آرشيو اخبار
دبير انجمن صنايع قند و شکر در گفت‌وگو با فارس:توليد بي‌سابقه چغندر قند کشاورزان به رکود صنايع خورد/ انبارها مملو از شکر بي‌خريدار
 
دبير انجمن صنايع قند و شکر با بيان اينکه امسال 5 ميليون تن چغندر‌قند در کشور توليد شده است، گفت: مصرف شکر با رکود حاکم بر صنايع، کاهش يافته و بخشي از شکر توليدي در کارخانه‌ها انبار شده است.
بهمن دانايي دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گفت: توليد چغندر‌ قند امسال نسبت به 8 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

وي با بيان اينکه برداشت چغندر‌ قند از مرز 5 ميليون تن گذشته است، اظهار داشت: اين رقم احتمالا تا پايان برداشت به 5.5 ميليون تن برسد.

دانايي بيان داشت: سال 93 در مجموع 4 ميليون و 700 هزار تن چغندر قند توليد شد.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر تصريح کرد: ميزان توليد چغندر در کشور در سال 85 رقم 6 ميليون و 600 هزار تن بود، اما از آن سال به بعد به علت افزايش واردات شکر، توليد چغندر‌ قند در سا‌ل‌هاي 87 و 88 به کمتر از 2 ميليون تن رسيد.

وي با ابراز اميدواري از توليد يک ميليون و 400 هزار تن شکر در سال جاري اظهار داشت: اين رکورد توليد در تاريخ صنعت ايران بي‌نظير خواهد بود.

دانايي با بيان اينکه جلوگيري از واردات شکر به کشور اميد را در بين کشاورزان و صنايع قند و شکر زنده کرده است، گفت: اميدواري کشاورزان و کارخانه‌ها براي فروش شکر به قيمت مصوب دولت، از عوامل مؤثر بر افزايش توليد بوده است.

رئيس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر بيان داشت: در مجموع در سال‌هاي 93 و 94 بيش از ميليون تن شکر به کشور وارد شده که حدود 800 هزار تن آن سال گذشته و از ثبت سفارش‌هاي قبلي وارد شد و حدود 300 هزار تن هم امسال براي تأمين ذخاير استراتژيک وارد شده است.

وي با بيان اينکه شکر وارداتي در سال جاري وارد بازار نشده است، افزود: از آنجا که که اين واردات براي تأمين ذخاير استراتژيک بود، شکر وارداتي تأثيري بر بازار داخلي نداشته است.

دانايي با اشاره به رکود حاکم بر بازار شکر، اظهار داشت: هيچ فرد و يا وزارتخانه‌اي نقشي در رکود بازار شکر نداشته است بلکه رکود اقتصادي حاکم بر اقتصاد مانع به فروش رفتن شکر توليدي داخل کشور شده است.

رئيس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر تصريح کرد: صنايع توليد شيريني، شکلات و نوشابه که مصرف‌کننده شکر هستند، توليدشان 40 تا 50 درصد کاهش يافته و همين امر خود به خود درخواست خريد شکر را به همان ميزان کاهش داده است.

وي افزود: خوشبختانه در شرايط رکود فعلي جلوي واردات شکر گرفته شده و اگر وضعيت قبلي در مورد واردات حاکم بود، قطعا تا الان کارخانه‌هاي قند و شکر تعطيل شده بودند.

دانايي گفت: در سال‌هاي 85 تا 92 ميزان واردات شکر بيش از يک ميليون تن بود و حتي در يکي از اين سال‌ها 2 ميليون تن شکر به کشور وارد شد.

رئيس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر بيان داشت: حدود 600 تا 700 هزار تن شکر به دليل رکود حاکم بر اين بازار در انبارهاي صنايع قند و شکر مانده و به فروش نرفته است.
تاريخ خبر: 94/10/1
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 487
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR