آرشيو اخبار
وزارت صنعت اعلام کرد: نیاز 837 هزار تنی کشور به واردات شکر در سال 92
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز کشور به واردات شکر را در سال جاری معادل 837 هزار تن اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی ضمن بررسی اهمیت و جایگاه استراتژیک صنعت قند و شکر نیاز کشور به واردات شکر را در سال‌های 1392 و 1393 به ترتیب 837 و 830 هزار تن اعلام کرد.

براساس آمار ارائه شده از سوی این وزارتخانه در سال‌های 1392 و 1393 میزان تولید داخلی شکر به ترتیب به یک میلیون و 494 و یک میلیون و 534 هزار تن خواهد رسید و با توجه به نیاز داخلی در سال 1392 و 1393 که به ترتیب دو میلیون و 331 و دو میلیون و 364 هزار تن است کسری تولید به مصرف کل در این دو سال کمتر از 900 هزار تن برآورد می شود.

در این گزارش مشکلات عمده صنعت قند و شکر ایران نوسان قیمت جهانی شکر، افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند و حقوق دستمزد که همواره افزایش قیمتی را به شکر تحمیل می کند، ورود بی رویه شکر به دلیل نبود مدیریت تعرفه‌ای مناسب، فرسودگی کارخانه‌های قند و شکر چغندر و نیشکری به دلیل قدمت آن‌ها و فقدان بازسازی در این سال‌ها به دلیل مشکلات نقدینگی و ضعف سودآوری مناسب در این صنعت، افزایش هزینه‌های تولید به دلیل نیروی انسانی مازاد بر نیاز، فقدان سرمایه‌گذاری لازم در صنایع جانبی و پایین دستی صنعت نقد، نبود بانک اطلاعاتی جامع در زمینه تحقیقات انجام شده در مورد صنعت قند و شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها و دریافت نشدن تسهیلات سرمایه در گردش به دلیل بدهی معوقه بانکی برشمرده شده اند.

دستور تصویب حقوق ورودی مناسب برای واردات شکر متناسب با قیمت تمام شده شکر تولید داخل، تسریع در بررسی و اعلام قیمت شکر که مبنای تعیین حقوق ورودی خواهد بود، استمهال بدهی واحدها برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش، کنترل واردات به میزان نیاز و توزیع قند و شکر در سیستم یارانه‌ای به صورت بسته بندی جهت ارزش افزوده بیشتر از جمله راهکارهای پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل بخشی از مشکلات صنعت قند و شکر به شمار می روند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره آینده صنعت قند و شکر اعلام کرده است که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی قند و شکر، قیمت تولید داخل با قیمت‌های جهانی قابل رقابت بوده و احداث کارخانه‌های جدید تولید شکر از چغندر در شمال غربی کشور توصیه می‌شود. همچنین با توجه به افزایش جمعیت کشور همواره نیاز به حدود 2.2 میلیون تن شکر خواهد بود که نیمی از آن با توجه به تولیدات چغندر و نیشکر از داخل تامین می شود و نیمی دیگر نیز باید به صورت شکر خام وارد شود تا در داخل تصفیه و مصرف شود. بنابراین ضروری است که واحدهای تولیدی بازسازی و نوسازی شوند تا این صنعت بتواند در آینده نه چندان دور نیاز کشور را به طور کامل تامین کند.
تاريخ خبر: 92/2/2
منبع: ایسنا
كد خبر: 434
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR