آرشيو اخبار
قنادان گراني شكر را بهانه افزايش قيمت قرار ندهند! دبير انجمن قند و شكر:ممنوعيت واردات شكر كذب محض است
 
افزايش قيمت شكر نه ناشي از ممنوعيت واردات آن، بلكه نتيجه افزايش قيمت جهاني شكر است.

بهمن دانايي - دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قندو شكر - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: اخيرا برخي افزايش قيمت شكر را ناشي از ممنوعيت واردات اين محصول عنوان كرده‌اند، در حالي كه هيچ تغييري در قوانين واردات شكر و تعرفه‌هاي آن صورت نگرفته و تنها دليل اين مساله، افزايش قيمت شكر در بازارهاي جهاني است.

وي با بيان اين‌كه قيمت شكر در بازارهاي جهاني در چهار ماه اخير از حدود 380 دلار در هر تن به حدود 540 دلار افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: همين مساله افزايش قيمت شكر داخلي را نيز به دنبال داشته است.

او ادامه داد: توليد‌كنندگان داخلي قند و شكر با پيش‌بيني چنين روزي بود كه چند سال است فرياد مي‌زنند با جلوگيري از واردات بي‌رويه، توليد داخلي شكر را حفظ كنيد تا به دليل ضربه به توان داخل، ناچار به افزايش قيمت‌هاي داخلي با افزايش قيمت‌هاي جهاني نشويم.

وي افزود: متاسفانه با واردات بي‌رويه در سه چهار سال اخير بلايي بر سر اين صنعت آمده كه توليد سال جاري به حدود 550 هزار تن كاهش خواهد يافت كه اين مقدار نسبت به توليد سال 1385 حدود 73 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

دانايي با تاكيد بر اين‌كه ممنوعيت واردات شكر كذب محض بوده و واردات همانند گذشته كاملا آزاد است، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي به دليل رشد قيمت‌هاي جهاني، واردات صرفه چنداني براي واردكنندگان ندارد.

وي با اشاره به اين‌كه در روزهاي اخير قنادان اعلام كرده‌اند به دليل افزايش قيمت شكر، ناچار به افزايش قيمت زولبيا و باميه هستند، خاطرنشان كرد: بايد از قنادان پرسيد مگر در چهار سال گذشته كه قيمت شكر ثابت بود، قيمت محصولات توليدي خود را افزايش نداديد كه حالا افزايش قيمت شكر را بهانه ديگري براي افزايش بيش از پيش قيمت‌ها قرار داده‌ايد؟!

او همچنين با بيان اين‌كه برخي به دنبال استفاده از وام‌ ارزي براي احداث كارخانه يك ميليون تني تصفيه شكر خام در يكي از بنادر جنوبي هستند، ادامه داد: اين اقدامات در حالي است كه نياز سالانه شكر حدود دو ميليون تن و توان كارخانه‌هاي داخلي توليدكننده شكر نيز به همين مقدار است.

وي افزود: از آن گذشته كارخانه‌هاي داخلي حدود پنج ميليون تن ظرفيت تصفيه شكر را نيز دارند و در اين شرايط استفاده از حساب ذخيره ارزي براي احداث يك كارخانه يك ميليون تني ديگر، كاري بيهوده و از بين بردن سرمايه ملي است.

دانايي با بيان اين‌كه رييس خانه صنعت و معدن يكي از كساني است كه در جهت حمايت از احداث اين كارخانه توصيه نامه‌هايي را به مراكز مختلف داشته است، خاطرنشان كرد: رييس خانه صنعت و معدن كه دائم شعار حمايت از توليد داخل را سر مي‌دهد با چه منطقي در شرايطي كه كارخانه‌هاي فعلي ظرفيت خالي بالايي دارند از احداث كارخانه‌اي كه مواد اوليه آن از خارج آمده و صرفا در حد يك صنعت واسطه است، حمايت مي‌كند؟

وي تصريح كرد: در شرايطي كه كارخانه‌هاي داخلي سالهاست به دنبال استفاده از حساب ذخيره ارزي براي نوسازي ماشين‌آلات خود هستند، تخصيص وام براي احداث يك كارخانه جديد كاري بيهوده و به معناي بي‌توجهي به سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته است.

دبير انجمن قند و شكر خاطرنشان كرد: با گذشت پنچ ماه از از آغاز سال جديد، هنوز بند 40 قانون بودجه سال 1388 مبني بر افزايش تعرفه واردات محصولات نهايي كشاورز در حد تعرفه خودرو اجرايي نشده است.

انتهاي پيام

تاريخ خبر: 21/05/1388
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 322
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR