آرشيو اخبار
دانايي: صنعت قند را ساقط کردند
 
دانايي گفت: همانگونه که در طول سالهاي اخير هشدار داديم، رشد قّيمت جهاني شکر ناشي از کاهش توليد کشورهايي همچون هند، چين و حتي برزيل است.

دبير و عضو هيئت مديره انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر با بيان اينکه "هيچگاه گفته نمي شود دلالان شکر را گران کرده اند" گفت: با برنامه ريزيهاي غلط، صنعت بزرگي همچون صنعت قند را از هستي ساقط کردند.
بهمن دانايي در گفتگو با مهر گفت: همان گونه که در 3 سال گذشته، بارها گفته بوديم، بالاخره قيمتهاي جهاني شکر به سرعت رشد کرده و قيمت شکر از حدود 280 دلار در 3 ماه پيش به حدود 560 دلار (افزايش 180 دلار در هر تن) افزايش يافت و اين افزايش کماکان ادامه دارد.
وي يادآور شد: متاسفانه واردات بي رويه در اين سالها، توليد شکر را از 1.3 ميليون تن در سال 85 به حدود 500 هزار تن در سال 87 تقليل داد که اين ميزان در سال 88 افزايش نخواهد داشت.
دانايي افزود: در اين مدت بارها گفته شد که دلالان به منافع آني خود مي انديشند و هيچگاه کالاي وارداتي را به منظور ذخيره استراتژيک که مورد نظر دولت بود، نگهداري نمي کنند.
وي تاکيد کرد: اينک و در شرايطي که قيمتهاي جهاني رشد کرده و واردات به صرفه و صلاح دلالان نيست، اين گروه براي تامين نياز داخلي اقدامي نمي کنند و همين امر دولت را با مشکلات بيشتر و جدي تري مواجه مي کند، اين در حالي است که نه شرايط و مقررات واردات تغيير کرده و نه تعرفه ها افزايش پيدا کرده اند، پس چرا دلالان اقدام به واردات نمي کنند.
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور پيش بيني کرد که 348 هزار تن شکري که توسط دلالان و در 4 ماهه اول امسال وارد شده است، به طور حتم در شرايط فعلي و با افزايش قيمتهاي جهاني شکر، به قيمت بالا در بازار داخلي عرضه خواهد شد.
دانايي گفت: متاسفانه در همه شرايط مشکلات ايجاد شده را ناشي از وضعيت توليد داخل ذکر مي کنند و هيچگاه گفته نمي شود که دلالان شکر را گران کرده اند و يا با سوء استفاده هاي گوناگون کارخانه هاي داخل را با مشکلات شديد مواجه کرده اند.
وي تصريح کرد: در شرايط فعلي که قيمتهاي جهاني شکر افزايش يافته است، باز هم دلالان با نشانه گرفتن توليد داخل، کارخانه ها را مسبب اين گراني مي دانند؛ حال آنکه اگر کارخانه ها قدرت گران کردن قيمت شکر را داشتند در طول سه سال گذشته و به رغم مشکلات متعددي که گريبانگير آنان بود، اين کار را انجام مي دادند.
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور تاکيد کرد: با برنامه ريزي هاي غلط، صنعت بزرگي همچون صنعت قند را از هستي ساقط کرده اند تا صنوف و صنايعي که مجموع آنان به بزرگي و اشتغال زايي يک کارخانه قند هم نيست بتوانند سودجويي کنند.
دانايي گفت: همانگونه که در طول سالهاي اخير هشدار داديم، رشد قيمت جهاني شکر ناشي از کاهش توليد کشورهايي همچون هند، چين و حتي برزيل است.
وي تبعات اقدامات نامطلوب انجام شده در سالهاي اخير را به جز بخش شکر در بخشهاي علوفه و ملاس و خميرمايه و الکل هم ذکرکرد و گفت: به دليل کاهش توليد تفاله که ماده اوليه اين کارخانه است، توليد محصولات مذکور هم کاهش يافته و باعث زيان فراوان به دامداري ها و کارخانه هاي الکل و خميرمايه شده است.
دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند کشور با ذکر اين نکته که انجمن هيچ تعهدي مبني بر تثبيت قيمت شکر نداشته است، گفت: مقرر شده بود شورايي به نام شوراي سياست گذاري صنعت قند تشکيل شود تا تصميمات لازم اتخاذ شود و البته در شرايطي که دولت به منظور حمايت از توليد داخل، تصميم به افزايش تعرفه مي گيرد اين حمايت براي تمام صنايع وجود دارد و صنعتي همچون شريني و شکلات هم از آن بي بهره نيست که در غير اين صورت، مباحث مطرح شده غيرکارشناسي مي باشد.
تاريخ خبر: 23/05/1388
منبع: عصرایران
كد خبر: 326
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR