آرشيو اخبار
چغندرقند پرسود بود اما از بين رفت
 
بك عضو انجمن صنفي كشاورزان استان خوزستان از مشكلات كشاورزان اين استان و لزوم احياي كشت چغندرقند به عنوان يك محصول پرسود سخن گفت.

بخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: چغندرقند از محصولات پر سود استان خوزستان بود كه متاسفانه به دليل مشكلات بخش صنعت دراين استان ميزان اين محصول كه در گذشته 10 هزار هكتار بود امروز به سطح كشت صفر رسيده است.

وي افزود: در حال حاضر تنها محصولي كه در استان كشت مي‌شود گندم است كه با توجه به قيمتي كه دولت تعيين كرده فاقد توجيه اقتصادي است و كشت سبزيجات و صيفي‌جات هم به دليل غير قابل پيش بيني بودن رفتار بازار كاري پر ريسك است و اگر سودي هم حاصل شود نصيب واسطه‌ها خواهد شد.

او با ابراز تاسف از اوضاع نابه‌سامان صنعت قند در كشور گفت: از حدود شش سال پيش دو كارخانه در اين استان، يكي در دزفول و ديگري در اهواز تعطيل شده‌اند كه به تبع آن كشت چغندرقند در استان به صفر رسيده و كشاورزان اين استان را از كشت يك محصول پر سود محروم ساخته است.

عضو انجمن صنفي كشاورزان استان خوزستان درباره مزايايي كه احياي كشت چغندرقند مي‌تواند در استان داشته باشد گفت: در درجه اول چغندرقند محصولي است كه حاصلخيزي را حفظ مي‌كند و از سوي ديگر در حال حاضر توليد شكر در داخل ضروري است و از همه مهمتر به دليل سودي كه دارد موجب افزايش انگيزه كشاورزان مي‌شود.

بخشنده در پايان از مهمترين مشكلات كشاورزي استان خوزستان گفت و افزود: بعد از اجرايي شدن هدفمندي يارانه ها قيمت‌ نهاده‌هايي چون كود 10 برابر قيمت سابق شده و ساير نهاده‌ها هم چيزي حدود 5-4 برابر افزايش قيمت داشته‌اند.

وي همچنين هزينه‌هاي سنگين برق و سوخت را از ديگر مشكلات كشاورزي خواند و خشكسالي‌هاي پي در پي اين استان را هم مانع از رشد كشت و صنعت دانست.
تاريخ خبر: 22/05/1391
منبع: ايسنا
كد خبر: 430
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR