آرشيو اخبار
درخواست يک مقام مسوول: تعرفه جديد واردات شکر تعيين شود
 
تهران - ايرنا - رييس هيات مديره مجمع ملي تشکل هاي کشاورزي کشور به منظور حمايت از توليد داخل از وزارت جهادکشاورزي خواست تا تعرفه 35 درصدي واردات شکر داير و مبلغ آن افزايش يابد.
ID: 81014480 | : 08/11/1392 - 12:6
مسعود اسدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود:درسالهاي اخير باندها و مافياي شکر موجب واردات بي رويه و حذف تعرفه واردات شکر به کشور شدند و با نفوذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت توانست به شکل لجام گسيخته اي به واردات و ذخيره سازي اين محصول اقدام کند.

وي اظهار داشت: به طور قطع ادامه روند واردات بي رويه شکر مي تواند توليد نيشکر، چغندر قند و کارخانجات فراوري اين صنعت را به ورطه نابودي بکشاند،بنابراين در راستاي حمايت از توليد داخل و براساس قانون انتزاع و بازگشت برخي از وظايف بخش کشاورزي به وزارت جهاد کشاورزي انتظار مي رود اين وزارتخانه نسبت به ايجاد تعرفه جديد شکر بين 35 تا 45 درصد اقدامات لازم به عمل آورد.

رييس هيات مديره مجمع ملي تشکل هاي کشاورزي تصريح کرد: گرچه شکر همانند گوشت و غلات از محصولات استراتژيک به شمار نمي رود اما سهمي در سبد خانوار دارد که براي تامين امنيت غذايي کشور به توليد اين محصول در داخل کشور نياز داريم و نبايد با حذف تعرفه 35 درصدي و افزايش بي رويه واردات توليد اين محصول را در کشور با چالش روبرو کنيم.

به گفته اسدي در حال حاضر سهم شکر در سبد خانوار 3 دهم درصد ، ميوه 2.4 درصد و گوشت 6.2 درصد است و لذا سهم شکر در سبد خانوار بسيار ناچيزاست و نيازي به واردات بي رويه آن نيست.

وي گفت: با وجود شرايط اقتصادي موجود، کشور داراي توليدکنندگان قوي در صنعت نيشکر و چغندرقند است و حذف تعرفه 35 درصدي واردات که چندي پيش اجرايي شد توليدکنندگان نيشکر و چغندرقند و صنايع را در آستانه ضرر و زيان قرار داده است.

وي ادامه داد: در دولت دهم که مسووليت وضع و حذف تعرفه ها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت ما به عنوان نمايندگان جامعه کشاورزي کشور هيچگونه انتظاري از اين وزارتخانه نداشتيم، چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت هميشه در چارچوب منافع تجار و بازرگانان گام برداشته و به جاي اينکه حامي توليد داخل باشد حامي منافع بازرگانان و تجار بوده است.

اسدي تاکيد کرد: هم اکنون براساس قانون انتزاع و بازگشت برخي وظايف بخش کشاورزي به وزارت جهادکشاورزي بايد وضع تعرفه هاي محصولات کشاورزي توسط وزارتخانه متبوع انجام شود و انتظار داريم هرچه سريعتر اين تعرفه 35 تا 45 درصدي براي واردات شکر تعيين شود تا توليدکنندگان نيشکر و چغندرقند بيش از اين متضرر نشوند.

وي با بيان اين که باحذف تعرفه شکر قيمت اين محصول درداخل به شکل غيرمنطقي کاهش يافته و ضرر توليدکنندگان داخلي را به همراه داشته است،گفت:درحال حاضر گوشت قرمز و غلات از محصولات استراتژيک به شمار مي روند که به دليل محدوديت منابع آبي ناچار به واردات برخي محصولات و نهاده هاي کشاورزي هستيم اما واردات بي رويه شکر موضوعيتي ندارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر توليدکنندگان نيشکر و چغندرقند استان هاي مختلف خواستار تعيين و افزايش تعرفه شکر توسط مجلس شوراي اسلامي و دولت شدند که اميدواريم هرچه سريعتر اين امر تحقق يابد.

به گفته اسدي در حال حاضر شکر مورد نياز کشور 2 ميليون تن است که يک ميليون و 200 هزار تن آن در داخل در سطحي بالغ بر 100 هزار هکتار توليد و حدود 800 هزار تن آن نيز وارد مي شود.

وي اظهار داشت: از اين ميزان 680 هزارتن نيشکر از کشت و صنعت هاي نيشکري استان خوزستان توليد مي شود که قطب توليد نيشکر کشور به شمار مي رود.

اقتصام(4)9186 **1561
تاريخ خبر: 92/11/8
منبع: ايرنا
كد خبر: 444
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR