آرشيو اخبار
دبير انجمن کارخانه‌هاي قندوشکر به فارس خبر داد واردات 500 هزار تن شکر خام براي پرداخت بدهي دولت به کارخانجات قند و شکر
 
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر گفت: بر اساس تقاضاي کارخانجات قند و شکر مقرر شد براي تأمين بخشي از نياز کشور ??? هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشي از بدهي دولت به کارخانجات پرداخت شود.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با اشاره به مجوز واردات 500 هزار تن شکر خام،‌گفت: بر اساس آخرين اطلاعات از موجودي شکر در انبارهاي کارخانه‌ها تا اول ارديبهشت ماه امسال 671 هزار تن شکر موجود است.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر، افزود: تا اواسط ارديبهشت ماه هم حدود 130 هزار تن شکر سفيد از محل توليد چغندر پاييزه و نيشکر به موجودي انبارهاي شکر اضافه مي‌شود و در مجموع موجودي شکر کشور به 800 هزار تن مي‌رسد.

دانايي اظهار داشت:‌ ناگفته نماند که 160 هزار تن از اين شکر به عنوان ذخيره استراتژيک متعلق به شرکت بازرگاني دولتي است.

وي گفت: تا چند سال قبل مصرف ماهانه شکر در کشور حدود 180 هزار تن بود که اين مقدار به 160 هزار تن کاهش يافته است.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر با بيان اينکه مصرف شکر سفيد در کشور به کمتر از 2 ميليون تن رسيده است،‌ گفت:‌ اين در حالي است که تا دو سال گذشته مصرف سالانه شکر در کشور 2 ميليون و 200 هزار تن بود،بنابراين با توجه به موجودي شکر نياز مصرفي کشور تا پايان تيرماه تأمين است.

دانايي با اشاره به آغاز برداشت چغندر از نيمه دوم سال تصريح کرد: بنابراين براي تأمين شکر مورد نياز مرداد و شهريور امسال بنا به درخواست انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر مقرر شده تا 500 هزار تن شکر خام وارد شود و مقدمات خريد و ورود آن فراهم شده است.

وي در پاسخ به اين سؤال که وزارت جهاد کشاورزي هدف از واردات شکر خام را به منظور تأمين مواد اوليه در پرداخت بخشي از مطالبات کارخانجات قند (چغندري و نيشکري)، از دولت ناشي از مابه‌التفاوت قيمت شکر خام و قيمت فروش شکر استحصالي عنوان کرده است، اين امر چگونه با واردات شکر خام محقق مي‌شود، گفت: قيمت تمام شده توليد شکر سفيد براي کارخانجات قند و شکر از محل واردات شکر خام با در نظر گرفتن سود 10 درصدي 2100 تومان است.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر بيان داشت: بنابر اين از آنجا که قيمت مصوب هر کيلو شکر درب کارخانه براي عرضه 2300 تومان مصوب شده، کارخانجات قند و شکر در صورت واردات شکر علاوه بر کسب سود 10 درصدي از توليد شکر سفيد با فروش آن مي‌توانند 200 تومان هم سود حاصل کنند.

دانايي بيان داشت:‌ با اين اقدام کارخانجات به صورت مستقيم براي واردات شکر زير نظر انجمن اقدام مي‌کنند و در نهايت هم سود توليد و فروش آن به عايد کارخانجات مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال که چه تضميني براي اين مسئله وجود دارد که بيش از 500 هزار تن وارد نشود، گفت: اختيار تقسيم ميزان واردات توسط کارخانجات با دولت به انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر واگذار کرده و بر اساس توليد 3 ساله کارخانه‌ها انجمن سهم هر کارخانه را براي واردات مشخص و سپس کارخانه ثبت سفارش مي‌کند.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر، تصريح کرد: پس از آن کل اسناد واردات شکر و ثبت سفارش آن به سازمان حمايت تحويل داده مي‌شود و کارخانجات پس از اخذ مجوز مربوطه اجازه واردات از گمرک را مي‌گيرند.

دانايي بيان داشت:‌البته هنوز به طور دقيق سود حاصل از فروش شکر وارداتي مشخص نيست اما برآورد مي‌شود به غير از 10 درصد عنوان شده بين 180 تا 220 تومان سود حاصل شود که در صورت واردات 500 هزار تن شکر و کسب درآمد حدود100 ميليارد توماني از اين محل بخشي از بدهي دولت به کارخانجات قند و شکر تسويه مي‌شود.

وي افزود: توليد شکر از مرز 1.5 ميليون تن گذشته است و اين ميزان توليد در سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده است.

وي بيان داشت: قيمت خريد شکر از کارخانجات توسط دولت در سال گذشته 2530 تومان مصوب شد که بر اين اساس مقرر شد تا کارخانجات شکر را با قيمت 2300 تومان عرضه کنند و ما به‌التفاوت 230 توماني را از دولت دريافت کنند.

دانايي ادامه داد: همچنين قيمت شکر در سال 93، 2300 تومان مصوب شد که در آن زمان نيز مقرر شد تا شکر با قيمت 2100 تومان توسط کارخانه‌ها عرضه شود و مابه‌التفاوت 200 توماني آن از دولت دريافت شود.

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر، تصريح کرد: کارخانه‌هاي قند و شکر بابت مابه‌التفاوت فروش شکر در سال‌هاي 93 و 94 به ترتيب 260 و 250 ميليارد تومان از دولت طلب دارند.

دانايي خاطر نشان کرد:‌در مجموع بيش از 500 ميليارد تومان دولت در دو سال گذشته مابه‌التفاوت فروش شکر را به کارخانجات نداده است.

وي افزود: در اواخر سال گذشته مبلغ 80 ميليارد تومان مقرر شد تا از محل درآمد مابه‌التفاوت واردات برنج به صنايع قند و شکر پرداخت شود که اين موضوع نيز محقق نشد و مبلغ تخصيصي در جاي ديگر هزينه شد.

وي در مورد طلب کشاورزان از کارخانجات قند و شکر اظهار داشت: 1500 ميليارد تومان چغندر در سال زراعي جاري از کشاورزان خريداري شد که هنوز 255 ميليارد تومان از اين مبلغ به آنها پرداخت نشده است.

*پرداخت مطالبات کشاورزان تا پايان خرداد

دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر گفت: اميدواريم مطالبات کشاورزان تا پايان خرداد به آنها پرداخت شود.

وي همچنين بيان داشت: در اين راستا نخستين کشتي با ظرفيت حدود 67 هزار تن شکر خام هفته گذشته وارد کشور شده است.

به گزارش فارس، مديرکل دفتر مقررات و استاندارهاي بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي با تأکيد بر تداوم ممنوعيت واردات شکر سفيد در راستاي اقتصاد مقاومتي عنوان کرده است که به منظور تأمين مواد اوليه و پرداخت بخشي از مطالبات کارخانجات قند چغندري و نيشکري دولت ناشي از مابه‌التفاوت قيمت شکر خام و قيمت فروش شکر استحصالي، صدور مجوز واردات حدود 500 هزار تن شکر خام به عنوان مواد اوليه کارخانه‌هاي چغندر قند و نيشکري که چغندر و نيشکر کشاورزان را خريداري کرده‌اند، در دست اقدام است.
تاريخ خبر: 95/02/15
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 494
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR