزرگترين صادركنندگان شكر در جهان به شمار مي‌روند. اما نگاهي به آمار نشان مي‌دهد كه ايران در حال حاضر جزو 10 واردكننده بزرگ شكر در جهان محسوب مي‌شود. كشورهاي روسيه، اندونزي، آمريکا، امارات، اوکراين، کره‌جنوبي، چين، ژاپن و نيجريه نيز از ديگر واردكنندگان عمده شكر در جهان هستند.
تاريخ خبر: 22/11/87
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 295
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR