آرشيو اخبار
*افزايش لاك‌پشتي قيمت شكر هم‌چنان ادامه دارد* معاون وزير بازرگاني: توليد داخلي جوابگوي مصرف نيست
 
حدود يك ماه پيش، ايسنا گزارشي منتشر كرد كه در آن اشاره شده بود با توجه به با كاهش 18 درصدي واردات رسمي و توليد شكر در سال گذشته، افزايش قيمت شكر شروع شده است. وزارت بازرگاني نيز با تاييد اين موضوع علل آن را برشمرد كه هم‌اكنون نيز اين روند افزايش قيمت ادامه دارد؛ هم‌چنين معاون وزير بازرگاني در توسعه داخلي با رد نكردن اين موضوع و تصريح اينكه توليد داخلي جوابگوي ميزان مورد نياز كشور نيست، اظهار كرد: به محض اين‌كه فصل برداشت چغندر شروع شود و اين كار صورت بگيرد، اين موضوع بر قيمت شكر داخلي اثر مي‌گذارد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه طبق گفته فعالان صنعت شكر كشور از جمله بهمن دانايي - دبير و عضو هيات ‌مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي توليد قند و شكر - و رسول رستم‌خاني - يک عضو هيات مديره انجمن صنايع همگن غذايي و دارويي استان زنجان - نياز سالانه كشور به شكر بيش از دو ميليون تن است، آمارها نشان مي‌دهند در سال گذشته 912 هزار تن شكر وارد و450 هزار تن توليد شده بود كه اين كمبود طبيعتا بايد خود را در بازار امسال هم نشان مي‌داد كه به نظر مي‌رسد اين امر رخ داده است.

سخنان معاون وزير بازرگاني در مورد وضعيت شكر در كشور نيز به گونه‌اي مهر تاييدي است بر كمبود شكر در كشور.

محمد ضيغمي در اين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: ميزان شكري كه در داخل مصرف مي‌شود كامل با توليد داخلي جوابگو نيست. به همين دليل مقداري شكر از خارج وارد مي‌شود كه البته اين‌ها نوعا شكر خام هستند و در كارخانه‌هاي ما به شكر سفيد تبديل و عرضه مي‌شوند.

شايد به همين دليل است كه در آخرين آمار واردات شكر به كشورمان شاهد افزايش هستيم.

طبق اعلام گمرك كشور، در ارديبهشت‌ماه امسال به ميزان 106 هزار تن قند و شكر از نيشكر تصفيه نشده بدون مواد خوشبوكننده يا رنگ‌كننده به ارزش 61 ميليون دلار وارد كشورمان شده است كه اين ميزان واردات در ارديبهشت‌ماه سال گذشته 98 هزار تن و به ارزش 27 ميليون دلار بود.

اين آمار يعني ميزان واردات شكر به كشورمان در ارديبهشت‌ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب هفت و 125 درصد رشد داشته است.


*افزايش قيمت شكر در داخل و خارج

از سوي ديگر در همين آمار مي‌توان افزايش قيمت 100 درصدي شكر وارداتي را مشاهده كرد. چرا كه واردات شكر در ارديبهشت‌ماه امسال با قيمت متوسط 0.6 دلار براي هر كيلوي آن در حالي صورت گرفته است كه اين قيمت در مدت مشابه سال 88 به ميزان 0.3 دلار بود.

ضيغمي همچنين درباره قيمت شكر به موضوع متاثر بودن قيمت‌ داخلي از قيمت شكر در بازارهاي جهاني اشاره مي‌كند كه با توجه به افزايش قيمت شكر وارداتي، بنابراين طبيعي به نظر مي‌رسد كه اين قيمت در داخل هم صعودي شده باشد.

مشاهدات در سطح بازار تهران هم اين موضوع را تاييد مي‌كند. چراكه قيمت هر كيلو شكري كه قبل از اين طبق آمار بانك مركزي 1000 تومان بود، اكنون بسته‌هاي 900 گرمي‌اش با قيمت 1250 تومان (كه برروي بسته‌هايش درج شده است) به دست مردم مي‌رسد.

اين درحالي است كه در اوايل ارديبهشت‌ماه امسال قيمت هر كيلو شكر در سطح شهر تهران از 900 تومان تا 1200 تومان مشاهده شده بود. با اين حال، هرچند تفاوت قيمت يك ماهه شكر براي برخي آن‌چنان نگران‌كننده نباشد، اما از آنجايي كه شكر جزو مواد اوليه بسياري از محصولات از شيريني گرفته تا انواع مرباها محسوب مي‌شود، بنابراين بايد مسوولان بيش‌تر به آن توجه كنند.

در همين زمينه معاون وزير بازرگاني نيز با اشاره به اين كه هنوز فصل برداشت شكر در داخل نرسيده است، تصريح مي‌كند: به محض آن‌كه فصل برداشت چغندر شروع شود و اين كار صورت بگيرد اين موضوع بر قيمت شكر داخلي اثر مي‌گذارد.

هم‌چنين قبل از اين وزارت بازرگاني در واكنش به گزارش ايسنا درباره افزايش قيمت شكر، با تاييد آن علت اين افزايش قيمت را مواردي چون كاهش توليد شكر در داخل كشور، بروز خشكسالي و افزايش قيمت جهاني شكر خام و سفيد در بازارهاي و بورس‌هاي بين‌المللي، تمايل نداشتن بخش خصوصي به واردات به علت نبود صرفه اقتصادي، افزايش هزينه‌هاي سربار كارخانه‌ها، اطلاع‌رساني نكردن در مورد قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، افزايش تعرفه كالاهاي مصرف و اساسي، كشاورزي، صنعتي و... كه براساس قوانين مجلس شوراي اسلامي و ماده 15 قانون بودجه سال 1389، است عنوان كرده بود.

در آن توضيحات وزارت بازرگاني نيز وعده داده شده بود كه «در نيمه دوم امسال، با شروع بهره‌برداري شكر چغندري و نيشكري محصول شكر با قيمت مناسب‌تري به بازار عرضه خواهد شد.» حال اينكه تا اين مدت با اين افزايش قيمت شكر در بازار و به تبع آن انواع محصولاتي كه شكر مواد اوليه آن است، چه بايد كرد؟ سوالي است كه مسوولان امر درباره آن هنوز توضيحي ارايه نداده‌اند!

تاريخ خبر: 02/04/1389
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 351
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR