آرشيو اخبار
دبير انجمن صنايع قند و شکر خبر دادرکورد‌شکني مجدد در توليد قندوشکر/ خودکفايي تا 4 سال ديگر
 
قند و شکر جزو محصولاتي است که به گفته دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر با کمترين نوسان قيمت و بهترين شرايط توليد طي سال‌هاي اخير مواجه بوده که با ادامه اين وضعيت کشور تا چهار سال آينده به مرز خودکفايي مي‌رسد.

بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار کرد: طي دو سال گذشته فرآيند توليد يک روند صعودي داشته است به گونه‌اي که توليد شکر در سال 1392 به يک ميليون و 122 هزار تن رسيد و در سال گذشته از مرز 1.5 ميليون تن عبور کرد که در تاريخ 120 ساله صنعت قند سابقه نداشته است.
وي با اشاره به اين‌که در افق چشم‌انداز توسعه 1404 به خودکفايي در صنعت قند و شکر اشاره شده است و علي‌رغم بروز مشکلات متعدد در سال‌هاي دولت گذشته، به نظر مي‌رسد با ادامه‌ي اين روند تا چهار سال آينده به خودکفايي کامل خواهيم رسيد، افزود: پيش از اين بالاترين رکورد توليد قند به سال 1385 با يک ميليون و 274 هزار تن باز مي‌گردد که البته در سال‌هاي بعدي با بي‌تدبيري‌هايي که در دولت گذشته صورت گرفت، ميزان توليد به حدود 550 هزار تن کاهش پيدا کرد، اما در سال‌هاي بعدي و با روي کار آمدن دولت يازدهم روند بهبود پيدا کرد و پييش‌بيني مي‌شود در سال جاري ميزان توليد قند و شکر به بيش از 1.6 ميليون تن برسد.
موجودي کافي انبارها و مجوز واردات براي توليد‌کنندگان
دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر با بيان اين‌که هم‌اکنون در صنعت قند و شکر به ضريب خودکفايي 70 درصدي رسيده‌ايم، ادامه داد: هم‌اکنون موجودي انبارهاي کشور کافي به نظر مي‌رسد؛ به گونه‌اي که در ابتداي خرداد‌ماه امسال 581 هزار تن گزارش شده بود و امسال 480 هزار تن مجوز واردات از سوي وزارت جهاد کشاورزي صادر مي‌شود که تنها به توليد‌کنندگان و کارخانه‌هاي قند و شکر و براساس ميانگين توليد سه سال گذشته آنها تعلق مي‌گيرد.
دانايي گفت: اختصاص مجوز واردات قند و شکر به کارخانه‌ها و توليد‌کنندگان با دو هدف صورت گرفته است تا بتوان ضمن قطع‌ کردن دست دلالان از واردات اگر منافعي هم در آن وجود دارد به جيب توليد‌کنندگان و مردم برود تا دلالان و واسطه‌ها. براين اساس مابه‌التفاوتي واردات از توليد‌کنندگان اخذ نمي‌شود و به جاي بخشي از طلب آنها تهاتر مي‌شود.
تاريخ خبر: 95/03/24
منبع: ايسنا
كد خبر: 499
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR