آرشيو اخبار
حجتي تشريح کرد براي واردات برنج به شدت زير فشار هستم/ درس عبرت از بلاي واردات بي‌رويه شکر بر سر کشاورزي
 
وزير جهاد کشاورزي گفت: براي صادرات محصولات کشاورزي سازوکار مناسبي نداريم، ولي براي واردات سازوکار بسيار داريم و همان واردات بي‌رويه شکر در سال ?? سالها سبب برهم خوردن توليد محصولاتي همچون چغندر و سيب‌زميني شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، محمود حجتي پيش از ظهر امروز ميهمان اعضاي هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران بود، تا مشکلات و درد و دل‌هاي فعالان بخش خصوصي را گوش بسپارد.

در اين جلسه به مشکلاتي از قبيل اضافه برداشت آب، علي‌رغم برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه در کشور، مشکلات پيش روي صادرات مرکبات و سيب، محدوديت در ممنوعيت واردات شکر و گندم و همچنين محدوديت ثبت سفارش برنج عنوان شد.

حجتي به آماري مقايسه‌اي از وضعيت قيمت‌هاي کالاهاي اساسي طي دو سال اخير پرداخت و گفت: با آنکه قيمت ارز مرجع از 12 و 26 به ارز مبادله‌اي 3 هزار تومان رسيده است، اما قيمت ذرت در کف بازار زماني که بنده وزير شدم 1250 تومان بود و ده‌ها کشتي ذرت در آب‌هاي روان امکان ترخيص نداشت و معطل بود، اما اکنون قيمت ذرت با دلار 3 هزار توماني به 800 تومان رسيده است.

حجتي بخشي از علت کاهش قيمت برخي اقلام از جمله ذرت را کاهش قيمت‌هاي جهاني و بخش ديگر را رکود در بازار عنوان کرد، ولي افزود: تسهيل در کارها نيز عاملي ديگري است که سبب شده قيمت محصولاتي همچون ذرت پايين بيايد.

وي از تهيه طرح‌هاي مختلفي براي تنظيم بازار کالاهاي همچون گندم و ذرت خبر داد و گفت: اين طرح‌ها را در شوراي اقتصاد مطرح کرده‌ايم.

به گفته وزير جهاد کشاورزي در سال 92 تراز غذايي کشور منفي 8 ميليارد دلار بود که اکنون علي‌رغم همه مشکلات، در سال 94 به منفي 3.4 ميليارد دلار رسيده است که همه‌اش مربوط به افزايش صادرات نيست، بلکه به کاهش قيمت‌هاي جهاني بازمي‌گردد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، توجه به کاهش کشت محصولات آب‌بر از جمله هندوانه و سيب‌زميني را جدي دانست و افزود: ما آب نداريم، ولي از آن طرف، سيب‌زميني خام توليد و صادر مي‌کنيم که از جهت اقتصادي در سطح کلان به نفع ما نيست.

وزير جهاد کشاورزي، تلويحاً به اين مسئله اشاره کرد که مجبوريم براي پاسخگويي به ده‌ها سازمان و حمايت از آنهايي که در اين زمينه ورشکست مي‌شوند و برخي مصلحت‌ها، حمايت‌هاي جزئي انجام دهيم، اما اين درست نيست که محصولي همچون سيب‌زميني را بکاريم بعد از آن طرف با ده‌ها تلفن به وزراي جهاد کشاورزي کشورهايي همچون عراق، آذربايجان و اقليم کردستان التماس کنيم تا همان سيب‌زميني را بخرند که در نهايت هم چيزي به دست کشاورز نمي‌رسد.

وي همچنين، اصلاح در کشت گوجه‌فرنگي را يکي ديگر از عواملي دانست که مي‌تواند در کاهش مصرف آب کشور مؤثر باشد و در صورت گلخانه‌اي شدن اين محصول تا 2 ميليارد مترمکعب آب صرفه‌جويي مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد توليد و صادرات مرغ هم به اين نکته اشاره کرد که ظرفيت توليد در کشور بيش از تقاضاست و اين در حالي است که اگر مرغ توليدشده از مرغداري بيرون نرود، چيزي جز تلفات و مصرف بيشتر براي مرغدار در پي ندارد، اما متأسفانه در حمايت از صادرات مرغ مثل بقيه محصولات کشاورزي علي‌رغم پيگيري‌هاي بنده و وزير صنعت، هنوز هم نتوانسته‌ايم، کاري انجام دهيم.

وي حمايت جدي از صادرات مرغ و لبنيات را خواستار شد و گفت: ما هر چه در توان داشته‌ايم گذاشته‌ايم تا قيمت مرغ افزايش نيابد و در دو سال اخير، با آنکه با صادرات تخم‌مرغ افزايش قيمت داشته‌ايم، اما جلوي آن را نگرفته‌ايم، تا جايي که صادرات تخم‌مرغ در سال گذشته رکورد زد و به 70 هزار تن رسيد.

حجتي اذعان داشت که براي واردات الي‌ماشاءالله ساز و کار داريم، اما سازوکار صادراتي نداريم، به عنوان مثال؛ طرف روس مي‌گويد 200 هزار تن خيار يا سبزي نياز داريم، اما کسي نيست که طرفش قرار گيرد که در حوزه لبنيات، وضع شايد بدتر از اين هم باشد.

وي در پاسخ به انتقاد برخي از اعضاي هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني که گفته بودند چرا در حوزه بازرگاني دخالت مي‌کنيد، گفت: من بازرگان نيستم، اما سياست‌هاي بازرگاني را اعمال مي‌کنم، به عنوان مثال؛ در کشور فرانسه هيچ مرغداري وجود ندارد که خريد توليداتش تضمين نشده باشد.

وزير جهاد کشاورزي در پاسخ به انتقاد برخي براي ممنوعيت واردات گندم و شکر نيز گفت: براي ورود موقت گندم و شکر هيچ مشکلي نداشته‌ايم و براي خوراک دام و طيور هم همين طور، نگوييد چرا اجازه واردات شکر نمي‌دهيم، کشور ما 300 تا 400 هزار تن سالانه شکر نياز دارد و براي خودکفا شدن در اين حوزه، هيچ مشکلي وجود ندارد، جز اينکه کارخانه قند کم داريم.

وي خطاب به فعالان اقتصادي بخش خصوصي، خاطرنشان کرد: اگر امروز 3 کارخانه 10 هزار تني قند در خوزستان داشتيم مشکلات حل مي‌شد و بياييد در اين حوزه سرمايه‌گذاري کنيد و ما همه حمايت‌ها و حتي ارائه تسهيلات ارزي و ريالي را هم انجام مي‌دهيم.

وي به اتفاقاتي که در سال 85 در مورد واردات بي‌رويه شکر رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: در آن سال، 6 ميليون چغندرقند توليد شد، ولي از آن طرف 2 ميليون و 700 هزار تن شکر وارد کردند، نتيجه آن شد که چغندرها روي دست کشاورزها ماند و سال بعد فقط 1.8 ميليون تن چغندر کاشتند، به جاي آن در زمين‌ها سيب‌زميني کاشته شد که باز در انتخابات 88 روي دست کشاورزان ماند و همه اين مسائل به خاطر واردات بي‌رويه شکر بود.

وي در مورد واردات گندم و توليد آن در کشور نيز اين گونه توضيح داد که پيش‌بيني مي‌شود تراز توليد و مصرف گندم کشور در سال جاري صفر باشد و اگر بازرگانان مايلند گندم بياوريد، آنها را تبديل به محصول کرده و صادر کنيد، چرا که 4 ميليون و 100 هزار تن ثبت سفارش گندم انجام شده و بيش از 3 ميليون تن آن وارد شده است و اگر ثبت سفارشي غير از اين پيدا کرديد، من در خدمت شما هستم.

حجتي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد واردات برنج نيز تصريح کرد: در مورد برنج، به شدت تحت فشارم، ولي با مديريتي که به عمل آمد، امروز برنجکار مازندراني ديگر نگران عرضه محصول خود نيست و تنها مقداري براي ذخائر استراتژيک از سوي بازرگاني دولتي وارد شده و فکر مي‌کنم رقمي حدود 800 تا 900 هزار تن هم مجوز واردات برنج داده شده است.

وي بر اين نکته هم تأکيد کرد که به جز دو استان مازندران و گيلان، سياست وزارت جهاد اين است که کنترل کشت برنج را در استان‌هاي ديگر داشته باشيم، اما فراموش نکنيد که سالهاي متمادي همين برنج ايراني روي دست کشاورزان مي ماند.

وي در پاسخ به انتقادات برخي فعالان بخش خصوصي که اجازه واردات مرکبات براي فرآوري محصول به داخل کشور داده نمي‌شود، هم خاطرنشان کرد: در دنيا سالانه 100 ميليون تن مرکبات توليد مي‌شود که 4.5 ميليون تن آن در ايران است، در حالي که ما يک درصد جمعيت دنيا را داريم و به هر دليلي نياز به واردات نيست، البته صلاح بر اين مي دانيم که تسهيلاتي ايجاد کنيم که توليدات خود را صادر و به دنيا عرضه کنيم و از آن طرف، با تعرفه‌اي واردات انجام شود، اما مديريت خاص خود را دارد، به همين دليل فعلاً نمي‌توانيم اين کارها را بکنيم.

حجتي در مورد واردات موز در قبال صادرات سيب هم اين گونه توضيح داد که اگر مي‌توانستيم يارانه صادراتي بدهيم، شايد تصميم ديگري مي‌گرفتيم، چرا که 2 سال قبل 400 هزار تن سيب درختي صادر کرديم و سال گذشته علي‌رغم افزايش توليد سيب، صادرات اين محصول به 300 هزار تن رسيد، براي همين، پيش‌شرط واردات موز به ازاي صادرات سيب اعمال شد.
تاريخ خبر: 95/01/29
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 492
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR