آرشيو اخبار
همزمان با فصل برداشت؛ 745 هزار تن شكر بدون تعرفه وارد شد
 
مديرعامل مركز صنايع قند ايران از واردات 745 هزار تن شكر با تعرفه‌ي صفر خبر داد و گفت: درصورتيكه مقرر شده بود تعرفه واردات به هيچ عنوان صفر نشود به درخواست معاونان وزير بازرگاني تعرفه 24 درصدي از 24 تير تا اول مهرماه صفر شد و شكرهايي كه پشت مرزهاي كشور بودند همزمان با برداشت و توليد داخل بدون تعرفه وارد شد.

خليل بهزاد در گفت و گو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با گلايه از اينكه هرساله زمان بهره‌برداري چغندرقند، شكر با تعرفه صفر درصد وارد و كشاورزان و كارخانه‌هاي داخلي متضرر مي‌شوند، تصريح كرد: درصورتيكه مقرر شده بود تعرفه واردات به هيچ عنوان صفر نشود به درخواست معاونان وزير بازرگاني تعرفه 24 درصدي از 24 تير تا اول مهرماه صفر شد.

وي افزود: درحاليكه شكر به‌اندازه كافي وجود داشت و نياز به واردات نبود با صفر شدن تعرفه، شكرهايي كه پشت مرزهاي كشور بودند، بدون تعرفه و با دلار ارزان وارد شد اما واردات بايد به‌گونه‌اي باشد كه به توليد داخل و كشاورزان ضربه نزند كه تاكنون اين سياست اعمال نشده است.

به گفته بهزاد ظرفيت كارخانه‌هاي توليدي تا دو ميليون و 500 هزار تن است، اما چغندرقند نيست. امسال يك ميليون و 250 هزار تن شكر توليد شد كه باتوجه به مصرف سرانه 30 كيلوگرمي و نياز دو ميليون و 100 هزار تني شكر در كشور نيازمند واردات يك ميليون تن شكر هستيم.

به گفته مديرعامل مركز صنايع قند ايران از اول سال تا پايان مهرماه،820 هزار تن شكر خام وارد شده كه 745 هزار تن از اين ميزان با تعرفه‌ي چهار درصد و 75 هزار تن با تعرفه‌ي 24 درصد وارد شده است.

اين درحاليست كه وزير جهاد كشاورزي از كاهش شديد ميزان واردات شكر در پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام كرده است: سياست‌هايي كه دولت براي تنظيم بازار شكر، كنترل واردات و در عين حال حمايت از توليد داخلي اتخاذ كرده، جواب داده است.

به گفته بهزاد هم‌اكنون كه در فصل برداشت چغندرقند هستيم، تعرفه‌ي شكر خام 24 درصد و شكر سفيد 35 درصد است.

مديرعامل مركز صنايع قند ايران قيمت هر كيلو شكر را هزار و 50 تومان عنوان و اظهار كرد: قيمت تمام‌شده‌ي شكرخام با توجه به شرايط قيمت جهاني شكر خام و پرداخت تعرفه‌هاي گمركي و هزينه‌ي تصفيه آن در مركز كشور بدون سود وارد‌كننده، در حال حاضر هزار و 275 تومان برآورد مي‌شود.

وي اظهار كرد: چون شكر همزمان با توليد داخلي و آغاز بهره‌برداري كارخانجات قند وارد شده است، كارخانه‌ها براي تامين منابع مالي مجبور به كاهش قيمت قند و شكر هستند.

بهزاد افزود: با توجه به اينكه هر ساله همزمان با توليد داخلي، شكر خام وارد شده آثار مخربي روي توليدات داخلي گذاشته است. چراكه نوسانات شديد تعرفه‌ي شكر كه گاهي اوقات در كمتر از 24 ساعت و بدون اطلاع قبلي اتفاق مي‌افتد، صنعت قند را به عنوان صنعت مادر دچار بحران كرده است.

تاريخ خبر: 28/8/1390
منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
كد خبر: 409
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR