آرشيو اخبار
خوداتکايي 74 درصدي در توليد شکر
 
وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد: ايران با ثبت رکورد بي سابقه توليد يک ميليون و ??? هزارتن شکر در سال 95 به ضريب خوداتکايي 74درصدي در توليد شکر دست يافت.

وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد: ايران با ثبت رکورد بي سابقه توليد يک ميليون و 650هزارتن شکر در سال 95 به ضريب خوداتکايي 74 درصدي در توليد شکر دست يافت.

به گزارش مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزي، محمود حجتي در جلسه بررسي سياست‌ها و اقدامات طرح خوداتکايي چغندرقند که امروز با حضور مديران ارشد اين وزارت و تشکل‌هاي توليدي، نمايندگان ساير دستگاه‌هاي مرتبط و کشاورزان نمونه برگزار شد، تصريح کرد:با حمايت‌هاي دولت و اقدامات فني صورت گرفته در 3 سال گذشته نظير توسعه کشت پاييزه، کشت نشايي، به کارگيري نهاده‌هاي با کيفيت و توسعه مکانيزاسيون ضمن بهره گيري از آب سبز (باران) عليرغم کاهش سطح زيرکشت، توليد چغندرقند در کشور به ? ميليون تن افزايش يافته است.

وي با بيان اين که سال گذشته ايران با توليد يک ميليون و 650 هزارتن شکر به رکوردي بي سابقه و خوداتکايي 74 درصدي در توليد شکر دست يافت، تاکيد کرد:کشت پاييزه چغندرقند در استان‌هاي فارس، کرمانشاه و ايلام که داراي بارش مناسب در پاييز هستند بايد توسعه يابد تا ضمن افزايش توليد سازگار با شرايط اقليم، زمينه اشتغال و افزايش درآمد کشاورزان نيز فراهم شود.

وزير جهاد کشاورزي با اشاره به اين که در استان خوزستان به ويژه پس از اجراي طرح 550 هزار هکتاري، ظرفيت توليد سالانه چهار تا پنج ميليون تن چغندرقند در ميان مدت وجود دارد، خاطرنشان ساخت: توسعه کشت چغندرقند در خوزستان به راه اندازي هفت تا هشت کارخانه قند نياز دارد اين در حالي است که هم اکنون يک کارخانه قند هم در اين استان وجود ندارد.

حجتي با اشاره به اين که براي راه اندازي کارخانه‌هاي قند در خوزستان با وزارت صنعت، معدن و تجارت رايزني شده است، اظهار داشت: درآمد کشت چغندرقند از متوسط ساير کشت‌هاي ديگر بالاتر است و با توسعه کشت چغندرقند پاييزه ضمن افزايش توليد محصول و خودکفايي کشور در توليد شکر از خروج چند صد ميليون دلار ارز براي واردات جلوگيري مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي بر لزوم توسعه روش‌هاي آبياري تيپ در مزارعي که امکان کشت چغندرقند پاييزه ندارند، تاکيد کرد و گفت: با توجه به افزايش قابل توجه توليد و کاهش مصرف آب، روش‌هاي آبياري ميکرو در کشت چغندرقند بايد توسعه يابد.

حجتي با اشاره به اين که دولت 85 درصد هزينه‌هاي توسعه روش‌هاي نوين آبياري را تسهيلات بلاعوض پرداخت مي‌کند، گفت: دولت يازدهم در حد توان خود از بخش کشاورزي حمايت کرده است.

وي در پايان از همه دست اندرکاراني که زمينه دستيابي کشور به رکورد توليد و خوداتکايي 74 درصدي در شکر را فراهم کرده‌اند، تقدير کرد و خواستار حمايت بيشتر از کشاورزان پيشرو و انتقال دانش و تکنولوژي‌هاي جديد براي ارتقاي بهره وري توليدات کشاورزي شد.
تاريخ خبر: 96/02/03
منبع: تابناک
كد خبر: 510
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR