آرشيو اخبار
گزارش وزير جهاد کشاورزي به نمايندگان
 
وزير جهاد کشاورزي گزارشي را در مورد وضعيت کشاورزي به نمايندگان مجلس ارائه کرد.

حجتي
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمود حجتي در ابتداي سخنان خود گفت: با توجه به منابع پايه و پايداري توليد به افزايش بهره‌وري توجه داشته باشيم.

او توضيح داد که کشورهاي در حال توسعه در توليد غلات، به کشورهاي توسعه يافته وابسته خواهند شد گفت: کشورهاي در حال توسعه علي رغم افزايش توليد وابسته‌تر مي‌شوند و کشورهاي توسعه يافته روز به روز توليداشان بيشتر از نياز مي‌شود و بازارهاي جهاني را در قبضه خود درمي‌آورند.

وزير جهاد کشاورزي ادامه داد:‌در سال 2001 ضريب خودکفايي کشورهاي در حال توسعه 91 درصد بوده که در سال 2050 به 86 درصد کاهش پيدا خواهد کرد.

اين در صورتي است که کشورهاي صنعتي علي رغم مواجهه با مشکلات زيست محيطي تلاش مي‌کنند توليدشان را افزايش دهند و سهم خود را در امنيت غذايي دنيا حفظ کنند.

او تاکيد کرد:‌ در بخش شير هم وضعيت به همين صورت است و توليد کشورهاي صنعتي روز به روز بيشتر مي‌شود و توليدشان از تقاضا پيشي مي‌گيرد.

وزير جهاد کشاورزي خاطر نشان کرد: وقتي کشاورزي به دليل قرار گرفتن در معرض بيماري‌ها،‌ آفات و سرما و گرما و سيل و خشکسالي آسيب پذير است و عمدتا در دنيا مورد حمايت و پشتيباني و دريافت يارانه قرار مي‌گيرد کشورهاي صنعتي روزانه بالغ بر 10 ميليارد دلار يارانه به اين بخش پرداخت مي‌کنند.

اتحاديه اروپا نيز سالانه 40 ميليارد يورو به توليد کنندگان غلات يارانه مي‌دهد؛ نزديک به 40 درصد بودجه بخش کشاورزي اروپا به صورت يارانه اختصاص پيدا مي‌کند. سناي آمريکا نيز در سال 2013 قانوني را تصويب کرد که به مدت 10 سال سالانه 1000 ميليارد دلار به بخش کشاورزي اختصاص دهند.

وزير جهاد در ادامه با اشاره به کشور ژاپن که قيمت تمام شده محصول برنج آن بيش از قيمت بازار جهاني است گفت: بعضي وقت‌ها با اين سوال مواجه مي‌شويم که چرا قيمت فلان محصول ما در داخل بيشتر از قيمت بين‌المللي است. اين در حالي است که بايد هر محصول را با توجه به اقتصاد داخلي آن کشور مقايسه کرد. کسانيکه مي‌گويند قيمت گندم چند ريال بيشتر از بازار جهاني است و بنابراين بايد گندم وارد کنيم به اين مساله توجه داشته باشند.

وزير جهاد کشاورزي بخش ديگري از گزارش خود را به وضعيت ايران در بخش کشاورزي اختصاص داد و گفت: اگر بناست توليد افزايش پيدا کند، پايداري توليد مهمتر است. براي اينکه توليد پايدار باشد اولين نکته حفظ منابع پايه يعني آب و خاک است. ما با اين نگاه اساس را بر افزايش بهره‌وري و اقتصادي کردن توليد گذاشته‌ايم.

او به طرح‌هايي در دستور کار وزارت جهاد نيز اشاره کرد و گفت: ساخت شبکه هاي آبياري بهزيستي، که نزديک به 20 ميليون هکتار اجرا شده و توسعه سامانه‌هاي نوين محورهايي هستند که در دستور کار قرار دارند. در برنامه‌اي که تهيه کرده‌ايم در يک افق 10 ساله، 4 ميليون هکتار مشمول اين طرح مي‌شود و امسال نيز بنا بر اعتبارات پيش بيني شده 250 هکتار مشمول اين طرح خواهند شد.

او همچنين از مجلس براي ابلاغ سالانه هزار ميليارد براي آبياري نوين تشکر کرد و افزود: نوسازي اراضي، عمليات خاکريزي و توسعه مکانيزاسيون بخش کشاورزي نيز از مواردي هستند که وزارت جهاد به آنها اهتمام دارد. در اين سال‌ها با پشتيباني بانک کشاورزي، خط اعتباري امداد داري شروع شد و 2500 ميليارد تومان جذب شد.

حجتي درباره‌ توليد نهايي گفت: اين کار متکي به تحقيقات دانش بنياد است و اگر ما بتوانيم به جاي اين که بذر را در خاک بکاريم نهال را بکاريم بيش از 30 درصد در مصرف آب صرفه جويي مي‌شود و زمان توليد نهايي يک تا يک و نيم ماه کاهش پيدا مي‌کند. همچنين توسعه گلخانه‌ها مصرف آب را به 10 درصد کاهش مي‌دهد.

حجتي درباره طرح‌هاي آبخيزداري نيز توضيح داد:‌ طرح 11 ميليون هکتاري را در افق 10 ساله تعريف کرديم. اين کار باعث کاهش مصرف آب، حفظ پوشش گياهي و جلوگيري از فرسايش خاک مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تنوع اقليمي و مزيت‌هاي ايران در بخش کشاورزي پرداخت و توضيح داد: مزيت‌هاي خاصي داريم که در کمتر جاي دنيا در کنار هم قرار دارند. ما در گياهان دارويي و محصولات باغي نيز داراي مزيت هستيم. بر همين اساس در يک برنامه ميان مدت، اعلام کرديم که مي‌توانيم تراز تجاري بخش کشاورزي را به صفر برسانيم. ما در سه سال گذشته وضعيت قابل توجهي داشتيم و اميدواريم بتوانيم در يک افق 5 ساله آن را به صفر برسانيم.

حجتي در مورد کاهش واردات شکر در سال‌هاي اخير نيز توضيح داد‌ و گفت:‌ در تلاش هستيم که در يک دوره ميان مدت و کوتاه مدت با حمايت از کشت چغندر واردات شکر را به حداقل کاهش دهيم.

او همچنين از پيش بيني خريد 10 ميليون تن گندم در سال 95 خبر داد و گفت با تحقق اين عدد يک بار ديگر مي‌توانيم به خودکفايي گندم برسيم و حتي بتوانيم اين محصول را صادر کنيم.

حجتي از افزايش ذخاير محصولات راهبردي مثل گندم، برنج و مرغ خبر داد و تاکيد کرد:‌ در بخش برنج معتقديم که فقط در گيلان و مازندران بايد کشت صورت بگيرد. در بخش برنج معتقديم که با توجه به محدوديت‌هاي آبي فقط بايد در گيلان و مازندران کشت داشته باشيم. در مورد دانه‌هاي روغني نيز وضع خوبي نداريم و درصد خوکفايي‌مان زير 10 درصد است. افق 10 سالمان اين است که وضعيت دانه‌هاي روغني را از 8 درصد به 71 درصد خودکفايي برسانيم.

وزير جهاد در پايان از لزوم تامين مالي، تامين تسهيلات، انتقال فناوري، ثبات در سياست‌هاي بازرگاني و حمايت‌هاي بيمه‌اي، صحبت و تاکيد کرد:‌ ما نبايد با بيمه کشاورزي به صورت تجاري برخورد کنيم تا از کشاورزان حمايت کافي به عمل بيايد.
تاريخ خبر: 95/03/24
منبع: ايسنا
كد خبر: 498
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR