آرشيو اخبار
رئيس اتاق ايران در جشن ملي توليد شکر:موفقيت در رشد توليد شکر، به ساير صنايع تسري پيدا کند
 
جشن ملي توليد شکر به همت مرکز ملي مطالعات راهبردي کشاورزي و آب اتاق ايران با حضور رئيس دفتر رئيس‌جمهور، رئيس اتاق ايران، وزير جهاد کشاورزي و جمعي از فعالان اين صنعت برگزار شد.
در اين مراسم ضمن تاکيد بر رشد 10 درصدي بهره وري در توليد شکر، اهميت اعتماد دولت به بخش‌خصوصي مورد تاکيد قرار گرفت و از اقدامات وزير جهاد کشاورزي در دولت يازدهم تقدير به عمل آمد.
عليرضا اشرف رئيس هيات مديره انجمن صنايع قند و دبيرکل اتاق ايران که رياست نشست را بر عهده داشت، شکوفايي صنعت شکر را حاصل اطمينان، تلاش و برنامه‌ريزي در اين صنعت دانست و تصريح کرد: زماني که دولت و توليدکننده با اعتماد نسبت به يکديگر براي توليد برنامه‌ريزي کنند به طور حتم تلاش‌ها به نتيجه خواهد رسيد و امروز نتيجه آن را به طور عيني در بخش شکر شاهد هستيم.
وي با اشاره به آمارهاي موجود تشريح کرد: از سال 1387 جهش چشمگيري در ميزان بهره‌وري در هر هکتار زيرکشت در اين حوزه شکل گرفت و شاهد مصرف بهينه آب بوده‌ايم.
رئيس هيات مديره انجمن صنايع قند ايران با اعلام اين خبر که شاخص‌هاي توليد شکر به بالاترين ميزان در طول اين سال‌ها رسيده است از رشد 10 درصدي بهره‌وري در اين بخش سخن گفت. بر اساس اظهارات دبيرکل اتاق ايران در برخي مناطق کشور ظرفيت توليد شکر نيز افزايش داشته و برخي کارخانه‌ها به ميزان سه برابر ظرفيت توليد خود را بالا برده‌اند.
اشرف در ادامه نگاهي به روند توليد شکر از سال 81 به بعد داشت. به گفته او، در اين سال کل توليد شکر حدود يک‌ميليون و 40 هزار تن بود که با سير مناسبي افزايش پيدا کرد و در سال 85 به بيشترين ميزان خود رسيد. در اين سال ميزان توليد شکر بالغ بر يک‌ميليون و 250 هزار تن بود. متأسفانه از اين سال به بعد به دليل برخي سياست‌هاي نادرست روند توليد سير نزولي پيدا کرد.
وي افزود: البته روند کاهش توليد متوقف و از سال 1392 مجدد حرکت صعودي توليد شکر آغاز شد که حاصل تغيير مديريت‌ها بود.
بر اساس گفته‌هاي رئيس هيات مديره انجمن صنايع قند ايران، طي سال 85 که بيشترين ميزان توليد شکر را تجربه کرديم، ميزان واردات اين محصول نيز در بالاترين حالت خود بود. از همان سال که روند نزولي توليد شروع شد، ميزان واردات نيز افزايش يافت.
اشرف، پيش‌بيني انجمن صنايع قند ايران براي ميزان توليد شکر در سال 96 را بالغ بر يک‌ميليون و 750 هزار تن اعلام کرد.
دبير کل اتاق ايران از دولت خواست که به بخش خصوصي، اعتماد واقعي داشته باشد.
موفقيت در صنعت شکر را به ساير حوزه‌ها تسري دهيم
غلامحسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي کشور در اين مراسم به نقش توليد شکر در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي اشاره کرد.
بر اساس اظهارات وي، در حوزه توليد شکر موفقيت چشمگيري حاصل شده است که در شرايط غيرعادي اقتصادي کشور به دست آمد.
شافعي تصريح کرد: با اعمال سياست‌ها و مشارکت فعالان اين عرصه، حضور متخصصان و پژوهشگران مطرح کشور، روند رشد توليد شکر افزايش پيدا کرد. امروز شاهد آن هستيم که با مصرف آب کمتر، سطح زير کشت کمتر و در مجموع با پيوند علم و عمل اين رکورد به ثبت رسيد.
رئيس پارلمان بخش خصوصي دستيابي به اين موفقيت که با افزايش توليد ثروت، درآمد و ايجاد اشتغال همراه است را اقدامي مهم و اساسي دانست که بايد آن را به ساير صنايع نيز تسري داد.
وي خاطرنشان کرد: بايد اين حرکت مورد تجزيه‌وتحليل بيشتر قرار بگيرد و به راهکاري علمي تبديل شود که در ساير حوزه‌ها نيز قابليت اجرا داشته باشد.
رئيس اتاق ايران گفت: در سال 81 به ازاي هر متر مکعب آب 81 گرم، در سال 90 در حدود 437 گرم و در سال 95 بالغ بر 600 گرم شکر توليد شده که موفقيت بزرگي است.
نهضت ارتقاي بهره‌وري در کشور شکل بگيرد
محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس‌جمهور برگزاري جشن ملي توليد شکر را نماد عزم خردمندانه و حرکت جمعي همدلانه دانست و گفت: با ايجاد فضاي مساعد در کشور اين موفقيت در توليد شکر به بار نشست و مي‌توان از آن به عنوان تجلي تعامل دولت و بخش‌خصوصي ياد کرد.
وي با تأکيد بر اهميت ارتقاي بهره‌وري براي رسيدن به رشد پايدار اقتصادي، تصريح کرد: عملکرد مثبت در حوزه توليد شکر نشان داد که مي‌توان از طريق بهره‌وري يعني استفاده بهينه‌تر از منابع داخلي به رشد بيشتر دست يافت. اين موفقيت همان چيزي است که متأسفانه در طول برنامه‌هاي مختلف توسعه نتوانستيم آن را به دست آوريم.
اين مقام مسئول از جنبه ديگر، موفقيت در عرصه توليد شکر را بيانگر عزم جدي بخش خصوصي در تحقق رشد اقتصادي کشور عنوان کرد و افزود: عده‌اي اين گونه مي‌انديشند که بخش خصوصي خردنگر بوده و به فکر منافع بنگاه خود است درحالي‌که اتاق ايران با راه‌اندازي مرکز ملي مطالعات راهبردي کشاورزي و آب نشان داد که براي رسيدن به رشد و توسعه عزم جدي دارد.
وي ادامه داد: اين اقدام در سال‌هايي صورت گرفت که هيچ حمايتي از اتاق نمي‌شد و دولت وقت اعتقادي به حضور بخش‌خصوصي نداشت اما اين مرکز از زمان شروع به کار خود توانست با مطالعات علمي و استدلال‌هاي منطقي از اتخاذ بسياري از تصميمات نادرست در سال‌هاي گذشته جلوگيري کند. اين مرکز در زماني که دولت وقت توجهي به مسئله آب و محيط زيست نداشت، توانست اقدامات خوبي براي مقابله با اين بحران انجام دهد.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور با تأکيد بر اين نکته که بايد نهضت ارتقاي بهره‌وري در کشور شکل بگيرد، گفت: امروز تضييع منابع انساني بيش از منابع طبيعي است. متأسفانه نتوانسته‌ايم در محيط کسب‌وکار کشور خلاقيت‌هاي کارآفرينانه را به کار بگيريم. در اين وضعيت نبايد دچار اشتباه شد و دولت را مسئول ايجاد شغل دانست.
نهاونديان تأکيد کرد: دولت بسترساز است و به طور قطع با اين ميزان کاهش در درآمدهاي خود ديگر به‌هيچ‌وجه نبايد از آن انتظار داشت که شغل دولتي به وجود آورد. با بودجه‌هاي عمراني دولت نمي‌توان شغل آفريد. بايد از دولت بخواهيم که فقط وظيفه خود را انجام دهد تا بخش خصوصي با احساس رقابت و عدالت، کارآفريني کند.
اين مقام مسئول ادامه داد: بخش‌خصوصي بايد بتواند از فناوري‌هاي روز دنيا استفاده کند، زنجيره توليد و عرضه را در اختيار داشته باشد و از برنامه‌هاي توسعه‌اي خوف نکند. در اين بين دولت بايد پيام امنيت اقتصادي را به بخش خصوصي بدهد. در اين سال‌ها با توقعات اشتباه دچار ناکامي شديم.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور فراهم شدن زمينه مراودات تجاري با بازارهاي جديد را وظيفه ديگر دولت عنوان کرد و با اشاره به نهايي شدن برجام، گفت: کار بزرگي در برجام صورت گرفت. برجام ديوار بلندي که در برابر محصولات ايراني بود را شکست و امکان استفاده از فناوري‌هاي جديد را از طريق تعامل با بازارهاي نو، ايجاد کرد.
وي در ادامه رشد بدون عدالت و بهره‌مندي را ناکارآمد توصيف کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد رشد پايدار باشد بايد در آن عدالت و بهره‌مندي نيز ديده شود. کشاورز بايد احساس بهره‌مندي کند. بايد فاصله بين دهک پايين درآمدي با دهک‌هاي بالاي درآمدي موردتوجه قرار گيرد. اتاق ايران نيز زماني مي‌تواند در جامعه توفيق داشته باشد که در حين برنامه‌ريزي براي تحقق توسعه و رشد، عدالت را نيز در برنامه کاري خود قرار دهد.
در چهار سال آينده مي‌توانيم در توليد شکر خودکفا شويم
در مراسم جشن توليد شکر از وزير جهاد کشاورزي به دليل شکسته شدن رکورد توليد شکر و رساندن ميزان توليد به يک‌ميليون و 643 هزار تن تقدير شد.
وزير جهاد کشاورزي با اشاره به افزايش 50 درصدي ميزان توليد شکر در کشور گفت: ميزان توليد کشور از يک‌ميليون و صد هزار تن در چهار سال گذشته به يک‌ميليون و 643هزار تن رسيده است.
به گفته محمود حجتي در چهار سال آينده مي‌توانيم به‌راحتي در توليد شکر خودکفا شويم.
حجتي افزود: جداي از تأثيرات مثبت اين افزايش توليد در ايجاد اشتغال و ارزش‌افزوده، بازاري را که به‌طور رايگان در اختيار کارگران و کشاورزان کشورهاي ديگر قرار داده بوديم، به کشور خود برگردانديم.
حجتي در مورد کشت پاييزه چغندرقند گفت: امسال کشت پاييزه چغندرقند از 700 هزار تن گذشته است.
حجتي افزود: کشت پاييزه چغندرقند کليد توليد شکر در کشور است. درکشت پاييزه تبخير آب بسيار کم‌تر است و همچنين با توجه به اينکه ميزان زيادي از بارش‌ها در بهار و پاييز است مي‌توان توليد چغندرقند را در اين فصل‌ها افزايش داد.
وزير جهاد کشاورزي همچنين بر لزوم تناوب کشت در توليد چغندرقند هم تأکيد کرد و گفت: مي‌توان چغندرقند را با توليد گندم متناوب کرد و اين‌گونه ضمن کاهش علف‌هاي هرز، توليد را هم افزايش داد.
حجتي با اشاره به برخي سياست‌هاي سوء در دولت‌هاي گذشته گفت: در سال 85 با کاهش تعرفه‌ شکر يک‌باره دو ميليون و پانصد هزار تن شکر وارد کشور شد درحالي‌که ميزان نياز کشور بيش از 500 هزار تن نبود. به گفته حجتي بخش‌هاي زيادي از کشاورزان از اين سوء مديريت و سياست غلط آسيب ديدند.
حجتي بر لزوم آسيب‌شناسي و تحليل تجربيات و همچنين مدون کردن تجربه اين افزايش توليد تأکيد کرد.
به گفته حجتي مي‌توان با درس گرفتن از اين موضوع، در مورد محصولات ديگر مانند روغن هم اين افزايش توليد و بعد خودکفايي را ايجاد کرد.
وزير جهاد کشاورزي ميزان خودکفايي روغن را 6 تا 7 درصد عنوان کرد و گفت: به دليل ضرورت کشور و نياز بخش کشاورزي بايد در بخش روغن هم خودکفا شويم. امروز توانستيم توليد کلزا را تا سه برابر افزايش دهيم.
حجتي افزود: در يک مزرعه 10 هکتاري در کرمانشاه توانستيم با حمايت و پشتيباني از توليد و با همکاري‌ فرانسوي‌ها، توليد روغن کلزا را به 4.5 تن در هکتار برسانيم که توانستيم رکوردي در اين زمينه بزنيم.
حجتي خطاب به فعالان اقتصادي و اعضاي اتاق ايران گفت: با کمک فعالان اقتصادي و بخش خصوصي همان‌گونه که توانسته‌ايم در بخش شکر افزايش توليد داشته باشيم، مي‌توانيم در روغن هم خودکفا شويم.
شکر، الگوي ساير بخش‌ها باشد
در ادامه همايش، فعال بخش خصوصي و رئيس پيشين اتاق ايران با اشاره به افزايش بي‌سابقه توليد شکر در کشور گفت: اين موضوع مي‌تواند الگوي ساير بخش‌هاي کشور باشد. مي‌بينيم که بخش خصوصي مي‌تواند اجراي کار را به دست بگيرد و با سياست‌گذاري درست و برنامه‌ريزي دقيق موفقيت‌هاي بزرگي حاصل شود.
محسن جلال‌پور افزود: در کنار افزايش توليد شکر به يک ميليون و 643 هزار تن، ميزان برداشت به ازاي مصرف يک مترمکعب آب از 220 گرم در نيمه‌ي دهه 80، به 600 گرم در نيمه دهه 90 رسيد و اين موضوع هم از نکات قابل‌توجه اين موضوع است.
جلال‌پور همچنين بابيان اينکه در دنياي امروزه سود آب و بازگشت هزينه آب مصرفي مطرح است، گفت: در اين زمينه هم جهاد کشاورزي خوب عمل کرده و اين موضوع به‌عنوان يک اصل در اين وزارتخانه مدنظر قرارگرفته است که جاي تقدير دارد.
افزايش بهره‌وري توليد شکر با افزايش بهره‌وري آب
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي طي سخناني با اشاره به افزايش سطح زير کشت چغندرقند در دولت يازدهم گفت: در دولت تدبير و اميد با رويکرد کشت پاييزه، سطح زير کشت چغندرقند افزايش داشته است.
عباس کشاورز افزود: در اين دولت توانستيم ظرف سه سال توليد شکر را 25 درصد افزايش دهيم که بسيار قابل‌توجه است.
کشاورز همچنين در مورد افزايش سطح زير کشت نيشکر هم گفت: سطح زير کشت نيشکر از 42 هزار تن در هکتار به 90 هزار تن رسيده است و واحدهاي نيشکر يک‌به‌يک به بهره‌برداري رسيده‌اند بااين‌حال بازهم به ميزان برنامه سوم نرسيده‌ايم اما در سال‌هاي اخير به يک پايداري و عملکرد نسبي رسيده‌ايم.
به گفته کشاورز يکي از شاخص‌هايي که مي‌توان برنامه‌هاي توسعه را ارزيابي کرد، پاسخگويي به مطالبات و نيازهاي مردم است. در برنامه چهارم تقاضاي جامع براي توليد شکر 29.5 کيلوگرم به ازاي هر نفر بود و ما توانسته‌ايم 13 کيلوگرم را توليد کنيم. در برنامه پنجم اين ميزان به 15 کيلوگرم رسيد و در سه سال اخير توانستيم اين ميزان را به 19 کيلوگرم برسانيم و پاسخگويي بهتري به نيازهاي مردم داشته باشيم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي در مورد مديريت آب در بخش کشاورزي هم گفت: همه مي‌دانيم که هيچ مديريتي در کشور به‌اندازه بخش کشاورزي مواظب بخش آب نيست.
کشاورز نقطه اصلي افزايش تولسد شکر را، را افزايش بهره‌وري آب و بالا بردن عملکرد آب عنوان کرد.
او افزود: در برنامه سوم از هر مترمکعب آب 254 گرم شکر توليد مي‌شد، در برنامه چهارم اين ميزان به 333 گرم ارتقا يافت و در سال‌هاي 89 تا 92 به 436 گرم رسيد اما در سه سال اخيراين شاخص به 562 گرم به ازاي هر مترمکعب آب رسيد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزي در بخش ديگري از سخنانش بر لزوم کشت متناوب نيشکر تأکيد کرد و گفت: کشت نيشکر براي بهره‌وري بهتر نياز به يک تناوب کشت دارد.
کشاورز همچنين بر لزوم استمرار تکنولوژي در بخش کشاورزي هم تأکيد کرد.
وي همچنين از نياز به پنج کارخانه قند جديد در خوزستان و ايلام خبر داد و گفت: احداث اين کارخانه‌ها بايد حمايت شوند.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزي همچنين بر لزوم اصلاح قيمت‌گذاري دو نوع شکر تأکيد کرد و گفت: دو نوع شکر توليد مي‌کنيم و يک قيمت‌گذاري داريم. درصورتي‌که بايد نظام قيمت‌گذاري شکر به تفکيک شکر توليدي در بهارو پاييز اصلاح شود.
وي در مورد برنامه ششم هم گفت: در برنامه ششم چغندر کشت بهاره نبايد کمتر از 850 گرم به ازاي هر مترمکعب آب و چغندر کشت پاييزه نيابد کم‌تر از 1250 تا 1300 گرم به ازاي هر مترمکعب آب باشد.
در اين مراسم همچنين از عباسيان، پيشکسوت صنعت قند و شکر؛ مفيدي، پيشکسوت نيشکر و اسماعيل برادران‌حسيني، چغندرکار برتر کشور تجليل شد.
تاريخ خبر: 96/05/08
منبع: اتاق ايران
كد خبر: 515
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR