آرشيو اخبار
داستان شكر تكرار مي‌شود؟
 
در حالي كه آمار حاكي از كاهش شديد واردات شكر به كشور طي سه ماهه نخست امسال است،‌ در تازه‌ترين رخداد تعرفه واردات شكر به چهار درصد كاهش يافت كه اين موضوع اعتراض صنايع قند و شكر را برانگيخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سه ماه نخست امسال براساس آمار رسمي منتشر شده از سوي گمرك تنها 36 هزار تن شكر توسط بخش خصوصي وارد كشور شد.

اين در حالي است كه در تازه‌ترين رخداد با توافق وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي، تعرفه واردات شكر خام تا اول مهر ماه چهار درصد تعيين شد. به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود طي سه ماه تابستان امسال واردات شكر به كشور اوج گيرد.

اين در حالي است كه عليرضا اشرف ـ رييس هيات مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر ايران ـ با اشاره به اين‌كه تصميم‌هاي غيركارشناسانه‌اي در صنعت قند و شكر گرفته مي‌شود، اعلام كرد:‌ با رسيدن به تعادل در بازار شكر گمان مي‌كرديم كه مسئولان صنعت قند و شكر دريافته‌اند، اما با كاهش تعرفه واردات شكر و افزايش توليد چغندر و نيشكر مجددا به شرايط سال 1385 باز خواهيم گشت كه اين تاسف‌بار است. در آن سال واردات بي‌رويه شكر بسياري از كارخانه‌ها را زمين‌گير كرد.

او همچنين پيش‌بيني كرد كه توليد شكر در بخش كارخانه‌هاي چغندري و نيشكري امسال به يك ميليون و 250 هزار تن برسد.

اشرف همچنين با اشاره به اين‌كه در حال حاضر يك ميليون و 100 هزار تن شكر توليدي در كشور وجود دارد، عنوان كرد كه با اين وجود ديگر دليلي براي ورود 680 هزار تن شكر به كشور وجود ندارد.

دولت اعلام كرد كه براي كاهش قيمت قند و شكر در بازار اقدام به كاهش تعرفه كرده اما فعالان صنعت قند و شكر مي‌گويند كه دولت براي كنترل بازار مي‌تواند از 600 هزار تن شكر ذخيره در انبارها استفاده كند.

به گزارش ايسنا، اوج واردات شكر به كشور به سال 1385 برمي‌گردد كه در آن سال در مجموع دو ميليون و 481 هزار تن شكر وارد كشور شد.

از آن سال به بعد روند واردات شكر به كشور نزولي بود تا اين‌كه مجددا در سال گذشته حجم واردات شكر به كشور با افزايش نسبت به سال 1388 به يك ميليون و 805 هزار تن رسيد.

برآورد مي‌شود در سه ماهه تابستان امسال همزمان با كاهش تعرفه واردات نزديك به 700 هزار تن شكر وارد كشور شود.

تاريخ خبر: 09/05/1390
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 398
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR