آرشيو اخبار
عرضه روغن و شکر 15% زير قيمت بازار
 

عرضه روغن نباتي با 12 تا 15 درصد و شکر با 15 درصد زير قيمت بازار از پنجم مرداد در 300 مرکز عرضه مستقيم کالا و شعب فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي آغاز مي شود.


به گزارش واحد مرکزي خبر، ديگر اقلام پرمصرف اين ماه اعم از مرغ، گوشت قرمز، خرما، برنج و مواد لبني نيز در 300 مرکز عرضه مستقيم کالا، 200 شعبه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و 26 هزار واحد صنفي داوطلب فروش فوق‌العاده با 5نرخ تا 25 درصد زير قيمت بازار عرضه مي‌شود.
آقاي مدرس خياباني، قائم‌مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني ‌گفت با مباشراني که در اجراي طرح هدفمندي يارانه اقدام به ذخيره‌سازي شکر کرده بودند هماهنگي‌هاي لازم شده است تا بخشي از شکر ذخيره‌سازي را به صورت تدريجي در 300 مرکز عرضه مستقيم کالا و شعب فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به قيمت تعادلي که حدود 15 درصد زير قيمت بازار است ، عرضه کنند.
وي قيمت تعادلي را حدود 1100 تومان اعلام کرد و اظهار داشت : براساس اعلام سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان حداکثر قيمت شکر فله در بازار 1320 تومان، هر کيلوگرم شکر بسته‌بندي حداکثر 1500 تومان و بسته‌هاي 900 گرمي حداکثر 1350 تومان است.
مدرس خياباني ، فروش شکر بالاتر از قيمت‌هاي مذکور را گرانفروشي دانست و از مردم ‌خواست در صورت برخورد با مصاديق گرانفروشي ، آن را براي پيگيري و برخورد با متخلفان در سراسر کشور از طريق شماره تلفن 124 گزارش دهند.
همچنين بخشي از ذخاير شکر با قيمت تعادلي در اختيار صنف قنادان قرار خواهد گرفت تا زولبيا باميه که در ماه مبارک رمضان پرتقاضاست با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار بگيرد.
قائم‌مقام معاونت بازرگاني داخلي افزود : تعرفه واردات شکر به منظور ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي اين فرآورده در بازار داخلي اخيرا به 4 درصد (سود بازرگاني) کاهش يافت و در اين ميان برخي با دامن زدن به نگراني کارخانه هاي شکر مي گويند اين اقدام به توليد داخلي لطمه مي‌زند اما مدرس خياباني به توليدکنندگان اطمينان داد وزارت بازرگاني پيش از آغاز فصل برداشت نيشکر و چغندر در داخل نسبت به برگرداندن تعرفه به سطح قبلي اقدام خواهد کرد و اولويت اين وزارتخانه و تأکيد هميشگي دولت حمايت از توليد داخل است.
او گفت : توليد داخلي در سال 89 نسبت به سال 88 دو برابر شد و با توجه به اينکه روند افزايش توليد امسال هم ادامه خواهد داشت به هيچ عنوان اجازه نخواهيم داد توليدکنندگان داخلي دچار زيان و آسيب شوند.
مدرس خياباني گفت: اولويت اصلي در تأمين شکر و تنظيم بازار توليدکنندگان داخلي هستند و وزارت بازرگاني هماهنگ با دولت تلاش خواهد کرد روند افزايش توليد داخلي و رسيدن به ضريب خودکفايي در شکر دچار وقفه و آسيب نشود. «با توجه به اينکه فصل برداشت نيشکر و چغندر داخلي نيمه دوم سال است بنابراين در نيمه اول توليد داخلي شکر نداريم و کاهش تعرفه نبايد موجب نگراني توليدکنندگان شود.»
مدرس خياباني گفت: با توجه به ذخاير خوبي که از برنج، روغن و شکر وجود دارد، ‌آمادگي خود را به دولت براي اعلام يک نوبت کالابرگ از اين سه رقم اعلام کرده‌ايم و رايزني‌ها براي تأمين 300 تا 400 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز همچنان ادامه دارد و با توجه به نظر مساعد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اميدواريم بزودي اين اعتبار تأمين شود.
وي همچنين از اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار براي سبد کالايي کارکنان دولت، کارگران و نيروهاي مسلح و فرهنگيان خبر داد و افزود : در اين سبد کالايي برنج، روغن، شکر و احتمالاً مرغ در نظر گرفته شده است.
مدرس خياباني در پاسخ به اين سؤال که سبد کالايي چه زمان توزيع خواهد شد، مي‌گويد: ترجيح ما اين است هر چه سريع‌تر اعتبار مصوب اختصاص يابد تا بتوانيم براي ماه مبارک رمضان اين سبد را توزيع کنيم در غير اين صورت بهتر است توزيع زماني انجام شود که به تعادل بازار هم کمک کند.
آقاي نوده فراهاني، ‌رييس شوراي اصناف کشور شرايط فعلي بازار را مطلوب توصيف کرد و گفت : استقبال واحدهاي صنفي براي مشارکت در فروش‌هاي فوق‌العاده ويژه ماه مبارک رمضان بسيار چشمگير است و تاکنون 26 هزار واحد صنفي آمادگي خود را براي فروش فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.
فروش فوق‌العاده اين واحدهاي صنفي که از طريق نصب پلاکاردهاي ويژه در سر در واحدها مشخص خواهد بود، از اول تا پايان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
نوده فراهاني افزود : فروش ويژه در سوپرمارکت‌ها، ‌فروشندگان مواد پروتئيني، مرغ و گوشت، قنادان و خواربارفروشان که اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان را عرضه مي‌کنند، ‌خواهد بود.
به گفته رئيس شوراي اصناف کشور، واحدهاي صنفي در قالب فروش فوق‌العاده ضمن پائين آوردن سود مصوب، احتمالاً بخشي از ذخاير کالايي را با قيمت تعادلي عرضه خواهند کرد.
تاريخ خبر: 02/05/1390
منبع: واحد مركزي خبر
كد خبر: 395
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR