آرشيو اخبار
عليرغم گفته نعمت‌زاده، اعلام شد نيازي به واردات شکر نداريم
 
در حالي که وزير صنعت، معدن و تجارت از به حداقل رسيدن موجودي ذخاير استراتژيک شکر خبر داده، دبير انجمن صنايع قند و شکر اعلام کرد که هيچ مشکلي در ذخاير استراتژيک و موجودي بازار شکر وجود ندارد و با وضعيت کنوني نيز تا تير سال آينده به واردات نيازي نداريم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، محمدرضا نعمت‌زاده درباره وضعيت توليد و بازار شکر گفته بود که از ابتداي سال گذشته ثبت سفارش جديد شکر نداشته‌ايم و موجودي اين محصول نيز به حداقل رسيده است. همچنين علي‌رغم اشباع بودن بازار از شکر، کمبود در ذخاير استراتژيک اين محصول وجود دارد.

اين در حالي است که بهمن دانايي - دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر - در اين زمينه به ايسنا گفت: اين اظهارات وزير، تخريب کننده بازار و حامي واردکنندگان است و به توليدکنندگان و بازار شکر آسيب مي‌زند.

وي افزود: وزير صنعت از طرفي معتقد است که "بازار داخلي شکر اشباع است" و از سوي ديگر مي‌گويد "ذخاير استراتژيک اين محصول به حداقل رسيده است".

دانايي ادامه داد: در حال حاضر حدود 430 هزار تن شکر وارداتي در بندرعباس و بندر امام خميني( ره) وجود دارد که 170 هزار تن آن مختص شرکت بازرگاني دولتي براي تامين ذخاير استراتژيک است و در روزهاي آينده به اين شرکت مي‌رسد. همچنين 260 هزار تن ديگر مجوزي است که به کارخانه‌ها داده شده تا بتوانند مابقي نياز خود را وارد کنند.

به گفته وي از 260 هزار تن شکر وارداتي سهم کارخانه‌ها، 100 هزار تن آن تبديل به شکر سفيد شده و آماده ورود به بازار است و 160 هزار تن ديگر نيز بارگيري شده که به محض رسيدن به کارخانه‌ها آماده عرضه به بازار خواهند شد.

دبير انجمن صنايع قند و شکر اظهار کرد: شرکت بازرگاني دولتي ايران نيز در تابستان قرار شد ميزان ذخايرش را به دليل نزديک شدن به زمان تاريخ مصرف آن با شکر وارداتي جديد جايگزين کند که بر اين اساس بخشي از ذخاير اين شرکت به فروش رفت و مجوز واردات 300 هزار تن براي تامين و جايگزيني اين ذخاير استراتژيک به شرکت بازرگاني دولتي ايران داده شد و در اين راستا 170 هزار تن از واردات موجود در بنادر امام خميني(ره) و بندرعباس متعلق به اين شرکت است.

وي با تاکيد بر اينکه تا تير سال آينده نيازي به واردات شکر نداريم، اعلام کرد: در حال حاضر فصل برداشت چغندر قند فرا رسيده و کارخانه‌هاي قند و شکر به سرعت در حال توليد اين محصول هستند و تنها در انتظار اعلام نرخ شکر براي عرضه محصول توليد شده‌شان به بازار قرار دارند.

به گفته دانايي آنقدر بازار شکر اشباع است که هنوز قيمت اين محصول از کيلويي 2220 تومان عبور نکرده است و اين اظهارات فقط بازار را برهم مي‌ريزد اما وزارت جهاد کشاورزي طي سال‌هاي گذشته، بهترين مديريت را با کمک کارخانه‌هاي داخلي بر بازار شکر اعمال کرده‌؛ به گونه‌اي که وضعيت توليد، واردات، موجودي بازار و قيمت شکر طي 30 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
تاريخ خبر: 94/7/17
منبع: ايسنا
كد خبر: 481
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR