آرشيو اخبار
دبير انجمن صنايع قند و شکر اعلام کردحذف ماليات از واردات شکر خام/ وفور توليد و ثبات در بازار شکر
 
دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر از حذف ماليات بر ارزش افزوده براي واردات شکر خام خبر داد و گفت که با ادامه روند توليد شکر و توزيع آن در بازار اين محصول از کارخانه تا بازار مصرف در حدود قيمت منطقي پيش بيني شده براي آن، عرضه مي شود.

بهمن دانايي در گفت و گو با ايسنا، اظهار کرد: بر اساس ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده، محصولات و کالاهاي خاصي از جمله شکر از ماليات بر ارزش افزاده براي واردات معاف هستند اما از آنجا که در اين قانون تصريح نشده بود دقيقا منظور چه نوع از شکر (شکر خام يا سفيد) مد نظر قرار دارد از همان سال هاي ابتدايي قانون ماليات بر ارزش افزوده از واردات شکر خام اخذ مي شد و بالاخره از مهر ماه امسال با اعتراض واردکنندگان و توليدکنندگان اين ماليات با استناد به همين ماده قانوني حذف شد.

وي همچنين درباره وضعيت توليد و بازار شکر نيز اظهار کرد: همانطور که پيش بيني مي شد امسال وضعيت بسيار مناسبي از نظر توليد چغندر قند و شکر وجود دارد و به توليد 1.6 ميليون تني شکر سفيد خواهيم رسيد چرا که هم اکنون با توليد بيش از پنج ميليون تني چغندر قند بيش از نيمي از اين توليد يعني حدود 850 هزار تن شکر سفيد استحصال شده يا در حال توليد است.

دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر افزود: به نظر مي رسد ميزان توليد نيشکر نيز امسال به حدود 8 ميليون تن برسد و امسال مرز توليد شکر سفيد از اين دو محصول از مرز 1.6 ميليون تن عبور کند.

قيمت منطقي شکر نهايتا کيليويي 3000 تومان

دانايي تاکيد کرد: گرچه در نيمه امسال شکر در بازار به دليل تاخير در واردات گران شد اما با ورود توليد داخلي اين محصول و واردات صورت گرفته اما با تاخير آن و همچنين عرضه بورسي شکر بازاراين محصول استراتژيک رنگ تعادل به خود گرفت و هم اکنون قيمت اين محصول در کارخانه تا بازار مصرف مناسب است.

وي گفت: هم اکنون قيمت عرضه شکر در کارخانه هاي کشور با نرخ مصوب کيلويي 2520 تومان و در برخي مناطق کمتر از اين نرخ، صورت مي گيرد که با احتساب ميزان سود منطقي عمده فروشي و خرده فروشي و همچنين با در نظر گرفتن هزينه هايي مانند کرايه حمل و نقل آناز مبداء توليد تا مقصد و بازار مصرف، قيمت منطقي هر کيلو گرم شکر بسته به فاصله آن تا کارخانه ها يا مراکز عمده فروشي کيلويي 2900 تا نهايتا 3000 است که هم اکنون در بازار نيز اين قيمت تقريبا حکمفرماست.

دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر تصريح کرد: رونق گرفتن توليد به دليل پافشاري و اصرار وزارت جهاد کشاورزي براي جلوگيري از واردات بي رويه شکر خام و تنظيم بازار داخلي است که سبب شده تا کارخانه هاي توليد کننده بتوانند به راحتي نسبت به جذب توليد داخلي اين محصول اقدام کنند و به موقع ما بقي نياز کشور را نيز وارد کنند.
تاريخ خبر: 95/11/1
منبع: ايسنا
كد خبر: 508
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR