آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر در گفت‌وگو با فارس: تقاضاي افزايش 13 تا 14 درصدي قيمت قند و شکر را داريم
 
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر از ارائه درخواست افزايش ? درصدي قيمت قند و شکر به کارگروه تنظيم بازار خبر داد و گفت: افزايش مورد تقاضاي اين صنعت را ?? تا ?? درصد عنوان کرد.
بهمن دانايي دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: ارکان تعيين قيمت صنعت قند و شکر دست دولت است و ما نقشي در آن نداريم، طوري که نرخ خريد چغندر قند به عنوان ماده اوليه اين صنعت تضميني و توسط دولت تعيين مي‌شود.

وي افزود: همچنين افزايش دستمزد سالانه کارگر که صنايع ملزم به اجراي آن هستند، توسط دولت معين مي‌شود، بنابراين خود دولت باعث افزايش هزينه‌ توليد و قيمت‌ها مي‌‌شود.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر با بيان اينکه ما از دولت خواستاريم تا اجازه افزايش قيمت‌ را متناسب با افزايش هزينه‌ بدهد، تصريح کرد: شوراي اقتصاد سال گذشته قيمت تضميني چغندر قند را 45 درصد افزايش داد و از طرفي دستمزد کارگران هم 20 درصد اضافه شد، بنابراين به طور ميانگين حدود 35 درصد هزينه‌ توليد کارخانه‌هاي قند و شکر افزايش يافت.

وي افزود: با وجود افزايش 35 درصدي هزينه توليد در سال گذشته ، دولت در نهايت مجوز افزايش 20 درصدي قيمت‌ را به کارخانه‌هاي قند و شکر داد و به اين ترتيب زيان افزايش هزينه اين صنعت جبران نشد.

دانايي با بيان اينکه تا 2 ماه ديگر بهره‌برداري از مزارع چغندر قند آغاز مي‌شود، بيان داشت: قيمت تضميني خريد چغندر در سال 94 نسبت به سال گذشته 12.5 درصد رشد کرده و دستمزد هم 20 درصد افزايش يافت، بنابراين به طور ميانگين حدود 16 درصد هزينه‌ توليد کارخانه‌هاي قند و شکر را خود دولت افزايش داده است.

وي افزود: ما هم انتظار داريم متناسب با افزايش هزينه‌ قيمت قند و شکر افزايش يابد، زيرا اگر اين تناسب رعايت نشود، قطعا کارخانه‌هاي قند و شکر ورشکست مي‌شوند.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر تصريح کرد: حدود 70 درصد قيمت تمام شده شکر را چغندر قند تشکيل مي‌دهد.

دانايي در مورد ميزان افزايش قيمت قند و شکر گفت: هنوز ابلاغيه‌اي در مورد افزايش قيمت به دست ما نرسيده، ولي مطابق آن بخشنامه‌اي که رسانه‌ها در مورد افزايش قيمت کالاهاي اساسي و مواد غذايي که قند و شکر هم جزء آن مي‌شود، منتشر کرده‌اند، مي‌تون نتيجه گرفت که با توافق تشکل مربوط و سازمان حمايت افزايش قيمت تا سقف 6 درصد مجاز و بيش از آن بايد به تاييد کارگروه کنترل بازار برسد.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر بيان داشت: درخواست ما افزايش قيمت بيش از 6 درصد است، لذا مطابق بخشنامه اين موضوع بايد در کارگروه کنترل بازار مصوب شود.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر در پاسخ به اين سؤال که پيشنهاد شما با توجه به هزينه تمام شده براي افزايش قيمت قند و شکر چقدر است، گفت: با توجه به اينکه 70 درصد هزينه‌ها را قيمت چغندر و 15 درصد را دستمزد کارگر تعيين مي‌کند پيشنهاد ما افزايش 13 تا 14 درصدي قيمت است.

وي افزود: 5 درصد قيمت تمام شده مربوط به انرژي و همچنين 10 درصد ساير هزينه‌ها است.

دانايي در پاسخ به اين سوال که در راستاي کاهش هزينه تمام شده چه کارهايي انجام شده است، گفت: صنعت قند و شکر در 85 درصد قيمت تمام شده هيچ نقشي ندارد اما در 15 درصد باقي در سال‌هاي گذشته ميزان بهره‌وري را افزايش داده‌ و ضايعات را کاهش داده‌ايم.

وي افزود: به لحاظ بهره‌وري به جرات مي‌توان گفت که در اين صنعت به اروپا نزديک شده‌ايم و سهم هزينه‌هاي ضايعاتي را کاهش داده‌ايم.

به گزارش فارس، نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه معاون اجرايي رئيس‌جمهور به وزارت صنعت براي افزايش 6 درصدي قيمت کالاهاي اساسي خبر داد که گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتي، گوشت قرمز، کره، شيرخام و لبنيات از جمله اقلام مشمول افزايش قيمت هستند.
تاريخ خبر: 94/4/22
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 468
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR