آرشيو اخبار
دولت قيمت خريد چغندر قند را 45 درصد افزايش داد
 
اهواز - ايرنا - دولت قيمت خريد هر کيلوگرم چغندر قند را از يک هزار و 650 ريال به دو هزار و 400 ريال افزايش داد که رشدي 45 درصدي را شامل مي شود.

'بهمن دانايي' دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر روز شنبه ضمن اعلام اين موضوع در گفت و گو با ايرنا، افزود: با وجود اعلام اين نرخ هنوز قيمت شکر تعيين نشده است.

وي با اعلام اينکه واردات بي رويه، توليد داخلي شکر را با چالش روبرو کرده گفت: اينک يک ميليون و 200 هزار تن شکر در دست توليد است و واردات بي رويه شکر خسارت بزرگي در حق صنعت قند و شکر است که توليد داخلي را با چالش جدي روبرو مي کند.

دانايي افزود: براي جلوگيري از تکرار اتفاق هاي ناگوار سال هاي گذشته که به علت بي تدبيري در واردات بي رويه شکر، صنعت قند و شکر در داخل با مشکلات اساسي روبرو شد که ضرورت دارد اين صنعت مورد حمايت قرار گيرد.

دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر گفت: علت تاخير در تعيين نرخ شکر دعوت نکردن از انجمن در نشست هاي اين کار گروه و ارائه آمار کذب از سوي زيرمجموعه به کارگروه است؛ مديران مياني در دولت هاي نهم و دهم هم آمار نادرست به مديران ارشد مي دادند و به همين خاطر محاسبات و تصميم گيري ها اشتباه از آب در مي آمد.

وي افزود: آمار ما مستند، گويا و صادقانه در اختيار کارگروه قرار گرفته اما برخي کارشناسان در اتاق هاي در بسته روي اين آمار تشکيک ايجاد مي کنند و به همين خاطر هنوز قيمتي تعيين نشده است؛ اين در حالي است که کارخانجات چغندري کار خود را شروع کرده اند و نيشکري ها هم در آستانه آغاز فعاليت خود هستند.

دانايي گفت: سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان از سال 85 ضوابطي براي قيمت گذاري کالاها و محصولات اعلام کرده که نرخ گذاري شکر بايد براساس اين ضوابط انجام شود که با توجه به افزايش نرخ چغندر قند از سوي شوراي اقتصاد که 65درصد قيمت تمام شده شکر چغندري را به خود اختصاص مي دهد با 30درصد افزايش نرخ شکر تا 24 هزار و 500 و 24 هزار و 700ريال پيشنهاد مي شود.

وي افزود: يکي از برگه هاي برنده دست ما براي افزايش قيمت، تسويه حساب بموقع با کشاورزان است، 40 روز است که از چغندر کاران شکر خام مي گيريم و اگر پول نداشته باشيم به آن ها بدهيم ديگر کار نخواهند کرد.

دانايي گفت: تداوم اين روند مانند سال 85 صنعت قند و شکر کشور را در آستانه شکست قرار خواهد داد که در طول يک سال دو ميليون و 500 هزار تن شکر وارد کشور شد.

دبير انجمن صنفي کارخانه هاي قند و شکر افزود: به همين علت مجموع توليد چغندر قند از شش ميليون و 600 هزار تن به يک ميليون و 700هزار تن در سال 87 رسيد.

وي افزود: صنعت قند و شکر اشتغال بسيار وسيع به همراه دارد و از زماني که کشت چغندر قند از چرخه توليد خوزستان حذف شد ميزان توليد گندم هم افت کرد زيرا در همان اراضي زير کشت چغندر براي تناوب زراعت گندم کشت مي شد.

دانايي گفت: نبود کشت چغندر قند و ضربه خوردن به صنعت نيشکر، اشتغال، تناوب زراعت و توليد خوراک دام را از بين مي برد؛ کارشناسان ما توان توجيه آن را ندارند که صنعت توليد شکر به نفع ماست.

وي افزود: افراد در سطح وزرا و معاونان آن ها در وزارتخانه هاي جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت افراد کارشناس و مجربي هستند اما افراد زير مجموعه اين ها نمي گذارند کارها از روند منطقي و درست برخوردار شوند.
تاريخ خبر: 93/7/26
منبع: ايرنا
كد خبر: 452
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR