آرشيو اخبار
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران در گفت‌وگو با فارس: ظرفيت نصب شده کارخانجات قند و شکر 2.4 ميليون تن است/ چرا 700 هزار تن شکر وارد کرديم؟
 
مصرف شکر در کشور سالانه 2.3 ميليون تن است که امسال حدود 700 هزار تن آن وارد شده است و اين در حالي است که دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران مي‌گويد: 2 ميليون و 400 هزار تن ظرفيت نصب شده کارخانجات قند و شکر داخلي است.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزي خبرگزاري فارس، با اشاره به روند افزايش توليد شکر طي 4-3 سال گذشته اظهار داشت: در سال 92 يک ميليون و 100 هزار تن شکر در داخل کشور توليد شده بود و نصف شکر مصرفي وارد مي‌شد.
وي با اشاره به اينکه يکي از دلايل عدم تمايل به توليد داخلي واردات بي‌رويه در سال‌هاي پيش‌ از ‌آن بوده است، خاطر نشان کرد: 2 ميليون و 500 هزار تن شکر در سال 85 وارد کشور شد که محصولات داخلي روي دست توليدکنندگان ماند و بسياري از کارخانجات ورشکست شدند.
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران به اين نکته اشاره کرد که طي 4-3 سال گذشته واردات شکر به صورت کنترل شده و تنها براي تامين نياز اصلي و مابه‌ التفاوت نياز داخل توليد شده است.
وي به اقدامات تشويقي دولت براي کارخانجات قند و شکر اشاره کرد و گفت: قيمت شکر در سال 93، 2 هزار و 300 تومان اعلام شد و به کارخانجات گفته شد که آن را 2100 تومان بفروشيد و دولت هم براي هر کيلو 200 تومان يارانه پرداخت مي‌کند، در سال 94 نيز همين اتفاق افتاد و کارخانجات قند و شکر 2550 تومان را 2300 تومان فروختند.
تهاتر بدهي دولت با کارخانجات قند و شکر از طريق اعطاي مجوز واردات
دانايي با اشاره به وضعيت کمبود پول و بودجه در دولت گفت: از آنجايي که دولت پول نقد نداشت، تا اين يارانه را به کارخانجات بپردازد، براي تهاتر بدهي خود به کارخانجات قند و شکر اجازه واردات شکر مورد نياز را به اين کارخانجات داد، تا از محل سود واردات بخشي از طلب خود به کارخانجات را تهاتر کند.
وي در مورد نحوه اختصاص مجوز به هر کارخانه و ميزان آن هم گفت: پيش از اين زحمت و مشقت توليد بر عهده کارخانجات بود و سود واردات به جيب عده‌اي ديگر مي‌رفت، اما طبق محاسبات دولت ميانگين توليد 3 سال هر کارخانه را گرفته و براساس آن سهميه واردات داديم و به همين جهت کارخانجات قند و شکر تلاش کردند، تا ميزان توليد خود را بالا ببرند.
افزايش 50 درصدي توليد شکر در داخل ظرف سه سال
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران با اشاره به رشد 50 درصدي ظرفيت توليد در بخش قند و شکر کشور طي سه سال گذشته، اظهار داشت: در سال 95 ميزان توليد ما به يک ميليون و 650 هزار تن رسيد و اين در حالي است که بخشي از کارخانه‌هايي که فعاليت نمي‌کردند، وارد مدار توليد شدند.
دانايي در پاسخ به اينکه پس چرا برخي کارخانجات نسبت به مجوز واردات دولت براي شکر معترض‌اند، گفت: حدود 8 تا 10 کارخانه داريم که فقط شکر خام را تصفيه مي‌کنند و به طور موقت براي جلوگيري از تعطيلي اين کارخانه‌ها شکر سرخ را به آنها مي دهيم، تا تصفيه کنند، اما وزارت جهاد به آنها گفته است که خطوط فراوري چغندري يا نيشکري را فعال کنند، تا امکان فراوري اين دو ماده را به شکر داشته باشند.
2 ميليون و 400 هزار تن ظرفيت نصب شده کارخانجات براي توليد شکر
وي همچنين از افزوده شدن تعداد کارخانه‌هاي قند و شکر در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 9 کارخانه نيشکري فعال، 26 کارخانه چغندري فعال و حدود 8 کارخانه چغندري از 5 سال پيش که به دليل واردات بي‌رويه بسته شده بود، در حال احيا است.
به گفته دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران هم اکنون 2 ميليون و 400 هزار تن ظرفيت نصب شده براي توليد شکر در داخل کشور وجود دارد.
دانايي در مورد کارخانه قند دزفول که گفته شده در صورت احياي آن کمک فراواني به تامين شکر کشور مي‌کند، نيز گفت: اين کارخانه 12 سال بسته بود و اميدواريم امسال با تجهيزات جديد بتواند وارد مدار توليد شود و 70 تا 80 هزار تن شکر را توليد کند.
دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر ايران همچنين گفت: 2 کارخانه نيز در دست مطالعه است و يکي دو واحد نيشکري نيز تجهيزاتشان کامل شده، تا بتوانند هم از چغندر و هم از نيشکر شکر توليد کنند.
تاريخ خبر: 96/02/08
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 512
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR