آرشيو اخبار
جزئيات طرح اقتصاد مقاومتي شکر/خوداتکايي 95 درصدي تا افق1404
 
مجري طرح چغندر قند جزئيات طرح خود اتکايي شکر را تشريح کرد و گفت:براساس اين برنامه تا افق1404، کشور در توليد شکر به ضريب خوداتکايي بيش از 95 درصد خواهد رسيد.
عليرضا يزداني در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات طرح اقتصاد مقاومتي شکر، اظهارداشت: افزايش ضريب خوداتکايي شکر يکي از طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي است که از تيرماه سال‌جاري برنامه‌هاي اين طرح به‌طور جدي با تعيين مجري براي آن، در حال پيگيري است.
وي با بيان اينکه براساس اين برنامه تا افق1404، کشور در توليد شکر به ضريب خوداتکايي بيش از 95 درصد خواهد رسيد، گفت: از اهداف تعريف شده براي اين طرح، افزايش بهره‌وري آب، امنيت غذايي، توليد پايدار در کشاورزي و ايجاد اشتغال را مي‌توان نام برد.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي سطح زيرکشت بهاره چغندر قند را حدود يک صد هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: به دليل بحران آب در کشور، اين عدد در طرح مذکور ثابت خواهد ماند وبه دليل بحران آب احتمال کاهش آن نيز وجود دارد ضمن اينکه در اين برنامه، افزايش عملکرد در واحد سطح در دستور کار قرار دارد.
يزداني ادامه داد: در کنار اين مساله، از آنجايي که چغندر قند نقش مهمي در تناوب زراعي محصولات دارد و در راستاي افزايش بهره‌وري آب، وزارت جهاد کشاورزي گسترش سطح زيرکشت پاييزه چغندر قند را در دستور کار جدي خود قرار داده است.
افزايش سطح زيرکشت پاييزه چغندرقند
به گفته اين مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزي، درسال‌جاري افزايش سطح زيرکشت پاييزه چغندر قند به 18 هزارهکتار براي 11 استان کشور ابلاغ شده است.
يزداني با بيان اينکه تاکنون حدود 70 درصد اين برنامه تحقق يافته و نزديک به 12 هزار و 600 هکتار کشت پاييزه انجام شده است، گفت: پيش بيني مي‌کنيم امسال از 18 هزار هکتار برنامه تعيين شده، حدود 13 هزار تا 13 هزار و 500 هکتار آن عملي شود چراکه در برخي استان‌ها مانند استان گلستان، چغندر قند در تناوب زراعي نبوده و بايد کشاورزان آنجا با کشت اين محصول آشنا شوند و در اين زمينه آموزش ببينند ضمن اينکه ما درحال حاضر اين آموزش‌ها را انجام مي‌دهيم.
به گفته مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي، استان‌هاي فارس، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، اصفهان و کهگيلويه و بويراحمد از جمله استان‌هايي هستند که کشت پاييزه چغندر قند به آنان ابلاغ شده است.
يزداني با بيان اينکه طرح انتقال کشت بهاره چغندر قند به کشت پاييزه حدود دو سال است که اجرا مي‌شود، اظهاراميدواري کرد: تا افق 1404 سطح زيرکشت پاييزه چغندر قند به بيش از 60 هزارهکتار افزايش پيدا کند ضمن اينکه اين عدد در سال گذشته ? هزار و 200 هکتار بوده است.
وي با اشاره به اينکه در کشت پاييزه عمده آب مورد نياز محصول را نزولات جوي تامين مي‌کند، اضافه کرد: مصرف آب در اين نوع کشت نسبت به کشت بهاره 30 تا 50 درصد کمتر است.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه سال گذشته 5 ميليون و 600 هزارتن از اين محصول در کشور توليد شد، ادامه داد: با احتساب توليد نيشکر در کشور، در مجموع يک ميليون و 525 هزارتن شکر توليد شد و ضريب خوداتکايي ما در اين زمينه به حدود 65 درصد افزايش يافت.
*توليد 1.6 ميليون تن شکر در کشور
يزداني پيش بيني ميزان توليد چغندر قند در سال‌جاري را نيز 6 ميليون تن اعلام کرد و گفت: با احتساب ميزان توليد نيشکر، امسال بالغ بر يک ميليون و 600 هزارتن شکر در کشور توليد خواهد شد.
وي با بيان اينکه توليد نيشکر فقط در استان خوزستان انجام مي‌شود، اظهارداشت: سطح قابل برداشت اين محصول در استان خوزستان بالغ بر 92 هزارهکتار است ضمن اينکه از يک ماه قبل برداشت آن آغاز و تاکنون در حدود 12 هزارهکتار، عمليات برداشت انجام شده است.
يزداني با اشاره به اينکه تاکنون بالغ بر نهصد و بيست هزارتن نيشکر تحويل کارخانجات شده است، پيش بيني کرد: امسال بالغ بر 7 ميليون و 800 هزارتن نيشکر در کشور توليد شود.
به گفته وي، توليد نيشکر فقط در استان خوزستان انجام مي‌شود و به دليل شرايط آب و هوايي و محدوديت‌هاي موجود در اين زمينه وزارت جهاد کشاورزي توسعه کشت اين محصول را در دستور کار خود ندارد.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي قيمت پيشنهادي اين وزارتخانه براي نرخ خريد تضميني چغندر قند را حدود 300 تومان اعلام کرد و درباره مباحث مطرح شده مبني بر اينکه قيمت اين محصول در دنيا کيلويي 100 تومان است اما در ايران دولت چغندر را کيلويي 300 تومان از کشاورزان خريداري مي‌کند که اين امر مشکلاتي را در بازار داخل ايجاد کرده است، تصريح کرد: اصولا ما هيچ‌وقت نمي‌توانيم قيمت محصولات توليدي در داخل را با خارج مقايسه کنيم ضمن اينکه توليد چغندر قند به دليل مباحث خوداتکايي و خودکفايي در کشور مهم است.
يزداني ادامه داد: علاوه بر اين هرهکتار چغندر قند، براي 3 نفر ايجاد اشتغال مي‌کند به همين دليل هم سياست وزارت جهاد در راستاي افزايش بهره‌وري در توليد اين محصول است.
به گفته وي از جمله راه‌هاي افزايش بهره‌وري در کشت چغندر قند، انتقال کشت آن به پاييز و توسعه کشت نشايي است.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي درباره کشت اين محصول در استان آذربايجان غربي نيز گفت: برنامه کشت اين محصول را در حوزه درياچه اروميه به دليل شرايط ويژه درياچه و بحران آب حدود 23 هزار هکتار اعلام کرديم ضمن اينکه در اين نقطه به دليل شرايط آب و هوايي امکان کشت پاييزه چغندر قند وجود ندارد.
يزداني با اشاره به اشتغال زايي بالا و درآمد مناسب حاصل از اين کار براي کشاورزان، اضافه کرد: در همين راستا ما سياست‌ توسعه آبياري ميکرو، کشت نشايي و جايگزيني محصولات زراعي با چغندر قند را که نياز آبي کمتري داشته باشند، در دستور کار داريم و اميدواريم با همکاري کشاورزان استان اين اهداف محقق شود.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي درباره کشت نشايي نيز اظهارداشت: اين نوع کشت در چغندر قند به دو شکل انجام مي‌شود که در روش اول بذر را در گلخانه‌ها کشت و توليد نشا مي‌کنند، سپس اين نشاها با دستگاه نشاکار به زمين منتقل خواهد شد ضمن اينکه در روش فوق، به طور متوسط بين 3 تا 4 مرتبه آبياري کمتر و در مصرف 3 تا 4 هزار مترمکعب آب صرفه جويي خواهد شد.
يزداني با بيان اينکه چغندر قند در ابتداي رشد و مرحله گياهچه به شوري حساس است، گفت: اما بعد از اين مرحله گياه مقاومت بالايي نسبت به شوري پيدا مي‌کند؛ با کشت نشايي ما گياه را در مرحله حساس به شوري، ياري مي‌کنيم تا مشکلي براي آن پيش نيايد.
وي شيوه ديگر کشت نشايي چغندر قند را نشا ريشه لخت اين محصول عنوان کرد و افزود: اين روش توسط پژوهشگران موسسه تحقيقات چغندر قند کشور و براي نخستين بار در جهان شکل گرفته است.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي اضافه کرد: در اين روش بذر چغندر قند به صورت متراکم در فضاي باز کشت مي‌شوند و وقتي ريشه‌هاي گياه به طول بين 15 تا 20 سانتي‌متر رسيدند، با توجه به فيزيولوژي مناسب اين محصول، عمليات برگ زني انجام خواهد شد و گياهان به زمين اصلي منتقل مي‌شوند.
*رايزني با شرکت‌هاي سازنده ماشين آلات براي توليد دستگاه‌هاي نشاکار
يزداني ادامه داد: به دليل اينکه تکنولوژي مکانيزاسيون در کشور براي اين روش وجود ندارد، با هماهنگي‌هاي که با موسسه تحقيقات چغندر قند و مرکز توسعه مکانيزاسيون انجام شده، در حال رايزني با شرکت‌هاي سازنده ماشين آلات کشاورزي هستيم تا بحث توليد دستگاه‌هاي نشاکار در دستور کار قرار بگيرد که اين دستگاه‌ها بتوانند نشا ريشه ‌لخت گياه را به زمين منتقل کنند.
وي به اين پرسش که آيا هزينه اين نوع کشت براي کشاورزان بالا نيست؟ پاسخ داد: هزينه کار مقداري زياد است و ما در تلاش هستيم که تکنولوژي و نشاکارهاي خاص اين روش را در کشور توليد کنيم ضمن اينکه در روش اول، همکاري با شرکت‌هاي معتبر خارجي را پيگيري مي‌کنيم تا تکنولوژي روز دنيا را در اين زمينه به خدمت بگيريم.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي درباره اينکه آيا درحال حاضر کشت نشايي در سراسر کشور انجام مي‌شود يا خير؟ اضافه کرد: درحال حاضر کشت نشايي در کشور در سطح بسيار محدود انجام مي‌شود ضمن اينکه برنامه توسعه اين کشت براي سال آينده حدود 3 هزارهکتار است.
يزداني همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا کشت چغندر قند در استاني مانند اصفهان که مشکل شديد آب دارد، اقدامي منطقي است؟ گفت: در اصفهان کشت اين محصول در پاييز و در مناطقي که وضعيت مناسبي از لحاظ بارندگي داشته‌اند، مي‌تواند انجام شود.
وي درباره تامين اعتبار لازم براي اجراي طرح خوداتکايي شکر نيز ادامه داد: علي رغم اينکه اعتبارات لازم هنوز اختصاص پيدا نکرده ما اين کار را به سرعت پيش مي‌بريم و نياز است در راستاي اهدافي که تعيين شده به‌ويژه توسعه کشت نشايي، کشت پاييزه و پشتيباني‌هاي فني و اعتباري، اعتبارات طرح هرچه سريع‌تر تخصيص پيدا کند تا بتوانيم اقدامات موثرتري را انجام دهيم.
*نياز به واردات شکر 700 هزارتن است
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه چغندر قند يکي از محصولاتي است که با صنعت ارتباط تنگاتنگ دارد، اظهارداشت: به نوعي درحال حاضر کارخانجات هستند که به کشاورزان کمک مي‌کنند، آنها بذور و نهاده‌هاي مورد نياز را تامين مي‌کنند، در اختيار کشاورزان قرار مي‌دهند و طلب خود را از کشاورزان در زمان تحويل محصول آنان، تسويه مي‌کنند.
يزداني درباره تنظيم بازار شکر نيز با اشاره به اينکه نياز کشور به اين محصول حدود 2 ميليون و 200 هزارتن است که يک ميليون و 525 هزارتن آن امسال در کشور توليد شد، گفت: بنابراين ما به حدود 700 هزارتن واردات در سال‌جاري نياز داريم.
وي ادامه داد: دلالان و واسطه‌هايي که منافع خود را در واردات مي‌بينند، همواره در تلاش هستند که به نوعي بازار را متلاطم و خواسته خود را محقق کنند البته درامسال بي تدبيري‌هايي نيز انجام شد که چنين مساله‌اي را به‌وجود آورد.
مجري طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه در زمان برداشت محصول داخلي به بازار، ميزان واردات آن محدود مي‌شود، گفت: برداشت چغندر قند بهاره حدود 2 ماه است که آغاز شده و تقريبا تا دي‌ماه ادامه دارد.
يزداني افزود: برداشت چغندر قند پاييزه نيز از اواخر ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود و به دليل اينکه سطح کشت کم است طول دوره برداشت آن نيز کمتر خواهد بود.
تاريخ خبر: 95/08/18
منبع: مهر
كد خبر: 507
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR