آرشيو اخبار
بهمن دانايي: الزام‌هاي حماسه اقتصادي در صنعت قند وشکر
 
بهمن دانایی _ دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران

وجود يك اقتصاد ملي نيرومند و درون‌زا كه توانايي ايجاد اشتغال براي جوانان ايراني را داشته باشد، مسير رشد توليد داخلي را هموار كند و شرايط استفاده از همه توانايي‌هاي سرزميني را مهيا كرده و در نهايت به افزايش رفاه شهروندان منجر شود، از الزام‌هاي ملي است. مقام معظم رهبري سال‌هاست كه به‌مناسبت‌هاي گوناگون درباره اقتصاد ملي نيرومند با محوريت توليد داخل و رهايي از وابستگي‌هاي دردآور به دولتمردان توصيه مي‌كنند.

مقام معظم رهبري در همين راستا چندين سال است كه در پيام‌هاي نوروزي به حمايت از توليد ملي تأكيد دارند. در پيام نوروزي سال 1392 ايشان، نكات بسيار بااهميتي درباره چگونگي اداره اقتصاد ملي و خلق حماسه اقتصادي ديده مي‌شد كه بايد در كانون توجه جدي قرار گيرد. انجمن صنفي كارخانه‌هاي قندوشكر ايران در همه سال‌هاي سپري‌شده با لحاظ كردن خواسته‌هاي مقام معظم رهبري تلاش گسترده‌اي را براي نيل به خودكفايي در يكي از صنايع اساسي كشور داشته و دارد. محقق شدن شعار حماسه اقتصادي نيز مانند هميشه در دستور اعضاي اين انجمن قرار خواهد گرفت.
حماسه اقتصادي اما بدون ترديد در گروي تحقق شاخص‌هاي مهمي مثل استقلال ارزي و رشد توليد داخلي و ملي كالاهايي است كه با امنيت‌غذايي و سياسي كشور پيوند جدي داشته و دارند. هر سازمان، نهاد و مؤسسه‌اي كه قصد دارد در سال 1392 در مسير خلق حماسه اقتصادي باشد بايد راه‌هاي عملي و واقعي براي حمايت از توليد ملي را شناسايي و معرفي كند. الزام‌هاي رسيدن به توليد ملي در حدي كه اقتصاد كلان و كسب‌وكار و معيشت شهروندان به درآمدهاي ارزي حاصل از فروش نفت‌خام وابسته نباشد كدامند؟ راه‌هاي كارشناسانه و اجرايي كه مي‌تواند به توسعه و رشد اقتصاد ملي و توليد داخل كمك كند در زمره كدام اقدام‌ها قرار مي‌گيرند؟ واقعيت اين است كه متأسفانه نهاد دولت و به‌ويژه برخي از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در سال 1391 به‌جاي حمايت از توليد ملي سخت‌گيري نسبت به توليد داخلي را افزايش دادند.
در سال گذشته و در شرايطي كه عرضه ارز از طرف بانك مركزي به‌دليل تشديد محدوديت‌ها در انتقال ارز با كاهش جدي مواجه شد و تصور عمومي اين بود كه در اين وضعيت، اختصاص ارز با قيمت‌هاي پايين و نرخ مرجع به واردات كالاهايي مثل شكر با محدوديت مواجه خواهد شد اما اين اتفاق نيفتاد. در سال گذشته برخي از دلالان به‌دلايل گوناگون ارز مرجع براي واردات شكر گرفتند و درحالي كه بايد بر فروش آن‌ها نظارت مي‌شد اين اتفاق نيفتاد. اين پرسش جدي است كه آيا معلوم شد كه واردكنندگان شكر با ارز مرجع شكر وارداتي را با چه قيمتي و چگونه و در كجا عرضه كردند؟

آيا در اين عرضه نظارتي شده است و مي‌توان اميدوار بود كه يك گزارش رسمي در همين زمينه منتشر شود؟ درحالي‌كه اين رفتار مداراجويانه با واردات در سال 1391 موجب شد كه بالاتر از يك ميليارد دلار شكر وارد كشور شود، مأموران دستگاه‌هاي نظارتي اما سختگيري به توليد داخلي را به حداكثر رساندند. سختگيري‌هاي بدون توجيه اقتصادي به توليد داخلي در سال 1391 رفتاري برخلاف حمايت از توليد ملي بود كه اتفاق افتاد. در سال گذشته و درحالي‌كه دولت شعار حمايت از توليد داخل را مي‌داد اما حمايت‌هاي تعرفه و سهميه‌اي درباره برخي از مهم‌ترين كالاها از جمله شكر در عمل رخ نداد. اگر دولت مي‌توانست و اراده‌اي براي افزايش قدرت رقابتي اين توليد داخلي با واردات را نشان مي‌داد بايد از دادن ارز ارزان قيمت به واردات اجتناب مي‌شد. درحالي‌كه افزايش نرخ ارز و واقعي شدن آن در سال 1391 موجي از اميد در دل‌ها ايجاد كرد كه مي‌توان رقابت واقعي با واردات انجام داد اما دولت با دادن ارز به قيمت هر دلار 1226 تومان راه را مسدود كرد. اگر قرار باشد كه در سال حماسه اقتصادي، رفتارهايي مانند گذشته داشته باشيم و تنها به شعار اكتفا كنيم راه به‌جايي نخواهيم برد. حماسه اقتصادي با حمايت از توليد داخلي ممكن مي‌شود. اگر دولت نرخ ارز براي واردات را در سطحي پايين‌تر از قيمت بازار آزاد و يا دست‌كم نرخ ارز در مركز مبادله تعيين نكند، رسيدن به خودكفايي در توليد شكر به زمان كمتري نياز خواهد داشت.
تاريخ خبر: 1392/2/14
منبع: فود پرس
كد خبر: 438
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR