آرشيو اخبار
معاون وزير بازرگاني: *مشكل پرداخت اعتبار به كارگاه‌هاي خرما حل شدني است *بي‌انصافي است كه بگوييم كاهش قيمت‌ها محسوس نيست
 
معاون بازرگاني داخلي وزيربازرگاني در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره محسوس نبودن كاهش قيمت‌ها در سطح بازار اهواز گفت: بي‌انصافي است كه بگوييم كاهش قيمتها محسوس نيست.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد صادق مفتح در حاشيه نخستين همايش خريد توافقي خرما در اهواز توضيح داد: برخي مواقع مشكل، عدم كاهش كافي قيمت و برخي مواقع بحث تشديد قيمت‌هاست كه اين دو مسئله با هم فرق مي‌كند و دومي يك معضل است.

مفتح تاكيد كرد: سطح عمومي قيمت‌ها كاهش يافته است و بحث درباره تشديد قيمت و اختلاف قيمت كالاها در سطح بازار به بحث مفصلي نياز دارد.

وي افزود: درحال حاضر سطح عمومي قيمت در يك هزار قلم از كالاها كاهش يافته است و به عنوان نمونه مي‌توان گفت قيمت پوشاك در اهواز در اين ماه از سال در مقايسه با سال گذشته 15 تا 20 درصد كاهش يافته است!


* مشكل پرداخت اعتبار به كارگاه‌هاي خرما حل شدني است

مفتح در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر سخت بودن قوانين بانك‌ها در نحوه پرداخت اعتبار‌ به كارگاه‌هاي بسته‌بندي خرما نيز عنوان كرد: خوزستان در زمينه ميزان جذب تسهيلات بانكي براي طرح توافقي خرما بيشترين ميزان جذب را دارد و مشكلات اين طرح در خوزستان كمتر از ديگر استانها است.

وي تصريح كرد: مشكل عدم پرداخت تسهيلات در ديگر بخش‌ها همچون صنعت به چشم مي‌خورد؛ البته نظام بانكي براي پرداخت نكردن تسهيلات، توجيهات خود را دارد.

مفتح خاطرنشان كرد: اميدواريم با راهكارهاي در نظر گرفته شده اين مشكل برطرف شود البته اين مسئله با رايزني و صحبت برطرف خواهد شد زيرا پرداخت تسهيلات در 2 سال گذشته به اين طرح نشان مي‌دهد كه اين مشكل حل شدني است.


* مصوبه خريد شكر با اختصاص اعتبار عملي مي‌شود

وي در پاسخ به خبرنگار ديگري در زمينه اجرا نشدن مصوبه هيات دولت مبني بر خريد شكر از واحدهاي كشت و صنعت استان خوزستان نيز عنوان كرد: در صورتي كه تسهيلات در اختيار اين وزارت خانه قرار گيرد اين مصوبه عملي خواهد شد. البته مكاتبات صورت گرفته و بانك مركزي نيز بانك عامل را براي اين طرح معرفي كرده است.

وي تاكيد كرد: در صورت قرار گرفتن اعتبار از سوي بانك‌ها به وزارت بازرگاني، خريد كمتر از 48 ساعت صورت مي‌گيرد.

مفتح ادامه داد: آينده صنعت شكر را در نيشكر مي‌دانيم و به اين صنعت در آينده بايد تكيه بيشتري شود.


* در صنعت شكر از روش‌هاي مدرن توليد استفاده شود

وي در زمينه واردات كالا به كشور از جمله شكر عنوان كرد: هر كس هر كالايي را كه مايل باشد مي‌تواند به كشور وارد كند.

مفتح با اشاره به گران بودن قيمت هر كيلوگرم شكر توليد داخل در مقايسه با شكر ديگر كشورها افزود: با وجود ارزان بودن انرژي همچون هزينه آب و برق در ايران نسبت به ديگر كشورها اما قيمت هر كيلوگرم شكر در ايران 200 تومان بيشتر از ديگر كشورهاست و نبايد 70 ميليون نفر جمعيت ايران اين هزينه 200 توماني را پرداخت كنند.

وي افزود: با توجه به اينكه مزيت نسبي براي شكر در كشور وجود دارد بنابراين در اين صنعت بايد از روش‌هاي مدرن توليد استفاده و بهره‌وري و توليد را بهينه كرد تا اشتغال ايجاد شده در اين صنعت حفظ و خريد شكر داخلي در مقابل شكر وارداتي به صرفه‌تر باشد.

تاريخ خبر: 21/12/87
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 299
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR