آرشيو اخبار
/کشاورز مي‌کارد، دلال درو مي‌کند/ متخصص كشاورزي: احتكار محصولات از سوي واسطه‌ها سبب كاهش عرضه و افزايش قيمت مي‌شود
 
به اعتقاد يك متخصص اقتصاد كشاورزي، تصحيح كاركردهاي منفي واسطه‌ها سبب افزايش درآمد سرانه بخش كشاورزي مي‌شود.

دكتر عليرضا كرباسي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تاكيد بر لزوم حمايت دولت و بخش خصوصي براي كاهش نقش منفي واسطه‌ها اظهار كرد: زماني كه نقش منفي واسطه‌ها در قالب حمايت تعاوني‌ها، دولت و بخش خصوصي كمتر شود، فعاليت‌هاي بازاررساني و بازاريابي نيز به خوبي انجام مي‌شود و اين مساله باعث رونق توليد و افزايش درآمد كشاورزان و در نهايت سبب افزايش درآمد سرانه بخش كشاورزي و توسعه آن مي‌شود.

وي افزود: با تصحيح كاركرد واسطه‌ها، كشاورز مي‌تواند در بخش كشاورزي سرمايه‌گذاري بيشتري انجام دهد و بر روي كميت و كيفيت توليد خود برنامه‌ريزي كند و اين باعث مي‌شود از نظر كمي و كيفي، توليد بخش كشاورزي بهبود پيدا كند و تكنولوژي وارد بخش كشاورزي شود.

وي يادآور شد: برخي از واسطه‌ها با احتكار محصولات و كنترل عرضه محصول در بازار رقم زيادي را بابت ريسك خود مي‌گيرند كه نقش منفي آن‌ها را افزايش مي‌دهد و اين سبب كاهش عرضه و افزايش قيمت مي‌شود.

كرباسي تاكيد كرد: دولت بايد بر واسطه‌ها و دلال‌ها كنترل داشته باشد و قيمت خدماتي نظير حمل و نقل، انبارداري و بسته‌بندي استاندارد باشد تا زماني كه به مصرف كننده مي‌رسد قيمت عادلانه باشد.

اين متخصص اقتصاد كشاورزي با بيان اينكه كشاورزان بايد نهاد يا سازمان منسجمي داشته باشند تا بتواند از حقوق آن‌ها در بازار حمايت كند،‌ خاطر نشان كرد: كشاورزان و توليدكنندگان بايد در قالب شركت‌هاي بازاررساني و بازاريابي قدرت رقابت خود را افزايش دهند.



تاريخ خبر: 25/04/1389
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 352
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR