آرشيو اخبار
برخي مسوولان:‌کارخانه قنداقليد،فداي سياست گذاري هاي غلط شد
 
شيراز- مسوولان شهرستان اقليد فارس گفتند: کارخانه قند اقليد که با قدمت زياد در منطقه فعاليت داشت و در پيمودن مسير توسعه اين شهرستان اثرگذار بود،فداي ناآگاهي برخي مسوولان و سياست گذاريهاي غلط شد.


شهرستان اقليد فارس که به لحاظ کشاورزي بويژه چغندر قند داراي رتبه و مقام برتر در کشوربوده و توليد چغندر قند بعنوان محصول استراتژيک منطقه در اولويت فعاليت کشاورزان قرار داشت ، با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم مي کند.
مسوولان اين شهرستان معتقدند : رفع مشکلات کارخانه قند اقليد به معناي رفع مشکلات بيش از 20 هزار بهره بردار و نيروي کار در منطقه و کشور است .
امام جمعه اقليد با تاسف و غم حاکي از سرنوشت کشاورزان منطقه گفت: در شهرستان اقليد سالانه 400 هزار تن چغندر قند توليد مي شد که علاوه بر کارخانه هاي قند فارس ، به کارخانه هاي اصفهان ، يزد ، چهار محال و بختياري و خراسان نيز صادر مي شد.
حجت الاسلام شيخ محمد صادق طالبي افزود: واردات شکر تصفيه نشده از کوبا نه تنها دولت را با معضل مواجه کرد بلکه مصيبت و مشکلات زيادي را براي اين شهرستان بوجود آورد.
وي ادامه داد: کشت چغندر قند در اقليد ، در سه سال گذشته به شدت افت کرده و امسال کارخانه قند تنها براي کشت دو هزار و 600 هکتار قرار داد بسته است.
وي بيان کرد: کارخانه قند اقليد عملا دو سال است که نيمه تعطيل شده و تنها بخشي از کارخانه مشغول به فعاليت و سفيد کردن چغندر است .
وي اضافه کرد: دولت ميزان بالايي از شکر اين کارخانه را خريداري کرده اما بدليل مشکلات موجود ، هنوز انبارها تخليه نشده و کارخانه را با مشکلات زيادي مواجه کرده است.
نماينده ولي فقيه در اقليد افزود: اغلب کشاورزان شمال فارس چغندر کار هستند و طبقات مختلفي از اين جامعه از قبل کشت چغندر نان مي خورند، در فصل کشت و برداشت کارگران زيادي از شمال کشور از گرگان تا جنوب کشور يعني بندرعباس و شهرهاي جنوبي فارس به اين منطقه مي آيند .
وي گفت:پيمودن راه توسعه ، بلدراه مي خواهد ، مگر نه اينکه ايجاد و توسعه صنايع گامي در جهت توسعه است ،‌ اما بدليل ناآگاهي و دل نسوزاندن، آنچه را که داشتيم نيز به ضعف و تباهي برديم و در مسلخ نابودي قرباني کرديم .
وي که دستان پر چين و شيارش حکايت از دل آشنايي با کشاورزان دارد گفت: کشاورزان بسياري که در منطقه چغندر کار بودند ، بدليل مشکلات کارخانه قند ، طولاني شدن زمان پرداخت طلبهايشان ، دچار مشکلات زيادي شدند و هنوز نتوانسته اند زندگي خود را جمع و جور کنند.
فرماندار اقليد نيز گفت: کارخانه قند اقليد ، يکي از کارخانه هاي باسابقه و با قدمت استان فارس است که بيش از 800 نيروي کار ثابت و فصلي داشته ، که عملا دو سال است که به تعطيلي کشانده شده است.
سيروس پاک فطرت افزود: سياستگذاري هاي کلان دولت در واردات شکر ، مشکلات زيادي را گريبانگير کارخانه هاي قند کشور کرد که کارخانه قند اقليد نيز در اين رهگذر خسارت زيادي ديده است.
وي ادامه داد: به دليل مشکلات کارخانه ، 350 نفر از کارگران بيکار شده اند و در صورتي که مشکلات به قوت خود باقي بماند ، 400 کارگر ديگر کارخانه نيز بيکار خواهند شد.
وي اضافه کرد: پايان سال گذشته ، براي رفع پاره اي از مشکلات کارگران و کارخانه ، 5/7 ميليارد ريال وام به کارخانه اعطا شد که مشکلات کارگران و کشاورزان براي آغاز سال نو حل شود.
همچنين نماينده مردم اقليد در مجلس شوراي اسلامي گفت: با سياست هاي غلط وزارت بازرگاني و عدم توجه به فعاليت هاي توليدي در کشور، متاسفانه تعرفه واردات شکر پايين آمد و به همين دليل کارخانه هاي توليدي داخلي با مشکل مواجه شدند.
ابوالقاسم رحماني افزود: بدليل پايين بودن تعرفه ها ، افراد سود جو نيز بيش از سه برابر نياز کشور شکر وارد کردند و مشکلات زيادي را گريبانگير کارخانه هاي داخلي کردند.
وي اضافه کرد: دولت نيز بدليل بالا بودن نرخ توليدي کارخانه هاي داخلي، خريد شکر توليد داخلي را کاهش داده و بر مشکلات کارخانه ها افزوده است .
وي ادامه داد: در حالي که دولت بايد با تنظيم تعرفه ها ، به گونه اي عمل کند که به توليدات داخلي لطمه اي وارد نشود.
رحماني گفت: توليد چغندر قند در سال 86 در اقليد بيش از 500 هزار تن بوده و هم اکنون اين ميزان به کمتر از 50 هزار تن رسيده و در اين مسير ده هزار نفر در منطقه بيکار شده اند و همچنين حدود ده هزار نفر ازديگر نقاط کشور که در فصل کشت و برداشت چغندر در منطقه حضور داشتند ، بيکار کرده است .
وي بيان کرد: کشت چغندر قند ، محصول استراتژيک شمال فارس و بويژه اقليد است که بدليل سياستگذاري غلط دولت ، ضرر هنگفتي به منطقه وارد شده است.
رييس جهاد کشاورزي اقليد گفت: شهرستان اقليد با 14 هزار هکتار کشت چغندر قند و توليد هشت درصد قند کشور ، مقام اول توليد چغندر قند فارس را داشته که در دو سال اخير بدليل مشکلات موجود ، اين ميزان به شدت افت کرده است.
مهندس اسد شريفي افزود: سال گذشته در اين شهرستان يک هزار هکتار زير کشت چغند رقند بود و امسال اين ميزان به چهار هزار و 500 هکتار رسيده است.
وي اظهار داشت: واردات شکر بخش عمده اي از کشاورزي اين شهرستان را فلج کرد، کارخانه را به تعطيلي کشانيد و چهار هزار بهره بردار اين محصول را بلاتکليف کرده است.
وي ادامه داد: اين شهرستان با توليد سالانه 500 هزار تن چغندر قند با 12 کارخانه قند کشور قرار داد داشت که نا آگاهي برخي مسوولان ، مصيبت را براي اين شهرستان به ارمغان آورد.
وي ساماندهي وضعيت کشت چغندر قند ، بدليل نقش مهم و حياتي بودن آن در الگوي اقتصاد منطقه را ضروري دانست و خواستار توجه ويژه مسوولان شد.
شهرستان اقليد در شمال استان فارس واقع شده است.
کد خبر: 646361
تاريخ خبر: 1/6/1388
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
كد خبر: 335
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR