آرشيو اخبار
بهمن دانايي: به جاي شكلات بايد از صنعت قند و شكر حمايت شود براي افزايش تعرفه شكر خام به 50 درصد توافق شده است
 

دولت به جاي كاهش تعرفه شكر و حمايت از صنايع فانتزي همچون شيريني و شكلات بايد از صنعت قند و شكر به عنوان يك صنعت مادر و استراتژيك حمايت كند.
بهمني دانايي ـ دبير انجمن كارخانه‌هاي قند و شكر ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: در سال‌هاي اخير با كاهش تعرفه واردات شكر، حمايت زيادي از صنايعي همچون شيريني و شكلات صورت گرفته و در مقابل ضربات شديدي نيز به صنعت قند وشكر وارد شده است.
وي با بيان اين‌كه شيريني و شكلات صنعتي فانتزي بوده و مورد مصرف همه اقشار نيست، اما شكر غذاي اصلي همه مردم است، خاطرنشان كرد: درست نيست كه با پايين آوردن تعرفه واردات شكر، صنعت شيريني و شكلات از شكر و مواد اوليه ارزان بهره‌مند شده و تعرفه واردات شيريني و شكلات خارجي نيز بين 45 تا 75 درصد باشد، اما در مقابل صنعت قند و شكر كه بر وضعيت طيف وسيعي از مردم از كشاورزان چغندر و نيشكر كار گرفته تا كارگران كارخانه‌هاي استحصال تاثيرگذار است، تضعيف شود تا صنايع شيريني و شكلات بتوانند با افزايش واردات شكر سود بيشتري كسب كنند.
وي ادامه داد: از اواخر سال گذشته قيمت جهاني شكر دوباره روند نزولي يافته و از 760 دلار به كمتر از 450 دلار رسيده است، بنابراين در صورت عدم تجديدنظر در تعرفه‌ها، سيل واردات شكر دوباره شدت يافته و تمام افراد مرتبط با صنعت قند و شكر داخلي متضرر خواهند شد.
دانايي با بيان اين‌كه پيشنهاد انجمن تعيين تعرفه 70 تا80 درصدي براي واردات شكر خام بوده است، تصريح كرد: با اين حال با وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و صنايع و معادن براي تعيين تعرفه 50 درصدي براي شكر خام و 60 درصدي براي شكر سفيد در سال جاري توافق شده كه البته اين مقدار تعرفه نيز با توجه به شرايط صنعت چندان رضايت بخش نيست.
گفتني است، چندي پيش در پي انتشار اخباري در خصوص تلاش توليدكنندگان داخلي قند و شكر براي افزايش تعرفه واردات شكر در سال جاري، جمشيد مغازه‌اي - دبير انجمن شيريني و شكلات - اعلام كرد كه افزايش تعرفه واردات شكر ضربه سنگيني به صنايع غذا مانند شيريني و شكلات، نوشابه، آب‌ميوه، كمپوت و كنسانتره وارد خواهد كرد.
به گفته وي، اگرچه دولت به عنوان حمايت از صنعت قند و شكر داخلي به دنبال افزايش تعرفه واردات است، ولي با اين حال اين مساله منجر به ضربه خوردن صنايع ديگري همچون شيريني و شكلات، نوشابه، آب‌ميوه، كمپوت و كنسانتره خواهد شد. يادآور مي‌شود، در حال حاضر تعرفه واردات شكر سفيد 35 و شكر خام 20 درصد است.
تاريخ خبر: 93/8/11
منبع: خبرگزاري ايسنا
كد خبر: 454
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR