آرشيو اخبار
تلاش‌ مافياي شکر براي واردات چند صد هزار تنّ به کشور
 
/ رئيس انجمن قند و شکر در گفتگو با «نسيم» افزود: 8 کارخانه توليد شکر به دليل واردات بي‌رويه تعطيل شدند/ سال گذشته از 35 کارخانه، 30 کارخانه متضرر شدند/ امسال توليد 1 ميليون و 400 هزار تن را رد مي‌کنيم

بهمن دانايي، رئيس انجمن قند و شکر در گفتگو با «نسيم» بيان داشت: سال‌ها در کشور ما مافياي شکر حاکم بوده، در سال 85، دو و نيم ميليون تن با ارزانترين حالت يعني ارز مرجع و تعرفه صفر وارد کشور شد در حالي که نياز وارداتي‌مان در آن مقطع 600 تا 700 هزار تن بود.
وي ادامه داد: واردات شکر در سال‌هاي اخير کمر توليدکننده را شکست، و در نهايت نيز 8 کارخانه توليد داخل به دليل همين واردات بي رويه بسته شده است.
وي تأکيد کرد: در نهايت با تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي آقاي حجتي وزير جهاد کشاورزي امسال و تاکنون جلوي واردات بي رويه شکر به طور جدي گرفته شده است.
رئيس انجمن قند و شکر اضافه کرد: اميدواريم که اين روند ادامه داشته باشد. هرچند پس از بستن ثبت سفارشات فشارهاي مافيايي زيادي براي از سرگيري مجدد واردات شکر بر روي وزارت وجود داشته است.
وي در رابطه با خبري منتشر شده در رابطه با واردات 9 هزار تن گفت: اين رقم بسيار پايين و به اندازه مصرف يک روز مصرف مردم ايران است و اين مقدار واردات نيز به تعاوني مرزنشينان تعلق دارد.
دانايي با بيان اين که در حال حاضر بازار شکر نيز در آرامش کامل است به سر مي برد، به نسيم گفت: تنها يک مشکل در حال حاضر وجود دارد و آن اين است که سال گذشته قيمت شکر را دولت 2300 تومان تعيين کرد و بعد از توليدکنندگان خواست تا آن را با قيمت 2100 تومان به مصرف کننده بفروشند، و تقبل کرد تا 200 تومان مابه التفاوت را به توليدکننده بپردازد.
وي اضافه کرد: با ارزانفروشي سال گذشته تمامي کارخانه‌ها متضرر شدند. به طوري که از 36 کارخانه شايد به تعداد انگشتان دست نيز کارخانه‌اي وجود نداشته باشد که موفق به کسب سود اندکي شده باشد. بقيه سقوط بسيار زيادي از جهت قيمت سهام داشته‌اند.
دانايي تصريح کرد: متأسفانه هنوز ريالي از آن 200 تومان مابه التفاوتي که دولت متعهد شده بود به توليدکننده پرداخت کند، چيزي به دست ما نرسيده است.
وي گفت: ما پيگيري‌هاي زيادي کرده و نامه‌نگاري زيادي هم داشته‌ايم اما جوابي نگرفته‌ايم و به نظر مي‌رسد که اين موضوع مربوط به مشکل نقدينگي دولت باشد.
دانايي اضافه داشت: در حقيقت پول توليدکننده شکر و قند در دولت خوابيده است و همين باعث شده تا کارخانه‌ها مجبور باشند تا از بانک‌ها استقراض کنند، و به نوعي مجبورند يک چهارم آن 200 تومان هم به بانک‌ها کارمزد بدهند.
رئيس انجمن قند و شکر عنوان کرد: ما در بخش توليد از عملکرد آقاي حجتي بسيار راضي هستيم اما اين گلايه را از بخش بازرگاني وزارت جهاد داريم که اگر نمي‌توانستند اين مابه التفاوت را پرداخت کنند، پس چرا قيمت محصولات ما را دو تکه کردند.
وي مصرف شکر در کشور را را 1900 تا 2 ميليون تن دانست و به نسيم بيان داشت: اميدواريم که امسال 1 ميليون و 400 هزار تن توليد را رد کنيم. البته مصرف شکر در کشور طي يکي دوسال گذشته بسيار کاهش يافته که يکي از دلايلش به خاطر بحث‌هاي پزشکي و سلامت است.
دانايي اظهار داشت: از ديگر دلايل کم مصرف شدن شکر کاهش قدرت خريد مردم و دليل ديگر نيز رکودي است که بر صنايع کشور حاکم شده، مشتريان بزرگ شکر شيريني و شکلات و همچنين نوشابه است که متأسفانه به دلايل رکود صادراتشان به شدت افت کرده است. فروش داخلي اين‌ها نيز با چالش روبه رو است.
وي در پايان خاطرنشان کرد: ما هميشه اين موضوع را تأکيد مي‌کرديم که شکر چيزي نيست که به خاطر آن ارز را خارج کرده و اين محصول را وارد کشور نماييم، زيرا از آن طرف مجبوريم که ميلياردها دلار خرج سلامتي مردم بکنيم.
تاريخ خبر: 94/5/26
منبع: خبرگزاري نسيم
كد خبر: 473
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR