آرشيو اخبار
واردات 7.2 ميليون تن گندم محقق نشد/ واردات نهاده‌ها در انحصار هيچ‌کس نيست
 

با حمايت اتحاديه‌ها، تعاوني‌ها و بخش خصوصي تلاش مي‌کنيم تا حضور دولت به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري کشاورزي ايران (ايانا)، وزير جهاد کشاورزي در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران در نشستي صميمي با فعالان بخش خصوصي حاضر و از نزديک با مشکلات بخش خصوصي آشنا شد.

در اين نشست، مقرر شد که مرکز اصلي مطالعات آب در محل اتاق تشکيل شود و از وزارت جهاد کشاورزي، مسئولان و ساير دست‌اندرکاران براي حل بحران آب و استفاده بهينه از آن، نظرخواهي شود.

همچنين در اين نشست، مشکلات کشاورزي در بخش‌هاي زيتون، نخود، خرما، صنايع غذايي و قيمت‌هاي تمام‌شده مورد بحث و بررسي قرار گرفته و علاوه بر آن مشکلات و مسائل پيش روي داروهاي دامپزشکي، سم و کود، توليد نهاده‌هاي دامي و بذر، فرآوري محصولات کشاورزي، بازاررساني و ظرفيت‌هاي موجود در کشور تحت بررسي قرار گرفت.

وزير جهاد کشاورزي در حاشيه اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره واردات و تعرفه‌ها و سياست وزارتخانه در اين باره گفت: واردات و وضع تعرفه‌ها ازجمله وظايف وزارت جهاد کشاورزي است که تدبير دولت بر آن است که اگر وارداتي انجام مي‌شود، به شکلي باشد که به محصول داخلي آسيبي وارد نشده و توليدکنندگان دچار ضرر و زيان نشوند.

محمود حجتي افزود: مطابق قانون برنامه پنجم توسعه نيز بدين‌ترتيب تعرفه‌ها به‌گونه‌اي وضع خواهد شد که اجحافي به مصرف‌کننده نيز وارد نشود.

وي کشاورزي را اقتصادي‌ترين بخش خصوصي در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش مي‌کنيم که با حضور تعاوني‌ها، اتحاديه‌ها و بخش خصوصي بتوانيم حضور پشتيباني‌کننده دولت را به حداقل برسانيم.

حجتي درباره هدفمندي يارانه‌ها نيز ادامه داد: پس از اصلاحيه‌اي که به مجلس ارائه شد و تبصره‌اي که در دولت به تصويب رسيد، پيش‌بيني مي‌شود که 10 هزار ميليارد تومان از ارقامي که در تبصره مربوط به هدفمندي يارانه‌ها است، براي توليد و خدمات توليدي اختصاص يابد که در اين بخش، کشاورزي، صنعت، خدمات و حمل و نقل نيز در اين رديف قرار خواهد گرفت.

وي تصريح کرد: اگر هدفمندي يارانه‌ها در مرحله دوم اتفاق بيفتد، با توجه به اولويت‌هاي بخش کشاورزي و توليدي تسهيلات اختصاص‌يافته را در نظر خواهيم گرفت.

واردات، به ضرر توليد نيست

حجتي تأکيد کرد: توليد مرغ و تخم‌مرغ با توجه به ظرفيت‌هاي موجود کشور مناسب است و نياز به واردات نيست و در برخي موارد، عرضه محصولات توليدي در بازار صادراتي نيز جايگاه دارد.

وي اظهار داشت: در بخش گوشت قرمز تنها پنج درصد از نياز کشور متکي به واردات است که واردات آن انجام مي‌شود.

حجتي همچنين گفت: در زمينه واردات گوشت نيز هماهنگي‌هاي لازم انجام مي‌شود تا قيمت آن به توليد داخل لطمه‌اي نزند.

وي در ادامه افزود: توليدکنندگان داخلي 95 درصد توليد گوشت قرمز را انجام مي‌دهند و مابقي آن از طريق واردات تأمين خواهد شد.

حجتي خاطرنشان کرد: در زمينه واردات ساير محصولات نيز روال به همين شکل انجام مي‌شود.

قيمت شکر وارداتي نبايد کمتر از توليد داخلي باشد

وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: در زمينه واردات شکر بايد شرايط تعرفه‌گذاري به‌گونه‌اي باشد که قيمت تمام‌شده شكر وارداتي کمتر از توليد داخل نباشد.

وي با اشاره به واردات روغن که بيش از 90 درصد وابسته هستيم، تصريح کرد: تلاش مي‌شود که با آنچه که در داخل توليد مي‌شود، اين واردات هماهنگي داشته باشد.

حجتي يادآور شد: تمامي محصولات وارداتي به‌گونه‌اي تعرفه‌گذاري مي‌شود که به توليد داخل لطمه‌اي نزند.

براي واردات مرکبات برنامه‌اي نداريم

وزير جهاد کشاورزي درباره نياز به واردات مرکبات تأکيد کرد: با گزارش‌هاي رسيده از مناطق مخلتف کشور و مناطق آسيب‌ديده از بارش برف، مشخص شد که ميزان ذخيره‌سازي پاسخگوي نياز شب عيد بوده و انبارهاي مرکبات شمال کشور داراي ذخيره مناسبي است، بنابراين براي واردات مرکبات، برنامه‌اي نداريم.

وي درباره گندم اظهار داشت: با توجه به ذخاير کشور، مجوزي که براي واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده ، 7.2 ميليون تن بوده که به‌دليل مشکلات موجود، تاکنون محقق نشده است، اما بخش عمده‌اي از محصول مورد نياز گندم در حال ورود است.

حجتي درباره حمايت از بخش چاي کشور گفت: 160 ميليارد تومان براي حمايت از توليد چاي، خريد برگ سبز، عمليات به‌زراعي و بهبود بخشيدن به چاي توليدي در نظر گرفته شده که اميد مي‌رود در سال آينده با کمترين نگراني، بهترين توليد محقق شود.

وي درباره استخدام مهندسان ناظر در وزارت جهاد کشاورزي افزود: مطابق اختيارات قانون‌گذار، مراحل آزمون و گزينش در سطح کشور در حال انجام است و براي استخدام در سال آينده به‌نظر مي‌رسد که مشکلي وجود نداشته باشد.

حجتي خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات مورد نياز براي اين منظور که بيشتر به‌صورت استاني است، تأمين شود، مشکلات پيش رو حل خواهد شد و اميد مي‌رود که با توجه به سهميه استان‌ها و همکاري استانداري، اين موضوع به سرانجام برسد.

براي واردات نهاده، محدوديتي نداريم

وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: از لحاظ جنسيتي در بخش کشاورزي هيچ منع قانوني وجود ندارد، چرا که در بيشتر اماکن غيردولتي و مزارع کشاورزي و فعاليت‌هاي توليدي، اين کار توسط خانم‌ها انجام مي‌شود.

وي درباره واردات نهاده‌ها نيز تصريح کرد: طبق قانون، با توجه به نياز نهاده‌ها هيچ محدوديتي وجود ندارد و واردات نهاده‌هاي بخش کشاورزي نيز در انحصار هيچ‌کس نيست.

حجتي تصريح کرد: اميد مي‌رود حضور تشکل‌ها در سال‌هاي مختلف توليدي افزايش يابد و حتي خود اين قشر بتوانند نسبت به واردات اقدام کنند که در اين راستا وزارت جهاد کشاورزي نيز کمک مي‌کند تا براي توليد، ارزش افزوده ايجاد شود.
تاريخ خبر: 92/11/29
منبع: فودپرس
كد خبر: 446
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR